Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Simpozionul științific internațional pentru studenți ,,Protecția Mediului – prezent și viitor”

Joi, la Hotel Continental din Oradea

Simpozionul științific internațional pentru studenți ,,Protecția Mediului – prezent și viitor”

Ne-am bucurat să participăm joi, 11 iulie 2013, la un nou simpozion internațional organizat de Departamentul „Ingineria Mediului” din cadrul Facultății de Protecția Mediului a Universității din Oradea, manifestare științifică organizată cu studenți și pentru studenți.

În urmă cu 4 ani, prof. univ. dr. ing. Cornel Domuța, în calitate de șef al departamentului ,,Ingineria Mediului” organiza prima ediție a simpozionului științific ,,Protecția Mediului – prezent și viitor” la care participau doar studenți din ultimul an de la programul de studii universitare de licență ,,Ingineria Sistemelor Biotehnice și Ecologice”. La următoarele ediții au participat și studenți din anii mai mici, precum și studenți de la cele 5 programe de master ale departamentului: Factori de mediu în siguranța alimentară și sănătatea publică, Dezvoltare durabilă - regională și agroturistică, Politici noi de mediu privind integrarea europeană, Managementul situațiilor de urgență, crizelor și dezastrelor în agricultură, silvicultură și industria alimentară, Ingineria Mediului și Securitate în muncă.
Vechea și excelenta colaborare cu Universitatea din Debrecen, în special cu prof. dr. ing. Pepo Peter, Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea, precum și relațiile mai noi ale cadrelor didactice din cadrul departamentului (Cornel Domuța, Mircea Curilă, Monica Costea, Radu Brejea, Emilia Pantea, Eugenia Șerban) și din Facultatea de Protecția Mediului (Csep Nicolae, Adrian Timar) au creat condițiile transformării acestui simpozion în simpozion internațional, începând cu ediția din anul 2013.
„În ton cu tematica abordată a fost schimbată (adaptată) și imaginea simbol a documentelor simpozionului, de la un aspect prezentând Roșia Montană (o problemă românească curentă și probabil viitoare), la o floare pe care s-a așezat o buburuză,  sugerându-se astfel nepoluarea solului, apei și aerului; pentru că inginerii de mediu formați la Oradea, prin cunoștințele de biologie, chimie, fizică, climatologie, pedologie, biotehnologii, ,,tehnologii” de depoluare a solului, apei și aerului, și monitoringul mediului, au reușit să reconstruiască biocenoza”, după cum avea să sublinieze directorul de departament și moderatorul evenimentului, dl profesor Cornel Domuța.
La simpozion  de joi, de la Hotel Continental, au fost invitați studenți de la toate facultățile Universității din Oradea, conducerea administrativă și conducerea Senatului Universității. Conducerea administrativă a fost reprezentată de către prof. univ. dr. Sorin Șipoș, prorectorul cu cercetarea, care a apreciat activitatea departamentului de Ingineria Mediului și a directorului acestuia, considerându-se onorat să participe la acest simpozion internațional studențesc, domnia sa considerând simpozion ca fiind un bun exemplu pentru celelalte departamente ale Universității. Dl prorector a apreciat faptul că doi studenți (Vlad Epure și Cosmin Scridon) continuă cercetările cuprinse în două cărți (singurele de la Facultatea de Protecția Mediului) premiate de Academia de Științe Agricole și Silvice ,,Gheorghe Ionescu Șișești” din București ai căror autori sunt membri ai departamentului de Ingineria Mediului (Sisteme aplicate de management ale mediului înconjurător”, autori Ioan Jelev și Radu Brejea, lucrare cotată cu premiul IM Gheorghiu pe anul 2006 și ,,Asolamentele în sistemele de agricultură”, autor și coordonator Cornel Domuța, carte răsplătită cu premiul Constantin Sandu-Aldea pe anul 2006).
Senatul Universității a fost reprezentat de dl prof. univ. dr. Marius Țepelea, care s-a arătat bucuros să participe pentru a doua oară (după lansarea cărții „Mediul în Munții Apuseni – aplicații practice de teren”) la un eveniment organizat tot de către prof. univ. dr. ing. Cornel Domuța și colectivul departamentului „Ingineria Mediului”.
„Este un bun început, un bun augur!”
