Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
18 septembrie 2024

2.000 de lei pentru elevii cu media 10 la Evaluarea Națională 2024 și 5.000 de lei pentru cei cu medii maxime la BAC 2024 – proiect adoptat de Guvern / Sumele sunt aceleași din 2022

Proiectul care prevede ca elevii care au obținut media 10 la Evaluarea Națională 2024 să primească 2.000 de lei, iar cei cu medii maxime la examenul național de Bacalaureat 2024 – 5.000 de lei, este pe ordinea de zi în Guvern.
Este vorba despre proiectul de hotărâre privind acordarea de stimulente financiare absolvenților care au obținut media 10 la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, sesiunea 2024 și la examenul național de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2024.
Proiectul de Hotărâre de Guvern (HG) a fost adoptat în ședința de Guvern, miercuri, a anunțat ministra Educației, Ligia Deca, pe pagina sa de Facebook.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...


2 septembrie 2024

Toți inspectorii școlari generali din țară, convocați la Poiana Brașov de ministra Ligia Deca, la trei zile de consfătuiri, pe 4-6 septembrie – surse

Toți inspectorii școlari generali (ISG) din inspectoratele școlare sunt convocați pentru trei zile de consfătuiri la Poiana Brașov de ministra Ligia Deca, potrivit surselor Edupedu.ro.
Șefii inspectoratelor școlare județene (ISJ) și din Municipiul București (ISMB), numiți politic după Pixiada din luna august – despre care a scris aici pe larg Edupedu.ro, vor merge la Poiana Brașov pe 4-6 septembrie.


Mai mulți secretari de stat din Ministerul Educației și ministra Ligia Deca se vor întâlni cu inspectorii școlari generali în format fizic, mai arată sursele citate.

Potrivit surselor noastre, consfătuirile de 3 zile vor avea loc la Hotel Șoimul din Poiana Brașov.


Pentru inspectorii școlari generali adjuncți, întâlnirile cu oficiali din Ministerul Educației se vor organiza online, de pe 3 până după 20 septembrie, după graficul transmis în inspectoratele școlare.

Deca nu a mai organizat până acum astfel de întâlniri cu inspectorii școlari generali care să dureze mai mult de o zi.

Ligia Deca a mai organizat o conferință cu inspectorii școlari generali în format fizic și în anul școlar trecut, la București, în octombrie 2023.

Atunci, erau pe ordinea de zi bursele școlare, transportul elevilor, digitalizarea evaluărilor naționale și organizarea noilor direcții județene de învățământ preuniversitar (DJIP).
Edupedu.ro a scris la mijlocul lunii august că începe Pixiada, sezonul numirilor din pix ale inspectorilor și directorilor de școli: peste 2.500 de persoane au fost puse de politicieni sau reconfirmate în conducerile școlilor și ISJ-urilor.

Recent, Ligia Deca l-a schimbat din pix pe inspectorul școlar general PNL Cătălin Canciu cu Cici Bolovan, tot de la PNL, președinta organizației județene de femei a partidului.

Politizarea educației, la loc comanda. Ligia Deca a cedat presiunii partidelor și a șters de pe lista incompatibilităților pentru directorii și inspectorii școlari funcțiile de consilieri locali sau județeni, în proiectul legii învățământului preuniversitar
Concursul pentru șefia inspectoratelor școlare, profund politizate, nu se organizează nici în acest an. Ligia Deca: “Eu îmi doresc profesionalizarea managementului la nivelul inspectoratelor”, dar după adoptarea legilor
Consfătuirile naționale pe discipline școlare au loc online, în perioada 1-30 septembrie, potrivit unei adrese a Ministerului Educației...

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Interviu cu directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Stimate cadre didactice, după cum ați putut remarca, de o bună bucată de vreme, suntem conectați direct la evenimentele importante care se petrec la Universitatea din Oradea. E și firesc. Aici se întâmplă lucruri remarcabile, care merită mediatizate, ținând exact de domeniul nostru.

