Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

CHINA: Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt (3)

Ioan Dzițac

CHINA: Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt (3)

Rezumat. Am vorbit în primul episod despre Curățenia din China [1], iar în cel de-al doilea despre Hărnicie [2]. Spusele mele din primele două episoade sunt confirmate de un fost diplomat român, Ion Pătrașcu, un excelent scriitor-portetist, care a vizitat China după 44 de ani. Iată ce scrie el în revista „Curtea de la Argeș”: „Forța de muncă chineză, abundentă, harnică, disciplinată și modestă, este considerată de analiști drept punct central al miracolelor din ultimele trei decenii.” [3].

Episodul 3. Cuvântul cheie „Inteligență
Urmează să prezint azi Inteligența chinezească, cel de-al treilea cuvânt cheie din pentagonul succesului, Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt, care dau acronimul CHINA. Inteligența chinezească se bazează pe înțelepciunea milenară a lui Kung-fu-tzu și Lao-tzu. Fără îndoială, China este un miracol, iar cultura chineză ne uluiește prin înțelepciunea descoperită cu mii de ani în urmă. De exemplu, „China a fost leagănul economiei de piață încă din timpul dinastiei Shang, cu 3.500 de ani în urmă”, spune Ion Pătrașcu [3].
Kung-fu-tzu (550 - 470 î.Hr., cunoscut de europeni sub numele de Confucius) și Lao-tzu (cca. 604-531 î.Hr., fondatorul filozofiei și religiei Tao) au fost doi filozofi înțelepți, care au trăit cu mai mult de jumătate de mileniu înainte de Hristos și și-au pus amprenta peste veacuri în rândul poporului chinez: „Singurul lucru pe care noul regim (chinez - n.t.) nu-l va putea face niciodată este de a-l scoate pe Confucius din China. Unii spun că nici n-a încercat. Alții susțin că nici nu merită să încerce. Cei peste 1.000.000.000 de oameni care locuiesc în China îl cunosc pe Confucius deplin, tot atât cum milioanele de oameni din Europa și America îl cunosc pe Hristos. […]. În China se află circa 5.000.000 de musulmani, circa 4.000.000 de catolici și aproximativ 1.000.000 de protestanți. Există nenumărați budiști și adepți din toate religiile mari ale lumii. Dar confucianismul și taoismul domină scena religioasă, iar pe Confucius îl iubesc anume. Chinezii îl cinstesc și îl asculta când este vorba de filozofie și de învățătura pentru viața interioară. El este localnic tot atât ca și câmpurile de orez, și este tot atât de mult legendă și realitate ca și vechiul zid chinezesc”. (Taoismul și Confucianismul [4]).
Cu cca. 2.500 de ani în urmă, Confucius a zis: „Arta de a conduce constă din alegerea corectă a funcționarilor. Trebuie ridicați oamenii corecți pentru ca ei să poată pune presiuni asupra celor incorecți, căci astfel cei incorecți (strâmbi) pot fi îndreptați”. Când a fost întrebat de discipolii săi ce l-a întristat cu privire la lume, Confucius a spus: „Faptul că virtutea nu este cultivată, că știința (cunoașterea) nu este prezentată clar, faptul că oamenii aud de datorie (obligație), dar nu și-o îndeplinesc, faptul că aceia care se știu că sunt răi nu întreprind nimic pentru a se îmbunătăți: acestea sunt lucrurile care mă întristează” [4]. Se pare că în zilele noastre, Deng Xiaping pune în practică, în China, învățăturile lui Confucius, după niște ani grei dominați de dezastrul provocat de „Revoluția Culturală”, inițiată de conducătorul comunist Mao Zedong (1893-1976) în 1966 și continuată și de urmașii săi până în 1976: „Orientările lui Deng Xiaoping au diminuat rolul ideologiei și au reprofilat membrii de partid în buni gospodari ai țării” [3].
Iată ce mai spune Ion Pătrașcu, cel care a trăit în China, în misiune diplomatică, primii trei ani, cei mai furioși, ai Revoluției Culturale: „În august 2013, aveam în față o Chină renăscută, precum pasărea Phoenix. Nu era o Chină mitologică, ci una a miracolelor. În doar trei decenii de la lansarea reformei patriarhului politicii chineze, Deng Xiaoping, țara a ajuns la vârful piramidei de putere din lume, alături de Statele Unite ale Americii” [3].
China a alocat 4% din PIB învățământului și duce o politică de readucere a unor inteligențe plecate din țară (am dat deja exemplul profesorului Yong Shi în episodul precedent). În doar zece ani, numărul universităților din China s-a dublat, deoarece inteligența nativă trebuie educată.
La noi, de multe ori, mai ales în vorbirea curentă, cuvântul „inteligent” se confundă cu „șmecher” sau „deștept” (vezi „băieții deștepți” în afacerile cu statul). Cei cu adevărat inteligenți sunt numiți „fraieri”. Inteligența adevărată, sănătoasă, lipsită de perversiuni patologice, nu poate fi definită decât dacă are ca scop final înțelepciunea, drumul care duce la desăvârșirea omului. Întrebat fiind, de discipolii săi, ce înseamnă un om desăvârșit, Confucius a răspuns: „Om desăvârșit este cel îngrijorat de propriile imperfecțiuni”.
Din păcate, noi ne-am obișnuit prea mult să vedem doar „paiul” din ochiul vecinului, fără a ne face griji de „bârna” din ochiul nostru. Chinezii îl au pe Confucius, dar Învățătorul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne arată și calea spre desăvârșire: „De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tău și nu te uiți cu băgare de seamă la bârna din ochiul tău? … Fățarnicule, scoate întâi bârna din ochiul tău, și atunci vei vedea deslușit să scoți paiul din ochiul fratelui tău” (Matei 7, 1-5). Dar, cum noi n-am avut norocul să avem un Deng Xiaoping al nostru, chiar mai mic, proporțional cu țara, continuăm să circulăm pe aceleași drumuri cu hârtoape, pe care „patru boi legănau carul” acum o sută de ani și să predăm copiilor știința și istoria neactualizate de pe vremea „iepocii de aur”.
Bibliografie
[1] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.8866
[2] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.9257 
[3] Ion Pătrașcu, În China, după 44 de ani, Revista de cultură „Curtea de la Argeș”, Nr.10/2013: http://www.curteadelaarges.ro/IV_10_35.php 
[4] http://biserica.org/ro/compendium/carti/religiilelumii/confucianismul/index.htm
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: CHINA: Curățenie-Hărnicie-Inteligență-Năzuințe-Avânt (3). 

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:18:03 Ora standard a Europei de Est