Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Despre modificările aduse Legii Educației Naționale, planul de școlarizare și „cazul” de la Marghita

La conferința de presă de marți

Despre modificările aduse Legii Educației Naționale, planul de școlarizare și „cazul” de la Marghita

La conferința de presă susținută marți, 14 ianuarie 2014, de către inspectorul școlar general Daniel Negrean, au fost abordate trei probleme esențiale: modificările aduse Legii Educației Naționale, planul de școlarizare și lupta pentru scaunul de director de la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita.

Mai exact spus: *Modificări ale Legii Educației Naționale prin OUG 117 din 23.12.2013 *Planul de școlarizare la nivelul județului Bihor și particularizat la nivelul municipiului Oradea *Lămuriri privind situația de la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita.
1.Modificările pe care le aduce Ordonanța de Urgență 117
Durata învățământului obligatoriu devine de 11 clase: învățământul primar (cinci clase), gimnazial (patru) și primii doi ani ai învățământului secundar superior, cu trecerea clasei a IX-a de la ciclul gimnazial, înapoi la ciclul liceal, care are în continuare patru clase.
Definirea învățământului profesional și tehnic ca nivel de sine stătător, cu durata de trei ani  
Prin modificarea Art. 63 este precizată media cu care să funcționeze o clasă de înv. profesional, media fiind de 25 de elevi, nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30, este la fel ca în înv. liceal.
S-a modificat Art. 84 pentru ca și elevii din înv. profesional să poată beneficia de decontarea cheltuielilor de transport în comun cu până la 50%.
Prin ordonanță, se dă dreptul redistribuirii sumelor între unitățile administrativ teritoriale, pentru a se asigura plata salariilor și pentru unitățile de învățământul care au probleme în asigurarea cheltuielilor de personal, dar numai după realizarea unui audit financiar din partea ISJ la unitatea cu probleme.
Potrivit Articolului 253, modificat, dacă un cadru didactic a obținut în ultimii șase ani notă peste 7 la concursul unic de titularizare, el se poate titulariza în condițiile legii.
Precizări legate de plata cheltuielilor de navetă pentru cadrele didactice; decontarea se face astăzi pe două paliere, fie de către consiliile locale, fie se pot face decontări la nivelul unităților de învățământ, dar respectând Ordonanța Guvernului privind un cuantum acordat la un anumit număr de kilometri, ceea ce nu ar însemna o decontare sută la sută; aici lucrurile nu sunt foarte clare. Se dorește un act normativ care să reglementeze această situație.
2. Planul de școlarizare
În acest sens, politica a mers în direcția restrângerii numărului de clase, astfel încât să crească efectivele pe clasă pentru asigurarea salariilor tuturor profesorilor și angajaților din sistemul de învățământ. Anul trecut, asigurarea cheltuielilor de personal a fost de 92 la sută, și de 95, după rectificarea bugetară. În urma acestor măsuri, „credem că vom reuși să asigurăm o finanțare mult mai bună, cu aproximativ două procente, și ținând cont și de faptul că prin Hotărârea Guvernului care stabilește nivelul costului standard pe nivele de învățământ, toate tarifele s-au majorat cu aproximativ 3%, să putem să nu avem probleme cu plata salariilor”, a precizat dl inspector școlar general Daniel Negrean.
Prin proiectele planului de școlarizare, la nivelul județului Bihor au fost propuse 226 de clase de-a IX-a, dar la nivel de inspectorat au fost stabilite doar 199 de clase, incluzând și clasele de profesională. În municipiul Oradea, se dorește funcționarea cu 101 clase. „Dezvoltarea, promovarea învățământului profesional trebuie făcută ținându-se cont, în special, de solicitările care vin de la mediu economic”, a ținut să sublinieze inspectorul școlar general.
Anul trecut la nivelul clasei a VIII-a s-a înregistrat un abandon de 411 elevi (reprezentând 7%), elevi care nu s-au regăsit în clasa a IX-a.
„Pentru a reduce acest abandon școlar e necesar să creăm clase de liceu cât mai aproape de domiciliul elevilor”, consideră generalul ISJ. Cei din comuna Avram Iancu, spre exemplu, au venit cu ideea înființării în localitate a unei școli profesionale cu specializarea agricultură ecologică.