Astăzi, ne-am propus să vă aducem în atenție Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic (D.P.P.P.D.), un departament cunoscut, „curtat” și îndrăgit de majoritatea cadrelor didactice. Procesul de reorganizare instituțională care a început la Universitatea din Oradea după alegerile din 2012 a produs unele „mutații” și în cadrul acestui departament, menite să genereze pentru directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan, noi responsabilități, pe care dorește să ni le precizeze în cadrul interviului de față.
-Pentru început, stimată doamnă director, am dori să creionați misiunea D.P.P.P.D.-ului.
-Idealurile și valorile care ne susțin moral și emoțional și care jalonează întreaga noastră activitate se încadrează armonios în misiunea nobilă a Universității din Oradea, de a desfășura programe de formare inițială și continuă la cele mai ridicate standarde naționale și internaționale. Concret, D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică, propunându-și să contribuie într-o măsură substanțială la formarea inițială și perfecționarea continuă în domeniul pregătirii psihopedagogice a viitorilor profesori.
Civilizația contemporană recunoaște și susține tot mai mult rolul prioritar al educației, necesitatea optimizării pregătirii și creșterii permanente a prestigiului profesional al cadrelor didactice, calitatea pregătirii profesorului, care depinde nu numai de aprofundarea specialității, ci și de formarea psihopedagogică.
Ne propunem să producem, să oferim și să distribuim cele mai noi cunoștințe, capacități și abilități în domeniul educației, cât mai apropiate de solicitările naționale și internaționale, în domeniul științelor educației, psihologiei școlare, currriculumului, teoriei și metodologiei instruirii și evaluării, astfel încât să contribuie nemijlocit la modernizarea învățământului românesc.
-O misiune cu adevărat nobilă, pentru care trebuie să aveți și obiective strategice pe măsură.
-Desigur. Ele vizează în principal: asigurarea calității pregătirii psihopedagogice inițiale și continue a viitoarelor cadre didactice; formarea competențelor de a utiliza într-o măsură tot mai mare metode, tehnici și procedee de instruire în activitatea didactică și educațională din toate instituțiile școlare și universitare; perfecționarea continuă a modalităților și programelor de pregătire a cadrelor didactice în vederea obținerii gradelor didactice I și II; încurajarea unor inițiative interdisciplinare și interdomeniale, prin întărirea colaborării cu cadrele didactice de la toate facultățile prin activități sociale și culturale, cum ar fi extensii didactice și educaționale în cadrul unor instituții școlare din municipiu și județ; extinderea preocupărilor de consiliere psihoeducațională;
colaborarea pe plan internațional prin accesarea unor proiecte europene; creșterea anvergurii cercetărilor științifice realizate de cadrele didactice ale D.P.P.P.D. prin publicarea unor studii de specialitate; optimizarea sistemului de parteneriate cu alte instituții educative, sociale și culturale, locale, naționale, transfrontaliere și internaționale.
-Care sunt documentele oficiale care jalonează activitatea departamentului în formarea și perfecționarea cadrelor didactice?
-Activitatea D.P.P.P.D.-ului se desfășoară în baza Legii nr. 1/2011 – Legea educației naționale și a Ordinului Ministrului nr. 5745/13.09.2012, publicat în Monitorul Oficial partea I nr. 657 / 17.09.2012 care delimitează metodologia-cadru a programei de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesiunea didactică.
-O întrebare la „modă”, dar indiscretă. Sunteți în criză?
- Nu am putea spune că la noi totul e roz, dar D.P.P.P.D. de la Universitatea din Oradea are șanse bune de a-și îndeplini în condiții optime misiunea și obiectivele strategice, deoarece dispune de resurse materiale și financiare importante, de personal administrativ calificat și mai ales de cadre didactice bine pregătite profesional, științific și cultural, care se bucură de prestigiu, atât în țară, cât și în străinătate.
