Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Volumul „Pedagogie și elemente de psihologie”

Un Îndrumător pentru cadrele didactice

Volumul „Pedagogie și elemente de psihologie”

Descoperind recent volumul de față pe biroul dnei prof. univ. dr. Florica Orțan (directorul D.P.P.P.D.), am promis să-l aduc în atenția beneficiarilor, considerându-l o carte de căpătâi pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar, dar nu numai.

„Volumul „Pedagogie și elemente de psihologie”, pe care am avut onoarea să-l propun și să-l coordonez, după cum scrie coordonatorul lucrării, dna prof. univ. dr. Florica Orțan, în Prefața volumului, reprezintă efortul tuturor cadrelor didactice ale D.P.P.P.D. și al cadrelor didactice de la Facultatea de Științe Socio-Umane, Departamentul Științe ale Educației, specializarea Pedagogia învățământului primar și preșcolar, care au răspuns într‐un interval de timp scurt, prin realizarea unor studii științifice de bună calitate.
Această carte a fost concepută nu numai ca un volum de studii științifice, ci și ca un îndrumător pentru pregătirea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar în vederea obținerii gradului didactic II”.
În „Cuvântul Rectorului”, rectorul Universității din Oradea, dl prof. univ. dr. Constantin Bungău face aprecieri atât la adresa D.P.P.P.D.-ului, cât și la volumul coordonat de directorul departamentului. „Evidențiem în acest context contribuția D.P.P.P.D. în organizarea și desfășurarea activităților de formare inițială a studenților, formare continuă prin examenele de definitivat, gradul didactic II, gradul didactic I, alte cursuri de perfecționare apreciate atât de cursanți, cât și de factorii de răspundere de la nivel local și național. Expertiza, experiența și eficiența activității D.P.P.P.D. este demonstrată de numărul tot mai mare de cadre didactice din învățământul preuniversitar care au absolvit diverse cursuri ce țin de domeniul Științe ale educației. Conducerea Universității din Oradea apreciază deschiderea profesională, socială și culturală a multor cadre didactice ale D.P.P.P.D.-ului, care au organizat întâlniri, discuții, activități de cercetare pedagogică cu cadre didactice din învățământul preuniversitar.
Prezentul volum „Pedagogie și elemente de psihologie” se remarcă prin calitatea științifică a studiilor publicate, prin efortul de sinteză conceptuală și mai ales prin preocuparea permanentă de a adapta terminologia sofisticată a științelor educației la specializările diferite ale profesorilor, prin străduința de a explica și concretiza contextele interdisciplinare.
Volumul „Pedagogie și elemente de psihologie” respectă standardele științifice, programa națională în vederea obținerii gradului didactic II, utilizează bibliografie românească și străină recentă, urmărind îndeaproape transformările care au loc în științele educației atât la nivelul curriculumului, al metodologiei de instruire și evaluare, cât și la nivelul limbajului.
Apreciind calitatea volumului, valențele teoretice și metodologice, încadrarea
integrală în standardele ARACIS, recomandăm acest volum în primul rând cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, specialiștilor în științele educației, tuturor celor interesați de problematica actuală a științelor educației”.
Astfel apreciază dl rector Constantin Bungău volumul de față.
În Prefață, doamna prof. univ. dr. Florica Orțan face o radiografiere a volumului, subliniind problematica fiecărui capitol în parte și ghidând astfel foarte exact cititorul. „Primul capitol se referă la statutul educației în contextul lumii contemporane, cel deal
doilea are în vedere orientări și tendințe contemporane în învățământ. Capitolul al treilea analizează problematica generală a managementului calității, deosebind domenii, criterii, standarde și mecanisme de asigurare a calității procesului de educație. Urmează un capitol privind statutul epistemiologic al educației în care sunt prezentate și alternative educaționale (Step by Step, Montessori, Waldorf). Un alt grup de teme abordează problemele noi din psihologia educației, care permit o analiză didactică profundă, echilibrată și eficientă: capitolul V abordează problematica educabilității, iar capitolul VI, structura și dinamica personalității. Capitolul VII sintetizează câteva elemente privind finalitățile educației, iar tema șapte analizează cu atenție teoria și metodologia curriculumului. Capitolul VIII se referă la o altă temă indispensabilă pregătirii pedagogice, cea referitoare la conținuturi. În capitolele IX și X se revine la dimensiunea psihoeducativă, prezentându‐se mai întâi procesul de învățământ și apoi învățarea din perspectiva celor mai recente teorii și cercetări experimentale. În centrul volumului se află teme de primă importanță pentru pregătirea didactică a profesorului: capitolul XI se oprește la predare și la dinamica stilurilor de învățare. Tema XII este rezervată strategiilor didactice, punându‐se un accent mai mare pe tehnicile moderne de învățământ, cum ar fi brainstormingul, sinectica, mozaicul etc.  Capitolul XIII se referă la comunicarea didactică, inclusiv la gestionarea conflictului și prevenirea violenței în școală, iar în capitolul XIV sunt prezentate noutăți din domeniul evaluării școlare. Proiectarea, implementarea și evaluarea documentelor curriculare sunt abordate în capitolul XV. În capitolul XVI se revine la problematica managerială, de data aceasta la nivelul instituțiilor școlare. Capitolul XVII este rezervat educației elevilor cu nevoi speciale, iar în capitolul XVIII sunt abordate probleme privind managementul programelor de cercetare. În ultimul capitol este prezentată problematica personalității cadrului didactic, a statutului său profesional și social‐cultural”.
La final, coordonatorul volumului dorește să mulțumească tuturor cadrelor didactice (colegilor) care au pus umărul la realizarea volumului: prof. univ. dr. Vasile Marcu, prof. univ. dr. Letiția Filimon, conf. univ. dr. Valentin Blândul, conf. univ. dr. Mariana Marinescu, conf. univ. dr. Cecilia Sas, conf. univ. dr. Carmen Popa, conf. univ. dr. Nicoleta Elena Chioncel, conf. univ. dr. Cristina Zdrehuș, lector univ. dr. Casandra Abrudan, lector univ. dr. Renata Cercel, lector univ. dr. Adela Bradea, lector univ. dr. Claudia Pop, lector univ. dr. Karla Peter, asist. univ. drd. Claudia Hanga, asist. univ. drd. Laurențiu Mândrea și prep. univ. dr. Ioana Mărginean, „pentru efortul depus, pentru calitatea deosebită a materialelor, seriozitatea de care au dat dovadă, spiritul de echipă, interesul pentru a crea o imagine nouă, atrăgătoare către științele educației, ceea ce dovedește un atașament profund și responsabil față de profesiunea de cadru didactic”. Doamna prof. univ. dr. Florica Orțan ține apoi să mulțumească domnului prof. univ. dr. Vasile Marcu, „pentru felul în care a coordonat volumele de „Psihopedagogie pentru formarea profesorilor”, precum și domnului rector Constantin Bungău „pentru sprijinul acordat și pentru crearea climatului necesar desfășurării activității Departamentului pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic”. Ovidiu DAN

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:42:02 Ora standard a Europei de Est