Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„In memoriam Monica Lovinescu și Virgil Ierunca”

Vineri, la Biblioteca Universității din Oradea

„In memoriam Monica Lovinescu și Virgil Ierunca”

Facultatea de Litere și Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării au organizat, vineri (24 mai 20123), în sala de conferințe a Bibliotecii universitare, masa rotundă cu tema „Literatură și document. In memoriam Monica Lovinescu și Virgil Ierunca”.

Manifestarea științifică a fost cuprinsă în seria evenimentelor prilejuite de sărbătorirea a 50 de ani de Învățământ superior continuu la Oradea.
Invitatul special al evenimentului a fost  academicianul Nicolae Manolescu. Alături de domnia sa, la masa rotundă au participat: Lilian Zamfiroiu, Mihnea Berindei și Astrid Cambose.
În deschiderea evenimentului, dl prorector Sorin Șipoș a salutat distinșii invitați, pe dl academician Nicolae Manolescu și pe ceilalți invitați din România și Franța, după care l-a invitat pe dl rector Constantin Bungău să ia cuvântul.
„Da. Este o zi iarăși importantă pentru Universitatea din Oradea; o zi care exprimă continuitatea a ceea ce a fost făcut foarte bine cu aproximativ doi ani în urmă. Și anume: In memoriam Monica Lovinescu și Virgil Ierunca. Așa după cum a spus și dl prorector, trebuie să găsim ca cele două nume, până la urmă și fondul de carte pe care îl avem în cadrul universității noastre să fie un punct de pornire pentru viitoare manifestări (simpozion, conferințe), studii cu privire la ceea ce a însemnat dizidența pe vremea comunistă. Lucruri care pot să devină de interes științific, să poată fi scoasă în evidență, până la urmă, importanța celor două personalități, dar nu numai; a ceea ce a însemnat dizidența în vremea comunismului, ca și activitatea unor personalități foarte importante”, a conchis dl rector Constantin Bungău.
„O bibliotecă, precum aceasta, este o parte din memoria noastră”
Replicându-i dlui prorector, care l-a considerat sufletul acestei manifestări, dl academician Nicolae Manolescu a pasat „mingea”, spunând că „sufletul acestei acțiuni a fost dl Hanțiu, ajutat de dl Antal. Eu și cu colegul meu, Lilian Zamfiroiu, ministru plenipotențiar, adjunctul meu la UNESCO, le-am dat o mână de ajutor, ca să spunem așa. Împreună cu Mihnea Berindei, am făcut și noi pachete. Am cărat pachete. Cărțile sunt un lucru foarte greu, în general. Dacă atunci când ne mutăm am putea să lăsăm cărțile și să luăm numai alte obiecte, ar fi extraordinar, am scăpa ieftin. Așa, cu cărți cu tot, este o nenorocire. Și sigur, mulțumesc conducerii Universității din Oradea și fostei conduceri și actualei conduceri pentru că au înțeles că e important să aveți aici aproape 14.000 de volume din biblioteca soților Ierunca, Lovinescu. N-re nimeni așa ceva. O să vă spună mai încolo dl Berindei pe unde s-au dus celelalte… O bibliotecă, precum aceasta, este o parte din memoria noastră. Acum nu se mai citesc cărți, neapărat. O să citim cărțile pe tablete. Și acolo avem mii, zeci de mii, habar n-am. Nu mă pricep. Că nu am luat în mână nicio tabletă. Le-am văzut așa de la o anumită distanță. Asta este, tehnologiile se schimbă. Nu e neapărat nevoie să fie cartea pe suport de hârtie, poate fi și pe suport electronic, foarte bine. E mai ușor, poți să o iei cu tine. Important e să citești. Sigur că e o mare diferență însă între o bibliotecă, precum a soților Monica Lovinescu, Virgil Ierunca și o tabletă…”
Dl academician a tranșat apoi, făcând diferențierea între o bibliotecă și o tabletă, cea din urmă prezentând literatura „ca un fel de amalgam de opere, în care nimeni nu poate să spună care-i utilă și care nu e utilă din punct de vedere intelectual și literar, estetic; care este proastă, care este strălucită; care este opera unui geniu și care-i opera unui manufacturier literar. De-asta stau eu la distanță de tablete că nu vreau să-mi pervertesc puținul spirit critic care mi-a mai rămas. V-aș ruga să vă gândiți bine atunci când umblați pe tabletă și căutați… E comod să dați repede, repede cu degetul. Și treci așa prin literatură, precum gâsca prin apă. Literatura îți cere să și stai un pic asupra cărții. S-o vezi. De aceea-i importantă o bibliotecă. Ia gândiți-vă puțin ce vor fi bibliotecile când nu vor mai fi decât tablete. Vor fi niște rafturi așa. Va fi diferența dintre un crematoriu și un cimitir. Cimitirul are o cruce scrie ceva pe ea. E mare, se vede. Crematoriul? Niște căsuțe, mititele, pline cu urnele cu cenușă. Așa va fi și viitoarea bibliotecă din tablete, un crematoriu…”
 Vorbind despre bibliotecile biblioteci, dl academician s-a oprit și la biblioteca lui Lovinescu, tatăl Monicăi Lovinescu, criticul, care a fost descoperită. „Ea a fost confiscată imediat după ’48. A dispărut. Securitatea a avut grijă să șteargă urmele. Și a fost descoperită de Ileana Vrancea, o eseistă, care trăiește și acum în Israel. A fost descoperită acum vreo 20 de ani, după Revoluție, în parte, nu în totalitate, într-o pivniță a unei librării de pe Lipțcani, în București. Și acolo erau cele mai multe din cărțile din biblioteca Lovinescu, care scăpaseră de la ardere sau de la topire”. (Ovidiu Dan)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:15:22 Ora standard a Europei de Est