Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Primarul Ioan Pop, vicele Ioan Gligor și consilierii au premiat excelența în învățământ

De Zilele comunei Oșorhei

Primarul Ioan Pop, vicele Ioan Gligor și consilierii au premiat excelența în învățământ

Potrivit bunelor rânduieli instituite în anii anteriori, primarul comunei Oșorhei, dl Ioan Pop, viceprimarul Ioan Gligor și consilierii au premiat vineri (19 iulie 2013), în debutul „Zilelor comunei”, excelența în învățământ.

Elevii premianți au fost răsplătiți cu diplome și premii în bani, iar dascălii pensionari care și-au desfășurat activitatea didactică în grădinițele și școlile comunei au fost premiați cu flori, diplome de merit și plachete.
Dacă la prima ediție (în 2009), au fost conferite 41 de titluri de „Fiu al satului”, iar la ediția din 2010, trei „Premii de fidelitate”, la ediția din 2011, au fost premiate patru cadre didactice, anul trecut, șase elevi, iar anul acesta, executivul a premiat trei cadre didactice și șapte elevi.
„O parte din viața mea există în sufletul fiecărui copil”
Așadar, Zilele comunei au debutat vineri la Căminul Cultural din Oșorhei, sub semnul excelenței, prilej cu care primarul, vicele și câțiva consilieri locali au înmânat flori, diplome de merit și plachete unor foști slujitori ai școlii: ed. Florița Durgheu (care a fost prezentată de dna ed. Câmpan Edit), prof. Dumitru Filimon (prezentat de dl viceprimar Ioan Gligor) și înv. Luncan Matilda (prezentată de dna înv. Incze Dana). Cei mai harnici șapte elevi ai școlii (cinci au absolvit clasa cu media generală 10: Macovei Tudorița Alice, Þicărat Damaris Teodora, Tătar Rebeca, Þicărat Mădălina Patricia și Incze Cosmin Andrei; Þicărat Ionuț Fineas – cu 9,97 și Butiri Remus Răzvan – cu 9,91) au fost recompensați cu diplome și premii în bani (premiul I – câte trei milioane, respectiv 300 de lei fiecare, premiul II, două, iar premiul III, un milion); premiile au fost înmânate de dl primar Ioan Pop, dna director Adriana Camelia Indrie, dna director adjunct Ana Franciac și consilieri locali.
Depănând amintiri și făcând aprecieri  asupra activității didactice desfășurate la catedră în cei 40 de ani de apostolat, dintre care 37 la Grădinița din Fughiu, dna educatoare Florița Durgheu concide cum că „o parte din viața mea există în sufletul fiecărui copil care a trecut prin mâinile mele…”.
„Atunci era la mare modă educația prin muncă”
Dl profesor de matematică Dumitru Filimon a ocupat și funcția de director, timp de 12 ani, în trei perioade (între anii 1980 - 1983, 1989 -1993 și 2001-2006). Domnia sa își amintește cum a reușit să obțină premii județene și naționale cu elevii, dotându-și atelier unde se ținea cercul de electronică prin muncă patriotică. „Atunci era la mare modă educația prin muncă. Eu, de fapt, o viață întreagă asta am făcut. Noi făceam educație prin muncă: la adunat de plante medicinale, tăiat de spini la C.A.P., cules de ghindă, plantat de pomi în livada I.A.S.-ului…; dacă am vrut cerc foto sau cerc de electronică…,am muncit: adunam plante medicinale și fructe de pădure, din care reușeam să ne dotăm ateliere și să câștigăm premii. În anii 2000, a apărut calculatorul…Am început să învăț. Am ajuns să reparăm calculatoare și să dăm altora care nu aveau. Am dat în județ în cinci școli și grădinițe, bineînțeles gratuit, ca și acei copii să aibă acces la tehnologia respectivă. Cum ne-am pregătit, cum am răzbit, nu are rost să mă plâng în fața dumneavoastră”, a conchis dl prof. Dumitru Filimon.    
„Se spune că primul dascăl ne sculptează caracterul și sufletul”
