Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Preambul la dezbaterea publică privind întocmirea Planului Urbanistic General

Miercuri, la Primăria Oradea

Preambul la dezbaterea publică privind întocmirea Planului Urbanistic General

Miercuri (17 aprilie 2013), primarul Municipiului Oradea, dl ing. Ilie Bolojan, a revenit asupra proiectului Planului Urbanistic General, împreună cu arhitectul Tiberiu Ciolacu, de la compania Planwerk Cluj-Napoca, una din companiile care lucrează la Planul Urbanistic General, și dna Adriana Lipoveanu, arhitect-șef al orașului.

„Această întâlnire cu dumneavoastră nu este neapărat o conferință de presă, ci un fel de preambul la dezbaterea publică ce o organizăm mâine după-masă (joi, 18 aprilie, de la ora 16.00, în sala Traian Moșoiu a Primăriei Oradea – n.n.) legat de întocmirea Planului Urbanistic General și, în speță, mâine vom prezenta Masterplanul Oradea 2030, document care, dacă va fi aprobat, va sta la baza definitivării Planului Urbanistic General în toamna acestui an, în așa fel încât în următorii ani să știm exact care sunt dezvoltările spațiale pe care le vom face în municipiul Oradea”.
În stilu-i caracteristic, dl primar a ținut să facă precizări, chiar dacă lucrurile au fost prezentate cu claritate și data trecută. „Modul în care s-a reflectat în presă..., a apărut că de mâine se demolează ceva, ceea ce nu este real și atunci trebuie să clarificăm aceste aspecte. Poate a fost o deficiență de comunicare din partea noastră” (a ținut să sublinieze dl primar, cu ironia de rigoare, pentru cei care și-au dezinformat cititorii)!
Cele trei obiective majore
Dl primar a punctat apoi cele trei obiective importante ale următorilor 10-20 de ani, până în 2030 – obiective care țin de accesibilitatea în municipiul Oradea și de partea de infrastructură grea. „Unul din obiective este să avem un oraș accesibil și o infrastructură corespunzătoare. Cel de-al doilea obiectiv important este de a avea un oraș competitiv, deci un oraș prosper, în care economia funcționează, iar oamenii au locuri de muncă bine plătite; și un al treilea obiectiv mare este de a avea un oraș eficient și funcțional, un oraș plin de viață. Acestea sunt cele trei obiective majore, în afara altora pe care le asumăm prin acest Masterplan, iar ca o consecință a acestor obiective propunem unele măsuri și unele proiecte care o dată puse în practică vor face să atingem aceste obiective”, a subliniat dl primar.
Referindu-se la dezvoltarea spațială a orașului, dl primar a precizat că avem de ales între opțiunea de a extinde în continuare orașul, și opțiunea „de a ne ocupa de petele albe din oraș, de terenurile care sunt deja urbanizate și să limităm extinderea intravilanului în anii următori”. Poziția executivului este de a merge pe cea de-a doua variantă, „de a ne ocupa de zonele de intravilan, care astăzi sunt într-o situație proastă”, fostele unități militare, aplasamentele de pe Calea Aradului, zona râului Peța, care sunt disponibile și care ar trebui în anii următori ocupate, precum și fostele platforme industriale dezafectate, dar și terenurile din zona de centură.
„Să ne limităm la ceea ce avem astăzi”
Prin urmare, executivul își propune să se ocupe de aceste zone, pentru a le repopula și a le da alte destinații. Pentru că la extinderea intravilanului cresc foarte mult cheltuielile cu utilitățile și nu se dorește să se ajungă la zone urbanizate fără utilități.
Concluzia este „să ne limităm la ceea ce avem astăzi”, a spus dl primar.
După epuizarea celor trei obiective impotante, dl primar s-a referit la cartea „Orașe pentru oameni”, un tratat despre cum poți încuraja un oraș să fie plin de viață. În carte sunt prezentate modele pe care le-au aplicat alții cu eficiență, referitor la circulația pietonilor și bicicliștilor, „în general un mediu de viață cât mai prietenos, ca oamenilor să le placă să stea în oraș, să se întâlnească în oraș, să se plimbe...”
Pentru un asemenea deziderat se impune creșterea suprafețelor pietonale în perimetrul central, dar și în cartierele de blocuri, acele piațete propuse și spații verzi. Din aproape în aproape, s-a ajuns la „nodul gordian”: Piața Unirii și demolările de pe strada Avram Iancu.
Arhitectul Tiberiu Ciolacu ne-a prezentat proiectul noului Plan Urbanistic General.
Astfel, noul PUG are în vedere principii moderne de dezvoltare urbană: creșterea suprafețelor pietonale și a spațiilor verzi. Creșterea suprafețelor pietonale în zona centrală se va putea realiza prin limitarea parcării din spatele Tribunalului și construirea noii parcări de pe str. Independenței, în paralel cu decongestionarea traficului în Parcul Traian, str. Vasile Alecsandri și zona din fața Palatului Vulturul Negru.
