Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
29 ianuarie 2025

Profesorii care nu vin la ore, în vizorul ministrului Educației
Voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică
Daniel David a anunțat, în cadrul unui interviu pentru Edupedu.ro, că va iniția „în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului” în privința profesorilor care nu se prezintă la ore. „În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate”, a spus acesta.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Problema, în final, se rezumă așa: Ministerul Educației plătește o parte dintre profesori pe fals în acte, condică semnată în fals, pe ore pe care ei nu le efectuează. Care este mecanismul pe care îl aveți în vedere, ca ministru, pentru a vă asigura că nu plătiți, ca angajator, o resursă umană care nu se prezintă la locul de muncă?
Daniel David: În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate. Le aștept la nivel de minister. Eu am spus că nu toată lumea trebuie să se adreseze ministrului, dar, după ce ai parcurs acele etape și lucrurile nu au fost rezolvate, te adresezi la nivel de minister. Și, în același timp, voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică. Simplul fapt că faci această analiză începe să-i conștientizeze pe cei din sistem că ministerul ia foarte în serios acest lucru și se uită. Le stimulez, ca să spun așa, întoarcerea spre calea cea bună.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: În trecut erau inspecții ale directorilor din minister către școli.
Daniel David: Vom face acea analiză de sistem, inclusiv verificări, ca să spun așa, într-o variantă neanunțată.
Informații de context
În luna aprilie 2024, Ligia Deca, ministrul Educației la acea vreme, spunea că în cazurile în care profesorii lipsesc nemotivat de la ore ,,trebuie sesizat inspectoratul școlar și chiar ministerul ca să putem să luăm măsurile necesare”.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pe anul 2014

Poate vă interesează

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pe anul 2014

Viceprimarul Municipiului Oradea, dl. Ovidiu Mureșan, împreună cu directorul executiv al Direcției Economice, dl. Eduard Florea, a susținut joi, 16 ianuarie 2014, o conferință de presă, în cadrul căreia a prezentat proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pe anul 2014.

