Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Despre modificările aduse Legii Educației Naționale, planul de școlarizare și „cazul” de la Marghita

La conferința de presă de marți

Despre modificările aduse Legii Educației Naționale, planul de școlarizare și „cazul” de la Marghita

La conferința de presă susținută marți, 14 ianuarie 2014, de către inspectorul școlar general Daniel Negrean, au fost abordate trei probleme esențiale: modificările aduse Legii Educației Naționale, planul de școlarizare și lupta pentru scaunul de director de la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita.

Mai exact spus: *Modificări ale Legii Educației Naționale prin OUG 117 din 23.12.2013 *Planul de școlarizare la nivelul județului Bihor și particularizat la nivelul municipiului Oradea *Lămuriri privind situația de la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita.
1.Modificările pe care le aduce Ordonanța de Urgență 117
Durata învățământului obligatoriu devine de 11 clase: învățământul primar (cinci clase), gimnazial (patru) și primii doi ani ai învățământului secundar superior, cu trecerea clasei a IX-a de la ciclul gimnazial, înapoi la ciclul liceal, care are în continuare patru clase.
Definirea învățământului profesional și tehnic ca nivel de sine stătător, cu durata de trei ani  
Prin modificarea Art. 63 este precizată media cu care să funcționeze o clasă de înv. profesional, media fiind de 25 de elevi, nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30, este la fel ca în înv. liceal.
S-a modificat Art. 84 pentru ca și elevii din înv. profesional să poată beneficia de decontarea cheltuielilor de transport în comun cu până la 50%.
Prin ordonanță, se dă dreptul redistribuirii sumelor între unitățile administrativ teritoriale, pentru a se asigura plata salariilor și pentru unitățile de învățământul care au probleme în asigurarea cheltuielilor de personal, dar numai după realizarea unui audit financiar din partea ISJ la unitatea cu probleme.
Potrivit Articolului 253, modificat, dacă un cadru didactic a obținut în ultimii șase ani notă peste 7 la concursul unic de titularizare, el se poate titulariza în condițiile legii.
Precizări legate de plata cheltuielilor de navetă pentru cadrele didactice; decontarea se face astăzi pe două paliere, fie de către consiliile locale, fie se pot face decontări la nivelul unităților de învățământ, dar respectând Ordonanța Guvernului privind un cuantum acordat la un anumit număr de kilometri, ceea ce nu ar însemna o decontare sută la sută; aici lucrurile nu sunt foarte clare. Se dorește un act normativ care să reglementeze această situație.
2. Planul de școlarizare
În acest sens, politica a mers în direcția restrângerii numărului de clase, astfel încât să crească efectivele pe clasă pentru asigurarea salariilor tuturor profesorilor și angajaților din sistemul de învățământ. Anul trecut, asigurarea cheltuielilor de personal a fost de 92 la sută, și de 95, după rectificarea bugetară. În urma acestor măsuri, „credem că vom reuși să asigurăm o finanțare mult mai bună, cu aproximativ două procente, și ținând cont și de faptul că prin Hotărârea Guvernului care stabilește nivelul costului standard pe nivele de învățământ, toate tarifele s-au majorat cu aproximativ 3%, să putem să nu avem probleme cu plata salariilor”, a precizat dl inspector școlar general Daniel Negrean.
Prin proiectele planului de școlarizare, la nivelul județului Bihor au fost propuse 226 de clase de-a IX-a, dar la nivel de inspectorat au fost stabilite doar 199 de clase, incluzând și clasele de profesională. În municipiul Oradea, se dorește funcționarea cu 101 clase. „Dezvoltarea, promovarea învățământului profesional trebuie făcută ținându-se cont, în special, de solicitările care vin de la mediu economic”, a ținut să sublinieze inspectorul școlar general.
Anul trecut la nivelul clasei a VIII-a s-a înregistrat un abandon de 411 elevi (reprezentând 7%), elevi care nu s-au regăsit în clasa a IX-a.
„Pentru a reduce acest abandon școlar e necesar să creăm clase de liceu cât mai aproape de domiciliul elevilor”, consideră generalul ISJ. Cei din comuna Avram Iancu, spre exemplu, au venit cu ideea înființării în localitate a unei școli profesionale cu specializarea agricultură ecologică.
