Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

În dezbatere „Locul și rolul disciplinei Istorie în societatea românească”

Luni, la sala de ședințe a CJ Bihor

În dezbatere „Locul și rolul disciplinei Istorie în societatea românească”

Inspectoratul Școlar Județean Bihor a organizat luni, 27 ianuarie 2014, la sala de ședințe a Consiliului Județean Bihor dezbaterea „Locul și rolul disciplinei Istorie în societatea românească”, cu participarea a doi reprezentanți ai MEN: doamna secretar de stat, prof. Vasilica Ștefania Duminică și inspectorul general, prof. dr. Doru Dumitrescu.

În prezidiu au mai luat loc inspectorul școlar general, dl prof. Daniel Negrean, dna deputat Florica Cherecheș, dl prorector Sorin Șipoș și directorul Cancelariei Prefecturii, dna Claudia Timofte. Dezbaterile au fost conduse de dna inspector școlar prof. dr. Elisaveta Roșu. În sală au fost prezenți inspectorul școlar general adjunct, dl prof. Ioan Avram, alți inspectori școlari, profesori de istorie din învățământul preuniversitar, elevi, dar nu numai.
Potrivit organizatorilor, dezbaterea s-a adresat, în egală măsură, profesorilor de istorie din învățământul preuniversitar, elevilor și factorilor de decizie de la nivel local și central, tuturor celor care au dorit să-și exprime opiniile și propunerile în legătură cu necesitatea optimizării statutului disciplinei Istorie în sistemul de învățământ românesc.
În deschiderea evenimentului, generalul ISJ, dl prof. Daniel Negrean, s-a referit la importanța studierii Istoriei în școală și la finalitatea studierii ei. „Prin latura educativă a Istoriei se urmărește formarea educației patriotice, a unei morale și decențe în comportamentul cotidian. Întotdeauna, s-a spus, pe drept cuvânt, că Istoria este marea carte a omenirii, în sensul în care prezentul trăit este în strânsă interdependență cu trecutul, că actualitatea, cu dimensiunea ei cotidiană, cu problematica și imperativele ei, nu poate fi înțeleasă fără o viziune clară a antecedentelor ce au generat-o sau a influențat asupra plăsmuirii ei”.
„Să nu uităm să ne promovăm valorile naționale”
Doamna ministru secretar de stat prof. Vasilica Ștefania Duminică a ținut să ne relateze o experiență personală la o clasă de elevi privind valorificarea istoriei naționale, din perspectiva profesorului de română. După lecturarea textului „Cântare României”, de Alecu Russo, la clasa a VI-a, elevii au fost întrebați ce au simțit la lectura acestui text. Dorind să obțină un răspuns pretențios a dat cuvântul unui olimpic național care s-a anunțat. „Răspunsul pe care l-am primit m-a lăsat…fără reacție. Răspunsul lui a fost: „Nu am simțit nimic. Sunt niște cuvinte goale…” A fost un șoc! Într-o fracțiune de secundă am înțeles că acei copii nu cunosc contextul social și istoric în care a fost scrisă această operă literară… Așa că rolul și locul Istoriei în societatea românească, cred că trebuie reconsiderate în sensul întăririi lor pentru că doar prin cunoașterea acestei istorii putem să ne considerăm cetățeni români ai Uniunii Europene. Să nu uităm să ne promovăm valorile naționale, chiar dacă apartenența noastră este acum la Uniunea Europeană. Să nu uităm că înainte de a fi europeni suntem români și primul lucru pe care îl avem de cultivat în această situație este dragostea pentru istoria națională”, a conchis dna ministru secretar de stat prof. Vasilica Ștefania Duminică.
Răsfoind „Portofoliul profesorului de istorie”, „biblia” pe care o avea în față, volumul ce avea să fie lansat cu acest prilej, coordonat de dna inspector școlar prof. dr. Elisaveta Roșu, directorul Cancelariei Prefecturii, dna Claudia Timofte, a constatat cu surprindere că în planul de învățământ la Teologia Ortodoxă, istoria este prevăzută doar cu o oră pe săptămână. Rugămintea domniei sale pentru profesorii de istorie este de a atrage elevii către istorie și de a le cultiva dragostea față de istoria națională și mondială.
„A fi profesor de istorie este un lucru nobil”
Dl prorector Sorin Șipoș a făcut câteva mici confesiuni și mărturisiri în alegerea profesiei. „A fi profesor de istorie sau a fi pasionat de istorie îți conferă un mare avantaj îți conferă acea stare de a te situa într-un anumit echilibru într-un moment în care societatea este zguduită, traversează momente de cumpănă. Istoria ne mai conferă ceva: o anumită tipologie umană, un anumit umanism, o anumită înțelepciune și înțelegere față de eroii noștri, față de cei care au greșit în trecutul nostru. A fi profesor de istorie este un lucru nobil, fiindcă vorbește despre eroi, despre oameni deosebiți, despre momente frumoase, dar și dificile”.
„Care este adevărul istoric?”
Felicitându-i pe organizatori, pe reprezentanții Ministerului Educației Naționale și pe profesorii de istorie, doamna deputat Florica Cherecheș a subliniat nobila profesie de dascăl. „Ca să fii profesor de istorie, și, în general, ca să fii un dascăl adevărat, trebuie în primul rând să iubești foarte tare materia ta și apoi să reușești să transmiți acest lucru copiilor. Să-i faci să-ți iubească materia. Să le prezentăm modele. Că aveți ce le prezenta din istorie. Să-i facem să reușească să contextualizeze anumite momente, să lege anumite lucruri. Să evităm greșeli care s-au făcut în propria noastră istorie. Pentru că încă sunt dezbateri cu privire la adevărul istoric. Care este adevărul istoric? Nu știu când vom rezolva această dilemă”, a mai spus doamna deputat Florica Cherecheș.
„Istoria este, prin sine, subiectivă”
Inspectorul general din minister, dl prof. dr. Doru Dumitrescu, și-a exprimat bucuria de a participa pentru prima oară în cei 16 ani pe care îi are în minister la o asemenea dezbatere inițiată de un inspectorat și oficialități ale statului „legată de rolul acestei discipline în planul de învățământ, atât de vitregită.
Istoria este, prin sine, subiectivă; noi trebuie să fim obiectivi în momentul în care o vedem, dar ea este subiectivă pentru că este făcută de oameni. Oamenii fac istoria. Ei o retrăiesc, o repovestesc, o retransmit, dar tot oamenii, prin subiectivismul lor. Iar obiectivitatea este unul dintre lucrurile foarte importante care ar trebui atinse în istorie”, a conchis inspectorul general din minister, dl prof. dr. Doru Dumitrescu.
Au urmat dezbaterile conduse de dna inspector școlar prof. dr. Elisaveta Roșu, la care a fost invitată să-și spună punctul de vedere și o olimpică națională, gojdista Sîrca Luana (din clasa a XII-a, pasionată de istorie, de patru ani olimpică națională).
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: În dezbatere „Locul și rolul disciplinei Istorie în societatea românească”.

Trimite email
joi, 13 martie 2025, 19:57:53 Ora standard a Europei de Est