Prin Masterplan se propun soluții pentru îmbunătățirea traficului, dar și alternative pentru pietoni și bicicliști; realizarea unor mai bune legături între zona centrală și zonele limitrofe prin crearea acelui „inel”, pentru decongestionarea traficului din centrul orașului și o mai bună accesibilitate spre universitate a pietonilor și bicicliștilor pe o stradă Avram Iancu lărgită. „Aceste măsuri punctuale sunt discutabile, le putem discuta, dar premisele și legăturile care trebuie făcute în aceste zone, cred că nu le putem comenta. Putem să spunem că nu este măsura cea mai bună. Suntem dispuși să primim orice fel de observații și sugestii, dar să vedem care sunt alternativele, soluțiile, pentru că altfel putem să contestăm orice fel de propunere, dar dacă nu venim cu o alternativă, înseamnă că dacă respingem totul, nu vom face nimic. Și eu cred că trebuie făcut ceva și în aceste zone”, a subliniat dl primar. „Vom avea dezbaterea publică mâine. Pe ordinea de zi a ședinței de consiliu de săptămâna viitoare va figura acest Masterplan. Dacă el va fi aprobat de consiliu înseamnă că arhitecții vor lucra, îl vor transfera în Planul de Urbanism General. Vom mai avea niște dezbateri în această vară și o dată definitivate dezbaterile, vom fi în măsură ca în toamnă să venim cu aprobarea Planului de Urbanism General, care va fi un document, care va trebui aplicat în municipiul Oradea în următorii 10 ani. Trei mandate, acest mandat și încă două mandate, indiferent cine va fi la conducerea orașului, va trebui să meargă pe aceste linii de dezvoltare.  De aceea am zis că e bine să facem dezbateri publice, să ne consultăm, toți cei care sunt interesați: specialiști, reprezentanții partidelor politice, riverani care sunt afectați de anumite măsuri, să se poată pronunța”, a conchis dl primar.
Răspunzând întrebărilor, doamna arhitect-șef Adriana Lupoveanu s-a referit la strada Avram Iancu. „Strada face parte din centrul istoric, există și un  monument istoric, casa turcească îi spune, dar există mai multe soluții pentru strada Avram Iancu, deci noi ne-am exprimat aceste obiective pe care ni le-am asumat, măsurile și soluțiile care vor fi interpretate sunt mai multe. O să-l las pe dl Ciolacu să vă prezinte aceste soluții posibile pe termen mediu, lung sau scurt. „Treptat, treptat, circulația din Piața Unirii ar trebui scoasă”, a intervenit dl primar. „Deci, dacă dorim să avem în zona centrală viață, trebuie să avem spații mai multe pentru pietoni. Trebuie să avem activități, evenimente. Pentru asta trebuie să existe un cadru, în care ei să se miște în siguranță, să aibă unde să stea, și treptat, treptat trebuie adoptate politici care să descurajeze în mod evident tranzitul prin zona centrală, și doi, venitul cu mașina în zona centrală”, a adăugat dl primar. Răspunzând întrebărilor, dl primar a mai făcut o seamă de precizări: „Cel puțin în următorii ani, este mai greu de scos circulația de pe axa perpendiculară pe Crișul Repede... se pot adopta variante de tranziție, de tipul unor sensuri unice, pe strada Avram Iancu, numai către universitate, o variantă intermediară, dar este exclus să interzicem circulația peste podul central. Ceea ce putem face este să reducem tranzitul prin centru. Cei care vin dinspre centrul civic spre Ioșia. Pentru că există variante alternative”, a explicat dl primar. Dl arhitect Ciolacu a vorbit despre axa de dezvoltare nord-sud, „poate cea mai importantă, o axă istorică, din strada Republicii, în lungul ei, unde se concentrează o serie de dotări, obiective, instituții..., de aici atenția pentru o componentă pietonală. Pe Avram Iancu nu s-a pus varianta pietonării totale pentru că schema de trafic a orașului nu permite. În schimb, ce se poate face pe Avram Iancu, și aici o să repet, ce a spus doamna arhitect-șef, se poate lucra în două trepte, una pe termen scurt, măsuri care pot fi luate în următorii ani, care presupun restructurarea, reconfigurarea profilului stradal, felul în care este organizată pe benzile de trafic, într-o formă care să permită o accesibilitate mai bună, un confort mai bun. Pe termen mediu și lung, a fost luată în discuție și va fi analizată în mod foarte serios varianta realinierii frontului vestic, operațiune de realiniere care va fi prevăzută și pentru alte străzi ale orașului și care, în principiu, a fost aplicată, a fost aprobată și este în curs de aplicare și în alte orașe din România, în speță la Sibiu și la Cluj”, a precizat dl arhitect. Dl primar a intervenit cu o precizare și un exemplu: „Astăzi am o casă care ocupă aceste două parcele la parter. În momentul în care trebuie să te retragi, gândiți-vă că ocupă jumătate, și ai parter plus două etaje. Deci el (proprietarul - n.n.) nu pierde din suprafața construită, doar că mută clădirea de pe orizontală pe verticală. Deci, aceste case, oricum, în ce stadiul sunt, dacă se pune problema între a o reabilita și a construi din nou, este mult mai rentabil să construiești din nou”, a adăugat dl primar. La următoarea întrebare a răspuns dl arhitect: „Încă o dată dorim să precizăm. Ei decid singuri când urmează să se întâmple. Nimeni nu vorbește de aruncarea oamenilor în stradă. În principiu, economic vorbind, e foarte atractivă: oportunitatea dezvoltării economice la nivelul familiei”. „Deci în mod rațional, dacă ai o casă veche în zona centrală și nu ai bani, să spunem, să o întreții, având în vedere că prețul locului este mult mai mare decât prețul casei, e rațional să-ți vinzi locația și poți să-ți iei două case oriunde, nou nouțe, a intervenit dl primar. Spațiile care se reabilitează astăzi, în general, nu sunt reabilitate de proprietarii care le-au avut inițial, ci de cei care le-au cumpărat și care au capacitatea financiară de a le pune în valoare”... Doamna arhitect-șef Adriana Lipoveanu a revenit răspunzând întrebării privind intervențiile în centrul istoric. „Orice intervenție în centrul istoric are nevoie de avizul Ministerului  Culturii și Patrimoniului. Nu se poate face nimic fără aceasta”, a precizat domnia sa. Așadar, urmează dezbaterea publică! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Preambul la dezbaterea publică privind întocmirea Planului Urbanistic General. 

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:50:40 Ora standard a Europei de Est