Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
29 ianuarie 2025

Profesorii care nu vin la ore, în vizorul ministrului Educației
Voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică
Daniel David a anunțat, în cadrul unui interviu pentru Edupedu.ro, că va iniția „în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului” în privința profesorilor care nu se prezintă la ore. „În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate”, a spus acesta.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Problema, în final, se rezumă așa: Ministerul Educației plătește o parte dintre profesori pe fals în acte, condică semnată în fals, pe ore pe care ei nu le efectuează. Care este mecanismul pe care îl aveți în vedere, ca ministru, pentru a vă asigura că nu plătiți, ca angajator, o resursă umană care nu se prezintă la locul de muncă?
Daniel David: În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate. Le aștept la nivel de minister. Eu am spus că nu toată lumea trebuie să se adreseze ministrului, dar, după ce ai parcurs acele etape și lucrurile nu au fost rezolvate, te adresezi la nivel de minister. Și, în același timp, voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică. Simplul fapt că faci această analiză începe să-i conștientizeze pe cei din sistem că ministerul ia foarte în serios acest lucru și se uită. Le stimulez, ca să spun așa, întoarcerea spre calea cea bună.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: În trecut erau inspecții ale directorilor din minister către școli.
Daniel David: Vom face acea analiză de sistem, inclusiv verificări, ca să spun așa, într-o variantă neanunțată.
Informații de context
În luna aprilie 2024, Ligia Deca, ministrul Educației la acea vreme, spunea că în cazurile în care profesorii lipsesc nemotivat de la ore ,,trebuie sesizat inspectoratul școlar și chiar ministerul ca să putem să luăm măsurile necesare”.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

Agenția Fitch Ratings reconfirmã calificativele de rating pentru Oradea

În prag de 2014

Agenția Fitch Ratings reconfirmã calificativele de rating pentru Oradea

Agenþia Internaþionalã Fitch Ratings reconfirmã la data de 3 decembrie 2013 calificativele de rating pentru Municipiul Oradea dupã cum urmeazã:

*pentru împrumuturile pe termen lung în valutã:`BBB-`
*pentru împrumuturile pe termen lung în monedã naþionalã de 'BBB-’
*pe termen scurt în valutã de `F3`
Perspectiva pe termen lung este stabilã.
Principii cheie de rating
Confirmarea calificativelor de rating reflectã o economie ºi o structurã politicã stabilã, performanþe financiare solide ºi un cadru legislativ stabil. De asemenea, este luatã în calcul flexibilitatea bugetarã redusã ºi datoria publicã localã în creºtere.
Perspectiva stabilã reflectã punctul de vedere al agenþiei Fitch Ratings, respectiv faptul cã performanþele bugetare ale Municipiului Oradea se vor îmbunãtãþi pânã în anul 2016, iar plata datoriei publice ºi serviciul datoriei publice nu vor depãºi nivelul indicatorilor de rating. Fitch constatã cã datoria publicã este în creºtere, gradul de îndatorare apropiindu-se de limite abia în anul 2016.
PIB-ul României are perspective de creºtere de aproximativ 2% în termeni reali (în 2012: 0,7%). Fitch se aºteaptã la o creºtere mai mare, respectiv de 2,6% în 2014 ºi 3% în 2015, cu mult peste media de 1,6% atinsã în perioada 2007-2011. Acest aspect se reflectã în transferurile ºi repartizãrile cotelor defalcate din TVA, care sunt colectate de cãtre autoritãþile de la nivel central ºi apoi transferate autoritãþilor locale. Indicatorii sociali locali sunt peste media naționalã, iar Municipiul Oradea, centru educaþional ºi de sãnãtate al judeþului Bihor, are o ratã a somajului sub media pe þarã. (România: 5,6% la sfârºitul lui 2012).
Municipiul Oradea este guvernat de un cadru legal conservator care statueazã limite în ceea ce priveºte datoria publicã. Cu toate cã datoria publicã a crescut semnificativ în ultimii ani ºi se preconizeazã creºteri viitoare conform planului financiar pe termen scurt (pânã în 2016), aceasta nu va depãºi limita impusã de legislaþia în vigoare. Primarul a fost reales în iunie 2012, având susþinere politicã în proportie de 2/3. Partidul de guvernare localã este acelaºi ca la nivel central.
Excedentul din exploatare a scãzut uºor, la 18,3%, în 2012, dar rãmâne aproape de performanþele obþinute în ultimii 5 ani. Fitch Ratings estimeazã cã excedentul din exploatare se va situa în jur de 20% ºi în perioada 2013-2016. Excedentul este suficient pentru a acoperi costurile cu dobânzile de cel puþin 8. Costurile moderate cu dobânzile de 2,3% din veniturile operaþionale ºi execedentul actual asigurã resurse suficiente pentru investiþii locale. Oradea înregistreazã o uºoarã creºtere, de 7,8%, a ponderii datoriei publice din totalul veniturilor, estimându-se 10% pentru anul curent.
Oradea a contractat un împrumut guvernamental în valoare de 14,4 mil lei și un împrumut în valoare de 40 mil lei de la ING Bank Amsterdam în vederea asigurãrii necesarului de finanțare pentru proiectele europene. La sfârșitul lunii noiembrie 2013, datoria publicã este de 289 mil lei și 55 mil lei care nu au fost încã folosiți. Datoria publicã este prudent administratã de cãtre municipalitate. Serviciul datoriei publice va atinge un nivel de aproximativ 47 mil lei și aproximativ 45 mil în 2014 și 2015. Gradul de îndatorare a fost de 21,6%  cu mult sub limita impusã de legislație. Municipiul Oradea deține acþiuni la 5 societați comerciale, care împreunã însumeazã o datorie indirectã în 2012 de aproximativ 182.5 mil lei. Începând cu luna mai 2013 nu existã înregistrate garanții din partea Municipiului pentru împrumuturi contractate de cãtre entitãþi subordonate. Datoria publicã localã, inclusiv creditele societãților comerciale la care municipiul este acționar și garanțiile emise de acesta se ridicã la suma de 520 mil lei la sfârșitul anului 2012.
Puncte sensibile
O scãdere a calificativului ratingului ar putea fi generatã de o descreștere a performanțelor operaționale având ca rezultat o acoperire redusã a cheltuielilor de capital și o deteriorare a datoriei și serviciului datoriei publice locale.
O îmbunãtãțire a calificativului de rating ar putea fi generatã de o majorare de peste 20% a excedentului din exploatare  și o scãdere a datoriei publice. De asemenea, calificativul de rating se poate îmbunãtãți în cazul îmbunãtãțirii calificativului pe țarã întrucât calificativul acordat unei unitãți administrative teritoriale nu poate fi mai mare decât calificativul de țarã.
Prezumții
Scenariul de bazã al Fitch Ratings se bazeazã pe urmãtoarele aprecieri:
*stabilitate legislativã
*pãstrarea nivelului cotelor defalcate din TVA în jurul nivelului anilor precedenți
*încadrarea datoriei publice locale în 100% din veniturile curente și în limita impusã de legislație
*scheme prudente de investiții.
Biroul de presã

Trimite email
joi, 30 ianuarie 2025, 08:02:00 Ora standard a Europei de Est