Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

O experiență americană de neuitat a doi profesori orădeni

Viorel și Anna-Monika Muscaș, în SUA

O experiență americană de neuitat a doi profesori orădeni

Ca urmare a participării mele în 2008 la programul Honeywell Space Academy for Educators, desfășurat la Centrul educațional NASA din Huntsville, Alabama, l-am cunoscut pe dl. prof. Franklin Mitchell din SUA.

Pentru că scopul principal al acestui program este promovarea științelor și stabilirea de colaborări în acest sens, am participat ca invitați, în anul 2009, împreună cu prof. Mitchell, la trei acțiuni educative prilejuite de aniversarea a 40 de ani de la magicul moment al primului pas pe Lună. Primele două activități s-au desfășurat atunci la Oradea, iar a treia la C.N. „Emil Racoviță” din București.
În acest an, am răspuns cu bucurie invitației făcute de prof. Mitchell de a reuni peste ocean trei profesori foști participanți la acest training: pe mine și soția și pe el însuși.
Și pot afirma cu adevărat că nu ne-am plictisit niciun moment. Am vizitat localități și obiective turistice din statele Carolina de Sud (primul stat secesionist) și Carolina de Nord, de la Munții Apalași până la Oceanul Atlantic.
Încă din prima zi am făcut un tur prin Due West  - orașul unde am locuit și prin împrejurimi. Fiind toți trei profesori, am vizitat și Colegiul Erskine din localitate, unde Franklin și-a început cariera didactică, precum și orașul istoric Abbeville, considerat totodată locul de naștere, dar și de sfârșit al Confederației Americane.
Sejurul a continuat apoi cu vizitarea școlii Northside Middle School din Greenwood, unde Franklin a activat ca profesor o perioadă mai lungă.
O bună perioadă din periplul nostru american a fost dedicată orașului Charleston, votat în 2012 ca destinația turistică nr. 1 de către cititorii revistei „Conde Nast Traveler”, unde nu am ratat ocazia de a face plajă la ocean. Am vizitat și Charleston Museum – primul muzeu din America, muzeu care păstrează istoria culturală și naturală a vieții din „sud” și ne-am plimbat pe „The Battery”, promenada cu case ce au văzut istoria înfăptuindu-se.
Un alt obiectiv interesant l-a reprezentat și Biserica Franceză Hughenotă care este situată în Cartierul Francez. Numele a fost dat în 1973 pentru a ajuta la păstrarea tradițiilor, biserica adunând sub cupola sa duminică de duminică descendenții celor care au pus bazele bisericii în secolele XVI – XVII, fugind din Franța din cauza conflictului cu Biserica Catolică.
Pentru Franklin a fost o deosebită bucurie de a se afla pentru prima dată în această biserică, cu atât mai mult că este descendentul unuia dintre oamenii care au pus bazele societății hughenote, găsind placheta cu numele stră-strămoșului său pe unul dintre pereții bisericii. 
Știm cu toții că SUA reprezintă o superputere militară, fapt ce l-am putut constata în cadrul vizitei efectuate la Patriots Point, un muzeu naval și maritim situat în portul orașului Charleston.
Aici am putut admira trei nave transformate în muzee: un distrugător, un submarin și piesa de rezistență a muzeului - portavionul USS Yorktown, care a luat parte la Cel De-al Doilea Război Mondial. Acesta se poate mândri ca fiind gazda unuia dintre cele mai mari programe educaționale din țară.
La întoarcere, am vizitat orașul Columbia și muzeul de stat ce deține variate exponate în materie de artă, istorie, științele naturii, știință și tehnologie, în general. Am avut norocul să fim prezenți la expoziția Tutankhamon: Întoarcerea Regelui - o expoziție de succes ce explorează istoria Egiptului antic.
De asemenea, am vizitat și centrala nucleară din Oconee, situată pe lacul Keowee, unde proiectul World of Duke Energy oferă activități educaționale și exponate interactive pentru vizitatorii interesați să învețe mai multe despre producerea energiei electrice.
O vizită în SUA nu poate fi considerată completă dacă nu vizitezi și un oraș cu zgârie-nori. De aceea am fost și în orașul Charlotte, al doilea oraș american din punct de vedere economic, cunoscut și sub denumirea de „Orașul Reginei”. Am pășit aici și în muzeul educațional Discovery Place, o lume în care știința este adusă la viață prin exponate interactive, experimente explozive și expoziții inovatoare.
Momentele încărcate de istorie nu au reprezentat însă totul. Am încercat să înțelegem cât mai mult din ceea ce înseamnă viața de peste ocean. În acest sens, ne-am relaxat în stațiunile Bonclarken și Montreat, am practicat diverse sporturi (baseball, fotbal, frisbee, înot), și chiar am participat la trei slujbe duminicale diferite (prezbiterian, hughenot și catolic).
Sub îndrumarea dl. prof. Mitchell, am desfășurat și câteva activități tehnice și stiințifice. Astfel, am testat și am repus în funcțiune dispozitive vechi, precum un ceas binary, construit în 1972, un microcalculator programabil în cod mașină și un minicomputer PDP 11/84, care a fost folosit la Colegiul Erskine din anii ’70 până prin anul 2000. Pe data de 3 august 2013, am putut observa cu ochiul liber trecerea Stației Spațiale Internaționale pe deasupra casei din Due West.
Ceea ce a făcut ca experiența noastră să fie una de neuitat este faptul că am cunoscut oameni minunați, foarte primitori, având acea ospitalitate specifică sudului despre care tot am auzit, adevărate simboluri ale localității, cu preocupări diverse și inedite, precum colecționarea de mașinuțe, de păpuși sau chiar de mașini de epocă.
Vizita noastră pe tărâm american nu a rămas trecută cu vederea, fiind amintită într-un ziar local. Până când dl. prof. Mitchell va reveni în România în vara anului viitor, folosind impresiile și cunoștințele căpătate în SUA, ne-am propus lansarea unui site educațional pentru promovarea studiului științelor și a tehnologiei.
prof. ing. Viorel Muscaș
prof. Anna-Monika Muscaș
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O experiență americană de neuitat a doi profesori orădeni.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:57:25 Ora standard a Europei de Est