Bugetul consolidat reprezintă documentul oficial de prezentare a bugetului de venituri și cheltuieli al oricărei autorități publice locale din România, fiind reglementat de Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale și Legea bugetului de stat pe anul 2014  nr. 356/2013.
El reprezintă expresia politicilor sociale, economice, de dezvoltare etc. a autorității locale prin proiectele publice propuse și responsabilitățile stabilite ordonatorilor de credite.
Instituțiile publice care gestionează bugetul public al municipiului Oradea, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite în subordinea ordonatorului principal de credite – primarul municipiului Oradea sunt următorii:
*Unitățile de învățământ preuniversitar de stat       
*Administrația Social Comunitară Oradea (inclusiv Creșa Oradea)
*Centrul de Îngrijire de Zi
*Administrația Imobiliară Oradea
*Poliția Locală
*Clubul Sportiv Municipal Oradea   
Pentru anul 2014, este propus un proiect de buget consolidat al municipiului Oradea, structurat astfel:
I.La venituri – sunt estimate venituri în sumă de 1.036.434.558 lei, ținând cont de politica fiscală aprobată de Consiliul local al municipiului Oradea pe anul 2014, de prelevările de la bugetul de stat, sumele atrase cu titlul de surse rambursabile (credite) și cele nerambursabile.
II.La cheltuieli – resursele au fost alocate pentru susținerea cheltuielilor operaționale cu funcționarea instituțiilor și serviciilor publice în sumă de 559.445.480 lei și pentru cheltuielile cu investițiile în sumă de 476.989.080 lei, reprezentând un total de cheltuieli de finanțat în valoare de 1.036.434.558 lei.
Veniturile bugetului consolidat înregistrează o creștere față de valorile realizate în anul precedent de 37%, pe fondul planificării atragerii unor surse nerambursabile și a prelevărilor de la bugetul de stat pentru obiective de investiții.
Excedentul anului precedent în sumă de 14.544.660 lei a provenit parțial din prefinanțarea unor proiecte nerambursabile (4.248.470 lei) diferența de 10.296.190 lei reprezentând excedent din anul curent credite bugetare necheltuite.
Conform explicațiilor date de  Eduard Florea veniturile publice se compun în procent de 26 % din prelevări de la bugetul de stat, din venituri proprii în procent de 23 % și fonduri UE 21 %.
Cheltuielile bugetului public se clasifică după natura lor în cheltuieli operaționale și de capital, exprimând preocuparea și capacitatea autorității publice de a asigura fondurile necesare funcționării serviciilor și dezvoltării publice.
Analizând reprezentarea grafică a structurării cheltuielilor publice constatăm păstrarea unui nivel ridicat al investițiilor publice finanțate din bugetului consolidat al municipiului Oradea pe fondul atragerii de fonduri nerambursabile. Cheltuielile operaționale cresc pe fondul majorării cheltuielilor cu serviciul datoriei publice și cu serviciile publice.
Ponderile cele mai mari în cadrul cheltuielilor le au cheltuielile cu serviciile publice, funcționarea instituțiilor publice, asistența socială și serviciul datoriei publice locale.
Serviciile publice finanțate din bugetul consolidat al municipiului Oradea includ:
Iluminatul public
*lucrări de extindere, modernizare și întreținere a rețelei publice de iluminat;
*consumul de energie electrică privind funcționarea acesteia;
Străzile – lucrările de întreținere, extindere și modernizare;
Salubritatea – salubritatea spațiilor aparținând domeniului public;
Spațiile verzi – întreținerea și amenajarea de spații verzi;
Programele sociale finanțate din bugetul consolidat al municipiului Oradea includ:
*remunerația însoțitorilor persoanelor cu handicap;
*indemnizațiile persoanelor cu handicap;
*ajutoare sociale pentru asigurarea venitului minim garantat;
*ajutoare pentru încălzirea locuințelor;
*suportarea integrală sau parțială a costurilor de transport pe mijloacele de transport public ale unor categorii sociale: persoane cu handicap, însoțitorii acestora, pensionari, deportați, elevi, alte categorii de persoane cu deficiențe.
Acordarea de subvenții operatorilor locali de servicii publice – producerea și distribuția de energie termică, transport în comun de călători și activitățile derulate de SC ADP SA – asigură prestarea acestor servicii la nivelul standardelor și în condițiile unor tarife accesibile beneficiarilor acestor servicii.
Serviciul datoriei publice în anul 2014 este în creștere față de 2013, urmare a rambursării ratelor aferente creditelor contractate de la Dexia, BEI, BRD, Hypo Bank și BCR, precum și a contractării unor noi finanțări rambursabile pentru susținerea cofinanțării proiectelor europene.
„Primăria municipiului Oradea va continua și în 2014 obiectivele de investiții începute, precum: refacerea Planului Urbanistic general al municipiului, finalizarea complexului multifuncțional cu parcaje supraetajate zona Tribunalului Bihor, construirea stațiilor transbordare, lucrările de extindere rețele de apă și canalizare – 10 străzi, lucrările la școlile gimnaziale nr.16 și nr. 11, reabilitarea paramentului exterior și reparație învelitori la Palatul Vulturul Negru din Oradea, precum și reabilitarea corpului J din Cetatea Oradea, dar vom avea și investiții noi atât obiective corelate cu lucrări de investiții finanțate din fonduri europene, modernizare străzi în cartiere vechi, cât și obiective de investiții cu plata amânată în anii următori”, a declarat la finalul conferinței directorul economic Eduard Florea.
În data de 15 ianuarie 2014, în conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001 privind administrația publică locală și ale prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale s-a publicat la afișierul Primăriei Municipiului Oradea - Direcția Economică, Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pentru anul 2014.
Până în data de 29 ianuarie 2014, se pot formula propuneri privitoare la acest material la Centrul de Informații cu Publicul din cadrul Primăriei Municipiului Oradea, în format electronic la adresa de e-mail: primarie@oradea.ro sau prin fax la nr. 0259/437.544.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pentru anul 2014 poate fi consultat prin intermediul afișierului Primăriei Municipiului Oradea.
Execuția bugetară și administrarea creanțelor fiscale în 2013
Ca și în anii anteriori, managementul financiar al orașului s-a bazat pe venituri și cheltuieli publice, iar municipiul Oradea a avut un buget al dezvoltării și al serviciilor publice de calitate. Totodată, s-a păstrat echilibrul bugetar și au fost îndeplinite obiectivele privind veniturile proprii ale municipalității și au fost asigurate resursele pentru finanțarea principalelor programe de investiții, cu toate că bugetul public a fost afectat de probleme financiare ale operatorului local de energie termică.
Viceprimarul Ovidiu Mureșan a arătat că principiile bugetare de gestionare a investițiilor publice s-au axat pe: reducerea cheltuielilor publice (renegocieri tarife, renegocierea condițiilor de creditare, cererea de plată alternativă pentru creditul bancar), astfel încât anul 2013 a adus cel mai redus nivel al sumelor trase din creditele bancare.
Sinteza execuției bugetare a fost prezentată de directorul Eduard Florea, care a menționat că gradul de realizare a prevederilor bugetare privind veniturile în anul 2013 a fost de 87%, ceea ce înseamnă o descreștere de venituri față de anul anterior cu 8%. Veniturile proprii au fost realizate în proporție de 100%, comparativ cu anii precedenți, iar fondurile nerambursabile înregistrează o creștere semnificativă prin implementarea unui număr considerabil de proiecte, însă veniturile încasate sunt sub nivelul bugetat.
Asemănător anilor precedenți, prelevările din bugetul de stat sunt afectate și în anul 2013 de întârzierea transmiterii sumelor pentru proiecte finanțate sau cofinanțate din bugetul de stat.
Directorul economic a subliniat faptul că, în ceea ce  privește structura investițiilor publice în anul 2013, s-au continuat programele de investiții în reabilitarea străzilor, a rețelelor de apă și canalizare, reabilitarea fondului imobiliar, a spațiilor verzi, ponderea cheltuielilor cu investițiile în totalul cheltuielilor publice fiind de 25%.
În ceea ce privește datoria publică a municipiului, în anul 2013, au fost contractate 2 împrumuturi: unul pentru achitarea arieratelor către SC Electrocentrale, iar celălalt pentru implementarea proiectelor cu finanțare europeană.
În urma unor tratative și renegocieri, la finalul anului 2013, soldul creditelor contractate de municipalitate au fost de aproximativ 286.419.789 lei.
Biroul de presă

Trimite email
joi, 30 ianuarie 2025, 08:09:00 Ora standard a Europei de Est