Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a

Joi, la Căminul Cultural din Oșorhei

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a

Joi (4 aprilie 2013), la Căminul Cultural din Oșorhei s-a desfășurat ediția a II-a a proiectului educațional județean „Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, inițiat de prof. Claudia Tișe de la Școala Gimnazială Nr. 1 din Oșorhei.

Dacă anul trecut, proiectul s-a derulat în două etape (cu obiceiuri de Crăciun și de Paști), actuala ediție a fost gândită doar cu obiceuri ale sărbătorilor pascale. Ambele ediții s-au bucurat de sprijin din partea conducerii școlii, a Primăriei Oșorhei și a Consiliului Local, fiind monitorizate de directorul școlii, doamna profesor Adriana Indrie, de dl primar Ioan Pop și dl viceprimar Ioan Gligor, precum și de dl inspector școlar Ilie Crăciun, din partea I.S.J. Bihor.   
Dacă la prima ediție au participat șase școli (din Căbești, Husasău de Criș, Ineu de Criș, Oșorhei, Roșia și Săcădat (Săbolciu), la ediția de joi am avut nouă școli (Școala din Căbești nu s-a prezentat): la cele cinci rămase în concurs s-au mai alăturat patru școli: din Calea Mare, Drăgești, Răbăgani și Þețchea.
Și fiindcă tema proiectului a abordat obiceiurile și tradițiile de Paște în mediul rural românesc, reprezentanții școlilor și-au amenajat standurile în ton cu tema,  expunând iconițe, obiecte ornamentale de Paște, ouă de Paște pictate (încondeiate), produse și mâncăruri tradiționale... Pe scenă, artiștii, îmbrăcați în costume populare tradiționale specifice locului, ne-au prezentat pricesne și obiceiuri tradiționale locale de Paște.
Standul Școlii din Calea Mare a fost amenajat de dna prof. Cristina Bota (redactor „OviDan”) și prof. Oana Burle, cuprinzând picturi (pe sticlă, pânză și lemn), ouă vopsite și prăjituri tradiționale; echipa artistică a fost alcătuită din 10 elevi.
Echipa de la Drăgești a avut-o în frunte pe doamna director Șandra Florica, însoțită de două cadre didactice: Elena Bologan (mai noul nostru redactor „OviDan”) și Gulacsi Andrea; echipajul școlii a fost format din 12 artiști; la stand, au prezentat o masă tradițională de Paște și câteva picturi, iar pe scenă, o scenetă...
Școala din Husasău de Criș a fost reprezentată de prof. Miron Ioana, Gârleanu Cristina, Vana Mihaela și Radu Sanda, plus 11 elevi artiști. La standul lor au pregătit un coș anume, îndestulat cu bucate, de toate, pregătit pentru a fi dus la biserică și sfințit; o masă tradițională și picturi pe sticlă; pentru momentul artistic, au pregătit pricesne și poezii specifice.
De la Școala Gimnazială „Puiu Sever” din Ineu de Criș, ne-am revăzut cu dna prof. Karacsony Zoița, însoțită de trei colege: Florentina Giurgiu, Andreea Luncan și Petronela Suciu, precum și 12 elevi-artiști, care au pregătit colinde de Florii și poezii; de pe masa lor de Paște nu au lipsit picturile pe sticlă și ornamentele specifice, precum și produsele tradiționale, care îți trăgeau cu ochiul.