Doamna învățătoare Incze Dana a vorbit despre fosta sa colegă, dna Matilda Luncan („tanito neni”), de 18 ani pensionară.
„Până la pensionare, în 1995, doamna Luncan le-a călăuzit pașii spre lumea cunoașterii generațiilor întregi de elevi, i-a învățat taina scrisului, a cititului, pe părinții noștri, pe noi sau pe copiii noștri. A purtat cu demnitate „povara” de a-i  ajuta pe copii să descopere „corola de minuni a lumii”, le-a fost mereu aproape, le-a fost prietenă, chiar și mamă la nevoie”, a concluzionat dna Incze.
La rândul său doamna învățătoare Luncan Matilda a creionat prin versurile unui cântec portretul învățătorului, mulțumind conducerii Primăriei Oșorhei pentru gestul onorant de a felicita și premia dascălii pensionari.
„Este important să-l cinstim pe celălalt așa cum este”
La festivitate au participat reprezentați ai Prefecturii, Consiliului Județean Bihor și ai Finanțelor, deputatul Szabo Oden și senatorul Florian Bodog (fiu al satului). În intervențiile lor, deputatul și senatorul au felicitat conducerea primăriei și consiliului local pentru realizările cu care întâmpină și cea de a V-a ediție a serbărilor comunei. Dl Oden a ținut să sublinieze climatul de armonie în care trăiesc și muncesc împreună românii și maghiarii în comuna Oșorhei. „Este important ca să-l cinstim pe celălalt așa cum este. Dacă încercăm să ne acceptăm unul pe celălalt, să știm să ne și sprijinim unul pe celălalt”. Obișnuit să insereze în discursul său câte o povestioară cu tâlc, și de data aceasta dl deputat ne-a atras atenția cât de importante sunt pilele… în general; domnia sa referindu-se, concret, doar la pila pentru ascuțit securea și ferestrăul... „Așa e și în viață, din când în când, mai trebuie luată o pilă, să faci lucrurile care se tocesc să fie mai ascuțite. Așa este și cu respectul reciproc între comunități și ajutorul dat unul altuia…să faci lucrurile ca să funcționeze”, a concluzionat dl deputat Szabo Oden.
Premiu și titlu post-mortem artistului Aurel Pop  
În memoria pictorului Aurel Pop, născut în Oșorhei, conducerea Primăriei Oșorhei ține să-i păstreze vie imaginea și personalitatea în conștiința generațiilor viitoare prin acordarea unui premiu și titlu post-mortem.
„Eu cred în viață și pictez viața”
Despre viața și activitatea artistului Aurel Pop a vorbit dna Lakatos Rozalia, fost consilier.
„A fost propusă conferirea post-mortem a celei mai înalte distincții acordate de către Consiliul local unor cetățeni, adică titlul de Cetățean de onoare al comunei Oșorhei pictorului Aurel Pop și de a propune ca școala din Oșorhei să-i poarte numele”
Diploma și placheta au fost înmânate de dl primar Ioan Pop nepotului artistului, dl Gheorghe Pop, care a ținut să adauge la tot ce s-a spus despre pictorul Aurel Pop câteva lucruri interesante: „Era foarte mândru că s-a născut în același an cu regele Mihai, în același timp era foarte mândru că este oșorhean. Și totdeauna se mândrea cu zicala „Oșorheiul este buricul pământului…, fiindcă aici m-am născut eu”. În rest, aș mai putea preciza că i-a fost recunoscută arta prin acordarea titlului de „Meritul cultural” de către președinția României…”.
Să mai spunem că în cadrul mini expoziției organizate cu acest prilej, au fost expuse lucrări ale artistului, între care și un autoportret, alături de portretul tatălui său, preotul Gheorghe Pop și copia titlului conferit de președinția României. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Primarul Ioan Pop, vicele Ioan Gligor și consilierii au premiat excelența în învățământ.       

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:17:44 Ora standard a Europei de Est