Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

La Școala din Mădăras, toate lucrările programate au fost finalizate

Din 11septembrie în 19 februarie

La Școala din Mădăras, toate lucrările programate au fost finalizate

În urma vizitei noastre, din 11 septembrie 2007, la Școala cu clasele I-VIII din Mădăras, notasem, printre multele realizări înfăptuite în vacanța de vară, și trei lucrări neîmplinite care nu-l puteau mulțumi pe directorul școlii, Alexandru Filip: încălzirea centrală, zugrăvirea exterioară și procurarea dozatoarelor.

Astăzi (marți, 19 februarie 2008), domnul director avea să ne prezinte școala într-o altă lumină, vorbindu-ne cu satisfacție despre finalizarea lucrărilor (restante) , realizarea încălzirii centrale, zugrăvirea exterioară,  procurarea dozatoarelor (cele trei neîmpliniri din toamnă), și nu numai.
„S-a finalizat reabilitarea clădirii școlii în totalitate, începând cu acoperișul și sălile de clasă, peste tot au fost montate geamuri și uși termopan, parchet laminat și jaluzele, s-a amenajat grupul social interior, încălzire centrală pe gaz (pe bază de centrală termică automată), s-a schimbat instalația electrică (în toate sălile și pe coridoare, avem neoane), la fel și la grădiniță, mobilier școlar nou în toate sălile, apa potabilă este asigurată de la automatele instalate în sălile de clasă de o firmă orădeană („La Fântâna”). Eforturile financiare au fost mari, fondurile provenind, în egală măsură, de la Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, prin Inspectoratul Școlar, și de la primărie, dl primar Dan Tiurbe fiind cel mai important susținător al nostru,” ne-a declarat directorul coordonator, Alexandru Filip.
Urmează amenajarea bazei sportive
Am mai aflat apoi despre dotarea unităților de învățământ cu materiale didactice (planșe, microscoape, cărți și dicționare) și materiale sportive, faptul că  de la începutul semestrului II, programul ”Cornul și laptele” s-a extins și la clasele de gimnaziu.
După  reabilitarea clădirilor școlii și grădiniței din Mădăras urmează cele din Homorog. Proiectele sunt depuse deja la Inspectoratul Școlar Bihor, după cum ne spunea dl director,  Alexandru Filip. În ceea ce privește școala din Mădăras, următoarea urgență va fi amenajarea bazei sportive și împrejmuirea terenului, tot cu fonduri de la primărie. „Primăria e  mâna noastră dreaptă. Cu microbuzul propriu transportă preșcolarii și elevii din satul Mărțihaz la școala din Mădăras, precum și elevii de gimnaziu din Homorog la școala din Ianoșda. De asemenea, tot primăria ne-a ajutat cu fonduri să achiziționăm și noi un microbuz școlar, care urmează să ne fie repartizat. De Crăciun, toți preșcolarii și elevii au primit daruri de la Moșul (tot cu concursul primăriei), navetiștilor li se decontează transportul, iar în luna martie, urmează să primim prima tranșă de tichete-cadou”.
La capitolul evidențieri, premii și concursuri, proiecte școlare și activități extrașcolare, aveam să-i pozăm pe micii matematicieni, pe premianții școlii, pe dansatori, și pe elevii slovaci.
Să mai spunem că Grădinița din Mădăras este frecventată de 30 de copii, iar la școala de centru învață 66 de elevi, 32 în ciclul primar și 34 în cel gimnazial. Anul trecut, la ultima ediție a testelor naționale, la Școala cu clasele I-VIII din Mădăras, promovabilitatea a fost de 100%.
 Marți, la școala din Ianoșda, urma să se încheie montarea caloriferelor
În drum spre Ianoșda, am aruncat o privire și la Școala cu clasele I-IV din Homorog. Elevii a două clase simultane erau în curte, având oră de educație fizică și sport, iar celelalte două clase erau la ora de engleză (cu prof. Alina Popa, cea pe care am pozat-o mai devreme și la școala din Mădăras).
