Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Interviu cu directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan

„D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”

Stimate cadre didactice, după cum ați putut remarca, de o bună bucată de vreme, suntem conectați direct la evenimentele importante care se petrec la Universitatea din Oradea. E și firesc. Aici se întâmplă lucruri remarcabile, care merită mediatizate, ținând exact de domeniul nostru.

Astăzi, ne-am propus să vă aducem în atenție Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic (D.P.P.P.D.), un departament cunoscut, „curtat” și îndrăgit de majoritatea cadrelor didactice. Procesul de reorganizare instituțională care a început la Universitatea din Oradea după alegerile din 2012 a produs unele „mutații” și în cadrul acestui departament, menite să genereze pentru directorul D.P.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan, noi responsabilități, pe care dorește să ni le precizeze în cadrul interviului de față.
-Pentru început, stimată doamnă director, am dori să creionați misiunea D.P.P.P.D.-ului.
-Idealurile și valorile care ne susțin moral și emoțional și care jalonează întreaga noastră activitate se încadrează armonios în misiunea nobilă a Universității din Oradea, de a desfășura programe de formare inițială și continuă la cele mai ridicate standarde naționale și internaționale. Concret, D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică, propunându-și să contribuie într-o măsură substanțială la formarea inițială și perfecționarea continuă în domeniul pregătirii psihopedagogice a viitorilor profesori.
Civilizația contemporană recunoaște și susține tot mai mult rolul prioritar al educației, necesitatea optimizării pregătirii și creșterii permanente a prestigiului profesional al cadrelor didactice, calitatea pregătirii profesorului, care depinde nu numai de aprofundarea specialității, ci și de formarea psihopedagogică.
Ne propunem să producem, să oferim și să distribuim cele mai noi cunoștințe, capacități și abilități în domeniul educației, cât mai apropiate de solicitările naționale și internaționale, în domeniul științelor educației, psihologiei școlare, currriculumului, teoriei și metodologiei instruirii și evaluării, astfel încât să contribuie nemijlocit la modernizarea învățământului românesc.
-O misiune cu adevărat nobilă, pentru care trebuie să aveți și obiective strategice pe măsură.
-Desigur. Ele vizează în principal: asigurarea calității pregătirii psihopedagogice inițiale și continue a viitoarelor cadre didactice; formarea competențelor de a utiliza într-o măsură tot mai mare metode, tehnici și procedee de instruire în activitatea didactică și educațională din toate instituțiile școlare și universitare; perfecționarea continuă a modalităților și programelor de pregătire a cadrelor didactice în vederea obținerii gradelor didactice I și II; încurajarea unor inițiative interdisciplinare și interdomeniale, prin întărirea colaborării cu cadrele didactice de la toate facultățile prin activități sociale și culturale, cum ar fi extensii didactice și educaționale în cadrul unor instituții școlare din municipiu și județ; extinderea preocupărilor de consiliere psihoeducațională;
colaborarea pe plan internațional prin accesarea unor proiecte europene; creșterea anvergurii cercetărilor științifice realizate de cadrele didactice ale D.P.P.P.D. prin publicarea unor studii de specialitate; optimizarea sistemului de parteneriate cu alte instituții educative, sociale și culturale, locale, naționale, transfrontaliere și internaționale.
-Care sunt documentele oficiale care jalonează activitatea departamentului în formarea și perfecționarea cadrelor didactice?
-Activitatea D.P.P.P.D.-ului se desfășoară în baza Legii nr. 1/2011 – Legea educației naționale și a Ordinului Ministrului nr. 5745/13.09.2012, publicat în Monitorul Oficial partea I nr. 657 / 17.09.2012 care delimitează metodologia-cadru a programei de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesiunea didactică.
-O întrebare la „modă”, dar indiscretă. Sunteți în criză?
- Nu am putea spune că la noi totul e roz, dar D.P.P.P.D. de la Universitatea din Oradea are șanse bune de a-și îndeplini în condiții optime misiunea și obiectivele strategice, deoarece dispune de resurse materiale și financiare importante, de personal administrativ calificat și mai ales de cadre didactice bine pregătite profesional, științific și cultural, care se bucură de prestigiu, atât în țară, cât și în străinătate.