3. „Lupta pentru putere” (și pentru scaunul de director) la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita
La acest colegiu au apărut, în timp, probleme legate de funcționarea asociației de părinți, de uniformă, de colectarea fișelor fiscale și a fondului clasei. În luna septembrie, o echipă a ISJ, în frunte cu dl inspector școlar general, a descins la acest colegiu, încercând să afle care sunt nemulțumirile. „Am descoperit că existau anumite tensiuni în rândul cadrelor didactice legate de activitatea domnului director Sas Marcel. Am dorit să aflu părerea lor”. Din chestionarele aplicate chiar de dl director a reieșit că erau mai mulți cei care nu mai doreau manager. Datorită succeselor obținute la nivel național, dar și în plan instructiv-educativ, nu s-a luat decizia de schimbare a dlui director, dar s-a instituit o inspecție generală la nivelul colegiului care să vizeze toate aspectele. Astfel a fost evaluat fiecare cadru didactic și activitatea managerială a celor trei directori (un director și doi directori adjuncți), s-au dat chestionare elevilor și părinților, a avut loc și o întâlnire cu președinții consiliilor reprezentative ale părinților. „Am observat o detensionare a situației, în sensul că părinții au recunoscut că s-au făcut lucruri bune în școală, că lucrurile merg bine, doar că a existat o anumită problemă legată de comunicarea unor decizii…Acest fond al școlii este un subiect foarte sensibil, chiar dacă el nu este ilegal, el este legal, dar nu este obligatoriu. Nu este voie să obligi niciun părinte că trebuie să facă acest lucru. Ba mai mult, în această activitate nu trebuie să fie implicat niciun cadru didactic și nici directorul…
Nu trebuie să obligi și să faci concurență și concurs la nivelul unităților de învățământ sau la nivelul clasei care clasă adună cât mai multe fișe fiscale. Aici măsura a fost un pic prea dură și exagerată și din acest punct de vedere am recomandat să se renunțe la această practică, lucru care s-a și întâmplat”. După această relatare a problemelor cunoscute de inspectorul școlar general, s-a trecut la „explozia” din mass-media, la cele două sesizări, una semnată de 16 profesori din școală și o sesizare semnată de 10 părinți, sesizări care s-au dovedit a fi falsuri. „Adică toți cei 16 profesori care apar cu nume și prenume pe această sesizare au recunoscut, au și dat declarații, în nume personal, directorului școlii și eu am avut o întâlnire și am un proces verbal în care toți spun că nu au legătură și nu susțin această sesizare, ba mai mult, regretă că li s-a folosit identitatea, punându-i într-o situație dificilă în relație cu ceilalți colegi. Am vorbit cu părinții, telefonic, mi-au spus același lucru că ei cunoșteau de aspectele de fond, dar nu au înaintat o adresă, o sesizare către agențiile de presă, ba mai mult că nu au semnat această adresă și nimeni nu le-a solicitat să facă acest lucru. Deci, cumva s-au folosit de identitatea lor, fără să le fie permis acest lucru. Evident că aici ne aflăm într-o situație în care continuă, într-un mod neelegant, care nu are nimic de a face cu școala, lupta pentru putere, din punctul meu de vedere. Am recomandat din nou conducerii școlii că dacă încă o dată lucrurile astea nu se vor rezolva și cei care conduc școala nu înțeleg că ei au fost investiți cu o anumită autoritate și trebuie să-și facă meseria până la sfârșitul anului școlar sau mă rog dacă anumite lucruri se vor dovedi adevărate, pentru că mai sunt câteva semnale, adică câteva aspecte care trebuie să le lămurim, atunci e o altă decizie. Dar dacă nu, nu e normal să târăști o școală într-o luptă pentru putere, care nu știu, e cumva alimentată și din exterior, eu așa o văd, susține dl inspector școlar general Daniel Negrean.
Profesorii și părinții sunt consternați de faptul că cineva le-a folosit identitatea, ba mai mult, vor să facă o plângere penală. Eu m-am consultat cu juridicul de la noi, să vedem dacă și noi vom face o plângere penală, dar cumva nu noi suntem direct implicați în aspectul acesta. Sunt acolo oameni care doresc să-și promoveze în conducerea școlii pe cineva”, a concluzionat dl inspector școlar general Daniel Negrean.
Ovidiu Dan

Trimite email
duminică, 10 noiembrie 2024, 21:59:38 Ora standard a Europei de Est