La Ianoșda, suntem întâmpinați de prof. Balogh Ildiko, directorul adjunct al școlii.
„Ne-ați găsit acționând pe două fronturi, elevii și dascălii la clasă, iar meșterii pe șantier. Astăzi (marți-n.n.), urmează să se încheie montarea caloriferelor. În toamnă, ne-ați prins în timp ce se monta gresie și se defrișa spațiul verde din fața școlii, unde domnul primar, Dan Tiurbe, ne-a promis amenajarea unui parc. O firmă din Salonta a câștigat licitația pentru amenajarea parcului și a curții.” Am pornit să vizităm școala, să-i cunoaștem pe elevi și dascăli. În clasa a IV-a, elevii ajunseseră la Munții Carpați. Făcând abstracție de subiectul lecției, Adi Gherman Nicușor a ținut să ne împărtășească bucuria lui: „Tăticul mi-a cumpărat un ATV pentru copii” (iar dna învățătoare ne-a lămurit cum stă treaba cu ATV-ul. „Fiindcă a fost cuminte și harnic, și a recuperat materia pierdută cât timp a fost bolnav, tăticul i-a cumpărat un ATV pentru copii”). Prin alte clase, pe unii elevi i-am surprins la tablă, făcând calcule și rezolvând probleme. De fapt, cele mai  tari rezultate le au copiii din Ianoșda și Homorog la matematică (precum colegii lor din Mădăras). Dna directoare adjunctă a ținut să-i evidențieze pe cei cu rezultate foarte bune, anul trecut, la „Eurojunior”: Ancuța Pușcău, Bianca Rus, Georgiana Popa, Daiana Mocuța și Ana Maria Vidican (pe atunci în clasa a V-a), Patricia Ciordaș, Julia Bulboacă, Alice Popa și Alexandra Beltechi (din clasa I), iar la „Cangurul”, pe Oana Foica (premiul I), Cătălin Pătcaș (II) și Mihaela Oprean (III). Pentru poze, au fost scoși în față atât premianții de la gimnaziu (Ana Maria Vidican, Georgiana Popa, Daiana Mocuța, Bianca Rus, Andrei Vila, Teofil Costea, Laura Bughiu, Sebastian Moțoc, Mădălina Baș, Nicoleta Iga) și dansatorii școlii, cât și fotbaliștii (împreună cu profesorul lor, Zuh Ludovic).
 Proiectul de parteneriat (internațional), excursii...
Despre  proiectul de parteneriat internațional pe care elevii și dascălii din Mădăras și Ianoșda îl au cu o școală din Micherechi (Ungaria), ne-a vorbit (mai devreme ) și directorul coordonator, dl prof. Alexandru Filip, iar noi scrisesem încă în  vară despre acest proiect, atunci când i-am cunoscut pe partenerii de proiect în tabăra internațională de orientare turistică...
Anul acesta, proiectul se va derula în două etape. La prima etapă, programată în perioada 16-21 iunie (o tabără internațională de orientare turistică, ce va fi găzduită, ca și anul trecut, de Colegiul Național „Arany Janos” din  Salonta), vor participa noi membri (elevi „începători”) din școlile partenere, iar „veteranii” („avansații” – elevii de anul trecut) se vor întâlni la Padiș (între 30 iunie și 4 iulie).
În același context, directoarea adjunctă ne-a făcut cunoscute și excursiile pe care elevi și dascăli de la școala din Ianoșda le vor face prin țară, grație sprijinului promis de dl primar („care ne ține în palmă”, cum plastic se exprimase conducătorul unității). În perioada 28 iulie - 2 august, învățătoarea Delia Bughiu va porni, împreună cu un grup de 36 de elevi din clasele a IV-a și a V-a, pe urmele lui Ștefan cel Mare, iar profesorul de istorie-geografie Cezar Petran va însoți un grup de 36 de gimnaziști într-o excursie pentru vizitarea Þării Oașului.
Să mai spunem că la școala din Ianoșda învață, la această oră, 111 elevi din Ianoșda și Homorog, iar la grădiniță, 42 de preșcolari (doar din localitate).
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  La Școala din Mădăras, toate lucrările programate au fost finalizate.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:38:40 Ora standard a Europei de Est