3. „Lupta pentru putere” (și pentru scaunul de director) la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita
La acest colegiu au apărut, în timp, probleme legate de funcționarea asociației de părinți, de uniformă, de colectarea fișelor fiscale și a fondului clasei. În luna septembrie, o echipă a ISJ, în frunte cu dl inspector școlar general, a descins la acest colegiu, încercând să afle care sunt nemulțumirile. „Am descoperit că existau anumite tensiuni în rândul cadrelor didactice legate de activitatea domnului director Sas Marcel. Am dorit să aflu părerea lor”. Din chestionarele aplicate chiar de dl director a reieșit că erau mai mulți cei care nu mai doreau manager. Datorită succeselor obținute la nivel național, dar și în plan instructiv-educativ, nu s-a luat decizia de schimbare a dlui director, dar s-a instituit o inspecție generală la nivelul colegiului care să vizeze toate aspectele. Astfel a fost evaluat fiecare cadru didactic și activitatea managerială a celor trei directori (un director și doi directori adjuncți), s-au dat chestionare elevilor și părinților, a avut loc și o întâlnire cu președinții consiliilor reprezentative ale părinților. „Am observat o detensionare a situației, în sensul că părinții au recunoscut că s-au făcut lucruri bune în școală, că lucrurile merg bine, doar că a existat o anumită problemă legată de comunicarea unor decizii…Acest fond al școlii este un subiect foarte sensibil, chiar dacă el nu este ilegal, el este legal, dar nu este obligatoriu. Nu este voie să obligi niciun părinte că trebuie să facă acest lucru. Ba mai mult, în această activitate nu trebuie să fie implicat niciun cadru didactic și nici directorul…
Nu trebuie să obligi și să faci concurență și concurs la nivelul unităților de învățământ sau la nivelul clasei care clasă adună cât mai multe fișe fiscale. Aici măsura a fost un pic prea dură și exagerată și din acest punct de vedere am recomandat să se renunțe la această practică, lucru care s-a și întâmplat”. După această relatare a problemelor cunoscute de inspectorul școlar general, s-a trecut la „explozia” din mass-media, la cele două sesizări, una semnată de 16 profesori din școală și o sesizare semnată de 10 părinți, sesizări care s-au dovedit a fi falsuri. „Adică toți cei 16 profesori care apar cu nume și prenume pe această sesizare au recunoscut, au și dat declarații, în nume personal, directorului școlii și eu am avut o întâlnire și am un proces verbal în care toți spun că nu au legătură și nu susțin această sesizare, ba mai mult, regretă că li s-a folosit identitatea, punându-i într-o situație dificilă în relație cu ceilalți colegi. Am vorbit cu părinții, telefonic, mi-au spus același lucru că ei cunoșteau de aspectele de fond, dar nu au înaintat o adresă, o sesizare către agențiile de presă, ba mai mult că nu au semnat această adresă și nimeni nu le-a solicitat să facă acest lucru. Deci, cumva s-au folosit de identitatea lor, fără să le fie permis acest lucru. Evident că aici ne aflăm într-o situație în care continuă, într-un mod neelegant, care nu are nimic de a face cu școala, lupta pentru putere, din punctul meu de vedere. Am recomandat din nou conducerii școlii că dacă încă o dată lucrurile astea nu se vor rezolva și cei care conduc școala nu înțeleg că ei au fost investiți cu o anumită autoritate și trebuie să-și facă meseria până la sfârșitul anului școlar sau mă rog dacă anumite lucruri se vor dovedi adevărate, pentru că mai sunt câteva semnale, adică câteva aspecte care trebuie să le lămurim, atunci e o altă decizie. Dar dacă nu, nu e normal să târăști o școală într-o luptă pentru putere, care nu știu, e cumva alimentată și din exterior, eu așa o văd, susține dl inspector școlar general Daniel Negrean.
Profesorii și părinții sunt consternați de faptul că cineva le-a folosit identitatea, ba mai mult, vor să facă o plângere penală. Eu m-am consultat cu juridicul de la noi, să vedem dacă și noi vom face o plângere penală, dar cumva nu noi suntem direct implicați în aspectul acesta. Sunt acolo oameni care doresc să-și promoveze în conducerea școlii pe cineva”, a concluzionat dl inspector școlar general Daniel Negrean.
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 13 martie 2025, 19:56:42 Ora standard a Europei de Est