Gazdele (câtă frunză și iarbă) – Școala din Oșorhei – au pregătit o masă lungă și bogată (cât pentru un botez), cu produse tradiționale, multe picturi pe sticlă, iar pe scenă, artiști unul și unul, în concurs și în afara concursului: un cor, în deschidere, îndrumat de prof. Bianca Bulgaru și Amalia Þoca, acompaniat de Paul Gomboș la orgă, și un cor în încheiere, în acompaniament de chitară (la chitară, prof. de chimie Crina Pătcaș) și trei acordeoane: Paul Gomboș și frații David și Iacob Săcară; tot în afara concursului am făcut cunoștință cu noua formație de dansuri populare a școlii, instruită de prof. Valeria Negruț.
Cei din Răbăgani au venit motivați să se întoarcă acasă cu o tolbă de premii. Pe masă au expus ouă încondeiate, produse tradiționale de post și de Paști, precum și picturi pe sticlă, iar o elevă din clasa a VI-a a făcut o demonstrație de încondeiat ouă la masa juriului. Pe scenă cei 12 artiști, îndrumați de prof. Adela Petriș și Ionuț Stanciu, au prezentat obiceiul Lioara și pricesne.
De la Roșia ne-am revăzut aproape cu întreaga echipă campioană de anul trecut: pricesne, solistă Andreea Zăvoian; prinsul suratelor – Pup Cosmina, Andreea Zăvoian; grupul Lioara, un grup de băieți la bătut toaca; prezentarea mesei de Paște, Florina Pup, prezentarea prăjiturii tradiționale (pască cu scoacă). Adelina Codrean; instructori: Florina Moza și Gheorghe David.
Săcădatul a făcut din nou senzație, ca și anul trecut! Cu „Tradiții și obiceiuri din Săcădat” – șezătoare, coordonatori: prof. Maria Sime și Nicoleta Mocan; cu masă tradițională îmbelșugată, prezentată de eleva Andreea Trifa, prof. coord. Mihaela Biriș; expoziție de pictură pe sticlă, icoane realizate și prezentate de eleva Camelia Ciabrun, coord. prof. Maria Sime; de prăjituri și de expoziție se fac „vinovați”: Andreea Trifa, Răzvan Lupescu, Mihai Lucaci, Andreea Burca și Ciabrun Camelia; coord. prof. Mihaela Biriș.
Școala Gimnazială Nr. 2 din Þețchea a debutat cu dreptul, lăsând o bună impresie. Masa tradițională de Paște a fost prezentată de eleva Andreea Bogdan, coord. prof. Mariana Marina; pe scenă, elevii au prezentat un obicei de Sfintele Paște de la Þețchea, coord. prof. Mariana și Sorin Marina și Florian Irimescu.
La final, dl inspector școlar Ilie Crăciun avea să concluzioneze apreciind  calitatea spectacolului de pe scenă, mesele îmbelșugate cu produse tradiționale locale, ținuta impecabilă a copiilor, seriozitatea, dublată de responsabilitate, organizarea și prestația fără cusur a gazdelor.
„Prin urmare, ediția a II-a este o nouă reușită, care ne dă speranțe că la anul, vom avea și mai multe școli în competiție, de ce nu”, conchide doamna director Adriana Indrie. (Ovidiu DAN)
Premiile ediției
Moment artistic
I - Școala din Răbăgani
II - Roșia
III - Săcădat
Mențiune - Drăgești
Cea mai frumoasa masă de Paște
I - Săcădat
II - Răbăgani
III - Calea Mare
Mențiuni - Husasău de Criș și Oșorhei
Icoane
Zavoian Andreea - Roșia
Luncan Ruben - Oșorhei
Popa Camelia - Calea Mare
Camelia Ciabrun - Săcădat
Prăjituri tradiționale
I - Săcădat
II - Calea Mare
III – Ineu de Criș
Prezentarea unei rețete
Dobra Adelina - Școala Răbăgani
Zavoian Andreea - Școala Roșia
Incondeiat ouă
Sferle Emilia - Școala Răbăgani
Cele mai bune sarmale
Școala din Þețchea
Cel mai bun drob
Școala Drăgești
Premii speciale
Dans popular – Oșorhei
Premiu special – dl insp. șc. Crăciun Ilie.
P.S. Pentru mai multe poze (154 de poze), accesați Galeria foto:„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a.

Trimite email
sâmbătă, 21 decembrie 2024, 18:13:54 Ora standard a Europei de Est