- Care sunt direcțiile Planului științific de cercetare pentru perioada următoare?
-1.Dispunem de Baze de date cu modele de bune practici în ce privește „Școala altfel”. Rezultatele cercetării vor sta la baza optimizării curriculumului D.P.P.P.D., a renovării strategiilor perfecționării metodelor și procedurilor de instruire și evaluare. Materialele de sinteză vor fi publicate în volumul colectiv al D.P.P.P.D. și în revista studențească „Vreau să fiu profesor”.
2. Vorbim de Experimentarea unor modele / stiluri noi de instruire, iar rezultatele experimentului vor fi cuantificate prin teste de cunoștințe și abilități stabilite înainte de demararea testelor de cunoștințe și abilități stabilite, înainte de demararea programului de instruire experimental.
3.În al treilea rând, avem în vedere Noi direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior. În acest sens vor fi experimentate noile direcții de evaluare în învățământul preuniversitar și superior în concordanță cu cerințele standardelor de calitate cerute de teoria și metodologia evaluării. În prealabil vor fi testați și propuși spre experimentare serii de itemi obiectivi, semi obiectivi și subiectivi pentru disciplinele cuprinse în ariile curriculare. Se va propune un program de optimizare a evaluării elevilor și studenților.
4. Cea de-a IV-a direcție vizează Pregătirea prin sistemul e-learning a examenelor de gradul didactic II. Motivația? Este o modalitate mai avantajoasă de comunicare și scutește cadrele didactice de efort și costuri de deplasare la pregătire.
5.Cea mai importantă direcție ține de imaginea cadrului didactic în comunitate. Cum sunt percepute, privite cadrelor didactice în societatea actuală. Se observă o scădere a prestigiului profesorilor de la toate nivelurile precum și o deteriorare rapidă a calității activității educaționale greu de monitorizat și ameliorat.
-Haideți să ne referim și la oferta educațională, la formarea inițială și continuă, privită din punct de vedere statistic.
-La acest capitol stăm cât se poate de bine; avem peste 3.000 de studenți înscriși la nivelul I, de licență și peste 1.000 la nivelul II, la master. Avem peste 250 de cursanți înscriși la programul postuniversitar. Și candidații înscriși la gradele didactice trec de 1.000: 452 la gradul II și 632 la gradul I.
-După câte știm excelați și la capitolul parteneriate naționale și internaționale.
-Se poate spune și așa. Vorbim de parteneriate naționale cu I.S.J. și C.C.D. din 12 județe: Bihor, Sălaj, Satu Mare, Maramureș, Arad, Cluj, Timiș, Alba, Suceava, Hunedoara, Bistrița-Năsăud și Brașov; de parteneriate internaționale cu universități din 11 țări: Marea Britanie, Suedia, Scoția, Norvegia, Austria, Ungaria, Italia, Belgia, Olanda, Spania și Turcia.
-Vineri, v-am remarcat la conferința internațională. Care ar fi evenimentele care v-au marcat și pe care doriți să le evidențiați la ora adevărului?
-Multe au fost, dar nu mă voi opri decât la
șase dintre ele: Sesiunea anuală de comunicări științifice cu participare internațională „Mentoratul – între profesie și artă” (2008), „Competențe și capabilități în educație” (2009), „Gândirea pozitivă, aplicații și implicații în științele educației” (2010), „Educația pentru toți – o școală pentru fiecare” (2011), Managementul calității în formarea personalului didactic” (2012) și în curs de derulare „Cercetarea convergentă în domeniul științelor educației” (2013).
-Ce ați mai dori să adăugați în încheierea interviului?
-Atât în calitate de director, cât și în numele întregului personal al D.P.P.P.D. adresez o invitație specială tinerilor studenți, de a urma Programul de formare psihopedagogică, de a urma cursurile noastre atât la nivelul I, cât și la nivelul II. Ne angajăm să le oferim activități de foarte bună calitate, activități de consiliere psihopedagogică, de mentorat, precum și de îndrumare apropiată, susținută de procedee didactice și instrucționale eficiente.
-Vă mulțumim pentru interviu. Plăcerea a fost de partea noastră! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „D.P.P.P.D.-ul se concentrează asupra satisfacerii cerinței de competență didactică”.

 

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:59:11 Ora standard a Europei de Est