Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

CHINA: Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt (4)

Ioan Dzițac

CHINA: Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt (4)

Rezumat. După ce am vorbit despre Curățenie [1], Hărnicie [2] și Inteligență/Înțelepciune [2], azi a venit rândul să încheiem acest serial, vorbind despre Năzuințele Chinei, bazate pe Avântul actual. Þintele sale sunt grandioase, „Mari cât China”, dar realiste și realizabile. O dovedește cu prisosință accelerația pe care a luat-o dezvoltarea Chinei în ultimii ani. Nu mai departe, începând chiar cu această lună (octombrie 2013), Shanghaiul, un oraș cu o populație cât României, dar cu o suprafață de 37 de ori mai mică, a devenit zonă comercială liberă, luând-o pe urmele Hong Kong-ului.

Spre o economie de piață reală în China, după experimentul Shanghai. În [5-7] putem citi mult lucruri interesante despre fascinantul Shanghai. Cel mai mare oraș din China, cel mai mare port din lume, cu două aeroporturi internaționale, nod feroviar pentru cele mai mari trei linii ferate din China, a devenit din octombrie a.c. zonă comercială liberă [5]: „Un spațiu economic diferit de economia Chinei, o zonă nouă în care oficialii chinezi testează liberalizarea economiei. Scopul declarat de Beijing ar fi restructurarea economiei chineze cu ajutorul acestui experiment, în așa fel încât să facă față noilor tendințe ale economiei mondiale.”
Autostrăzi, 300.000 km până în 2015. În ultimii 10 ani, China a construit peste 50.000 km de autostrăzi, mai mult decât 2/3 din totalul autostrăzilor din SUA. [7]. Câteva dintre autostrăzile suspendate construite de chinezi, care îți taie pur și simplu respirația, se pot vizualiza accesând [8].
Are China ambiția și capacitatea de a deveni lider mondial?
„Când „Dragonul se trezește”, Statele Lumii… tremură. Aspirațiile economice ale Chinei sunt aliniate ambițiilor politice, regimul conștientizând legătura strânsă dintre cele două. China se consideră o forță economică în ascensiune, iar hotărârea depășirii oricăror obstacole pentru atingerea pragului de „principala putere mondială” este realmente vizibilă. Reforma sistemului bancar, precum și privatizarea accelerată a sectorului de stat s-au declanșat deja, efectele acestor schimbări fiind promițătoare.” [4].
Samuel Phillips Huntington, profesor la Harvard și analist politic, în  cartea sa „Ciocnirea civilizațiilor și refacerea ordinii mondiale” (1993, reeditată în 1996) susține teza unei noi ordini mondiale, anticipând încă la sfârșitul Războiului Rece: „China probabil va avea cea mai puternică economie în secolul al XXI-lea, iar Asia este de așteptat să aibă șapte dintre cele mai puternice economii dintr-un „Top Ten” până în 2020” [9]. Huntington constată că civilizația sinică se afirmă deja datorită dezvoltării economice rapide. El crede că scopul Chinei este acela de a-și reafirma statutul de hegemon regional. În acel moment, statele din zonă, precum Coreea și Vietnamul, i se vor subordona datorită tradiției istorice și a confucianismului. Previziunile lui Huntington au fost deja depășite.  Yuanul chinezesc impunându-se tot mai mult în fața dolarului american, SUA fiind atât de îndatorată Chinei, încât ar da faliment, dacă ar trebui să returneze toată datoria de îndată, spun specialiștii.
Deja yuanul a înlocuit dolarul în schimburile comerciale dintre China cu țări precum Argentina, Australia, Emiratele Arabe Unite, Brazilia și chiar, surprinzător, Japonia [10].
În prezent, nu cred că există un oraș mai mare din lume în care să nu fie și o comunitate de chinezi. Construirea „capetelor de pod” continuă prin politici de emigrare, dar și prin stabilirea de relații cu oameni importanți din alte țări. De exemplu, am văzut la fața locului, Universitatea Academiei Chineze de Științe are un program de burse doctorale pentru țările lumii a treia, prin care inteligențele acestor țări sunt atrase să-și facă doctoratul gratuit în China. Evident, răsplata va veni mai târziu, înzecit sau însutit.
Va ajunge „rasa galbenă” stăpâna Lumii? Cred că asta nu depinde nu numai de ei, ci și de „boieria” (a se citi „lenea”) restului lumii. Reamintesc că ziarul The Guardian, citând o sursă guvernamentală britanică, spune:„Putem fie să începem să muncim la fel de mult precum chinezii, fie în curând toți vom munci pentru chinezi”.
Bibliografie
[1] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.8866
[2] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.9257
[3] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.9296
[4] http://economiaonline.ro/china-provocarea-secolului-xxi/
[5] http://www.contributors.ro/economie/china-testeaza-liberalizarea-economiei-zona-libera-shanghai/
[6] http://roren.ro/ro/articles/181/shanghai-oras-planificat-oras-cu-cap
[7] http://www.cotidianul.ro/ambitie-made-in-china-300000-km-de-autostrada-in-2-ani-214427/
[8] http://www.realitatea.net/fotografii-care-iti-taie-respiratia-autostrazi-suspendate-in-china_1101609.html
[9] http://ro.wikipedia.org/wiki/Ciocnirea_civiliza%C8%9Biilor
[10] http://m.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/dolarul-chinezesc-82740

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:45:43 Ora standard a Europei de Est