În cuvântul său, decanul Facultății de Protecția Mediului, dl prof. univ. dr. ing. Ioan Chereji, a apreciat inițiativa organizării unor simpozione științifice internaționale pentru studenți (ca fiind „un bun început, un bun augur”); trebuie subliniat faptul că dintre cele cinci departamente ale facultății, departamentul „Ingineria Mediului” este singurul care a organizat până în prezent simpozion cu și pentru studenți. Referindu-se la generoasa temă a simpozionului internațional de joi (,,Protecția Mediului – prezent și viitor”), domnul decan a ținut să ne spună o „mică poveste”, o constatare a domniei sale în timp ce traversa Germania cu mașina: „de parbrizul mașinii nu s-a lipit niciun fluture, nicio muscă. Lucrând în mediu mi-am pus întrebarea firească: Cum se poate întâmpla așa ceva? Pentru că dacă mă duc doar până la Tinca, trebuie să spăl parbrizul…” Cu acest semnal (internațional), dl decan a dorit să facă diferența în ceea ce privește poluarea în Germania și România, noi fiind mereu huliți și arătați cu degetul pentru poluare. Judecați și dumneavoastră unde e mai mare poluarea acolo unde trăiesc fluturii și alte viețuitoare mici sau acolo unde ele nu pot trăi? În încheierea intervenției sale, dl decan a ținut să-i îndemne pe studenți „să pună în evidență valoarea acestei țări, valoarea mediului din România!”  
La rândul său, șef lucrări dr. Lucian Roman, prodecan al Facultății de Protecția Mediului, a apreciat calitatea lucrărilor științifice și a limbii engleze în care au fost prezentate acestea, precum și calitatea posterelor. Un comentariu interesant a avut prof. univ. dr. ing. Csep Nicolae, fost secretar științific al Facultății de Protecția Mediului, principalul liant al parteneriatelor dintre Facultatea de Protecția Mediului din Oradea și Universitatea din Debrecen (Ungaria); domnia sa a evidențiat calitatea simpozionului, ca și cadru didactic asociat (pensionar), dl ing. Csep a rămas unul dintre membrii de bază ai comitetului de organizare a simpozionului.
Să mai spunem că în cadrul simpozionului au prezentat lucrări (în plen): Andrei Nistor – Influența eroziunii asupra solului și plantelor în condițiile din Bihor;Vlad Epure – Implementarea unui sistem de management al mediului; Cosmin Scridon – Asolamentul‚ pivotul central al agriculturii durabile din Nord-Vestul României; Ioana Blaj – Studiul comparativ al tehnologiilor de epurare a apelor menajere aplicate în Spania și România; Magda și Sebastian Bonaci – Combustibili derivați din deșeuri (CDD/RDF/CDR) conform codului european al deșeurilor CED 19 12 10; Corina Mut – Studiu privind efectele climatice ale încălzirii globale la Oradea; Adelina Venig – Influența irigației asupra producției de piersici în condițiile de la Oradea. Alții și-au prezentat lucrările sub formă de postere: Cătălin Popa, Ioan Polaciec și Vlad Țicuș, Domnica Pîțu, Nicoleta Criste, Vlad Breb, Laurențiu Mușet, Lia Săveanu, Andreea Lupău, Ioana Alb, Corina Creț, Izabela Corcea, Oana Hava, Dorina Roț, George Vidican, Amalia Paluț, Furcsik Șandor, Nagy Szabolcs, Ordogh Șandor și Tari Szabolcs.
Dl prof. univ. dr. ing. Cornel Domuța a coordonat științific lucrările a cinci studenți (Andrei Nistor, Cosmin Scridon, Nicoleta Criste, Vlad Breb, Laurențiu Mușet), șef lucr. dr. ing. Radu Brejea a coordonat lucrările a trei studenți (Vlad Epure, Domnica Pîțu, Ioana Alb), la fel și  șef lucr. dr. ing. Monica Costea (Magda Bonaci, Sebastian Bonaci și Corina Creț); șef lucr. dr. ing. Emilia Pantea, lucrările a doi studenți (Ioana Blaj și Izabela Corcea), șef lucr. dr. ing. Cristian Domuța, a doi studenți (Lia Săveanu și Andreea Lupău), la fel și asist. dr. Eugenia Șerban (Corina Mut și Dorina Roț). Au coordonat științific câte o lucrare conf. univ. dr. ing. Maria Șandor (Adelina Venig), conf. univ. dr. ing. Ecaterina Fodor (Ioan Polaciec și Vlad Țicuș), prof. univ. dr. ing. Nicu Cornel Sabău (Cătălin Popa), șef lucr. dr. ing. Adrian Timar (Amalia Paluț), șef lucr. dr. ing. Ana Pereș (Oana Hava) și asist. dr. ing. Koteles Nandor (George Vidican).
Așadar, la simpozion au participat cu lucrări 21 de studenți de la programele universitare de studii de licență și cinci de la master, precum și studenți și cadre didactice de la Universitatea parteneră din Debrecen. Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:18:56 Ora standard a Europei de Est