- Care sunt direcțiile Planului științific de cercetare pentru perioada următoare?
-1.Dispunem de Baze de date cu modele de bune practici în ce privește „Școala altfel”. Rezultatele cercetării vor sta la baza optimizării curriculumului D.P.P.P.D., a renovării strategiilor perfecționării metodelor și procedurilor de instruire și evaluare. Materialele de sinteză vor fi publicate în volumul colectiv al D.P.P.P.D. și în revista studențească „Vreau să fiu profesor”.
2. Vorbim de Experimentarea unor modele / stiluri noi de instruire, iar rezultatele experimentului vor fi cuantificate prin teste de cunoștințe și abilități stabilite înainte de demararea testelor de cunoștințe și abilități stabilite, înainte de demararea programului de instruire experimental.
3.În al treilea rând, avem în vedere Noi direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior. În acest sens vor fi experimentate noile direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior în concordanță cu cerințele standardelor de calitate cerute de teoria și metodologia evaluării. În prealabil vor fi testați și propuși spre experimentare serii de itemi obiectivi, semi obiectivi și subiectivi pentru disciplinele cuprinse în ariile curriculare. Se va propune un program de optimizare a evaluării elevilor și studenților.
4. Cea de-a IV-a direcție vizează Pregătirea prin sistemul e-learning a examenelor de gradul didactic II. Motivația? Este o modalitate mai avantajoasă de comunicare și scutește cadrele didactice de efort și costuri de deplasare la pregătire.
5.Cea mai importantă direcție ține de imaginea cadrului didactic în comunitate. Cum sunt percepute, privite cadrelor didactice în societatea actuală. Se observă o scădere a prestigiului profesorilor de la toate nivelurile precum și o deteriorare rapidă a calității activității educaționale greu de monitorizat și ameliorat.
-Haideți să ne referim și la oferta educațională, la formarea inițială și continuă, privită din punct de vedere statistic.
-La acest capitol stăm cât se poate de bine; avem peste 3.000 de studenți înscriși la nivelul I, de licență și peste 1.000 la nivelul II, la master. Avem peste 250 de cursanți înscriși la programul postuniversitar. Și candidații înscriși la gradele didactice trec de 1.000: 452 la gradul II și 632 la gradul I.
-După câte știm excelați și la capitolul parteneriate naționale și internaționale.
-Se poate spune și așa. Vorbim de parteneriate naționale cu I.S.J. și C.C.D. din 12 județe: Bihor, Sălaj, Satu Mare, Maramureș, Arad, Cluj, Timiș, Alba, Suceava, Hunedoara, Bistrița-Năsăud și Brașov; de parteneriate internaționale cu universități din 11 țări: Marea Britanie, Suedia, Scoția, Norvegia, Austria, Ungaria, Italia, Belgia, Olanda, Spania și Turcia.
-Vineri, v-am remarcat la conferința internațională. Care ar fi evenimentele care v-au marcat și pe care doriți să le evidențiați la ora adevărului?
-Multe au fost, dar nu mă voi opri decât la
șase dintre ele: Sesiunea anuală de comunicări științifice cu participare internațională „Mentoratul – între profesie și artă” (2008), „Competențe și capabilități în educație” (2009), „Gândirea pozitivă, aplicații și implicații în științele educației” (2010), „Educația pentru toți – o școală pentru fiecare” (2011), Managementul calității în formarea personalului didactic” (2012) și în curs de derulare „Cercetarea convergentă în domeniul științelor educației” (2013).
-Ce ați mai dori să adăugați în încheierea interviului?
-Atât în calitate de director, cât și în numele întregului personal al D.P.P.P.D. adresez o invitație specială tinerilor studenți, de a urma Programul de formare psihopedagogică, de a urma cursurile noastre atât la nivelul I, cât și la nivelul II. Ne angajăm să le oferim activități de foarte bună calitate, activități de consiliere psihopedagogică, de mentorat, precum și de îndrumare apropiată, susținută de procedee didactice și instrucționale eficiente.
-Vă mulțumim pentru interviu. Plăcerea a fost de partea noastră! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”.

 

Trimite email
vineri, 1 noiembrie 2024, 01:54:21 Ora standard a Europei de Est