Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Dezbaterile privind Pachetul de legi ale Educației

Luni, caravana MECT a ajuns la Oradea

Dezbaterile privind Pachetul de legi ale Educației

Începând din 14 ianuarie 2008, ministrul Educației, Cristian Adomniței, și ministerul pe care în conduce, au inițiat dezbaterile privind proiectul de Legi ale Educației. Ministrul însuși a participat la dezbaterile care au avut loc în câteva județe (Mehedinți, Caraș-Severin, Hunedoara, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Olt, Teleorman și Suceava).

Ieri (luni, 11 februarie)“caravana” MECT a sosit la Oradea, (respectiv în Argeș), dar nu cu ministrul, ci cu dna Corina Cherteș, consilierul ministrului. Astăzi (marți, 12 februarie), “caravana” va ajunge în Vâlcea și Arad, iar miercuri în Timiș, ultimul popas.
Se speră ca în aprilie, pachetul să ajungă pe masa Parlamentului!
„După 17 februarie, vom analiza toate propunerile venite la minister, le vom insera în pachet pe cele pertinente. Sperăm ca la sfârșitul lunii martie, începutul lunii aprilie, să putem pune pe masa Parlamentului forma finală a proiectului  Pachetului de Legi ale Educației", ne asigură ministrul Adomniței.
Dezbaterile de la Oradea au avut loc în  sala festivă a Colegiului Național “Mihai Eminescu”. În prezidiu, consilierul MECT a fost flancat de generalii Inspectoratului Școlar, iar alături s-a aflat președintele sindicatului liber din învățământ.
În sală, zeci de directori pe metru pătrat, directori de școli gimnaziale, colegii, licee și grupuri școlare, grădinițe și Palatul Copiilor și Elevilor Oradea, inspectori școlari, alte cadre didactice (inclusiv din învățământul superior, de stat și particular), părinți, primari (contabili), reprezentanți ai mediului de afaceri și elevi.
Consilierul Corina Cherteș a făcut o pledoarie pentru pachetului de legi ale Educației, prezentând noutățile proiectului, începând cu rețeaua școlară, structura învățământului preuniversitar (inclusiv, pe vârste), filiera tehnologică, admiterea în liceu, direcțiile județene pentru învățământ preuniversitar (care vor înlocui inspectoratele școlare), finanțarea unităților de învățământ preuniversitar de stat (potrivit principiului: banul urmează elevul), statutul personalului didactic, concursul pentru ocuparea funcțiilor didactice, salarizarea personalului didactic, dezvoltarea carierei profesionale și deontologia profesională a personalului din învățământ.
“Angajamentul guvernului (actual) de a asigura un loc în grădiniță fiecărui copil de 3 ani”
În luările de cuvânt, fiecare a spus ceea ce îl doare, potrivit categoriei pe care o reprezintă, după care consilierul le-a răspuns parțial, unele probleme ridicate de vobitori fiind preluate cu titlu de propuneri. Din start, dna consilier a exclus sintagma “reformă în învățământ”, drept pentru care o felicităm! Ceea e s-a făcut până acum în învățământ a fost “țurcă” nu reformă, s-a mânjit cerul cu stele, s-au schimbat termini… O spunem noi, nu consilierul.
S-a pus problema asigurării hranei calde și a menținerii la școală până la ora 16.00 a prichindeilor care vor intra în clasa pregătitoare (așa cum se întâmplă cu ei în condițiile actuale din grădiniță). Răspunsul a venit prompt: “Cine vă împiedică să le asigurați și la școală toate aceste condiții?” Ușor de zis, greu de înfăptuit, dnă consilier (mai cu seamă la țară), ne mai trebuie, nu 20, ci 50 de ani! În multe grădinițe și școli, nu sunt locuri pentru implementarea educației ante-preșcolare, respectiv, pentru clasa a IX-a… Dar consilierul e betonat cu soluții și argumente. “ Nu e vorba de smulgerea copilului de la sânul mamei, ci de angajamentul guvernului de a asigura un loc în grădiniță fiecărui copil de 3 ani. Avem cinci ani să asigurăm baza materială a învățământului preșcolar. Avem statistici clare legate de numărul de copii, clădiri și locuri în grădinițe…”
Cu aceeași problemă, a lipsei de spațiu, se confruntă  și conducerile școlilor gimnaziale care vor trebui să cuprindă și elevii din clasa a IX-a. Or, nu ar fi o rezolvare, vorba unui domn director (inspirat și aplaudat), ca de la un schimb să se ajungă la două, iar de la două la trei…  
Se va renunța la “cenușăreasa sistemului”
Se intenționează să se renunțe la școala de arte și meserii (SAM) - “cenușăreasa sistemului”, vorba dnei consilier, dar nu se renunță la ideea de a menține copilul cât mai mulți ani în școală. “Parafrazându-l pe domnul ministru, voi spune: Nu știu ce să mai inventez ca să țin copilul cât mai mult la școală”,  dar, la 16 ani, copilul trebuie să aibă dreptul să intre pe piața muncii”, spunea Corina Cherteș.
Legat de admiterea în liceu, se dorește să se lase la latitudinea conducerii liceului modalitatea de organizare a admiterii (ca și stabilirea planului de școlarizare). Când s-a enunțat principiul finanțării – banul urmează elevul – s-au autosesizat și conducerile liceelor (și universităților) particulare. E normal ca și elevii acelor unități de învățământ să beneficieze de aceleași drepturi… și șanse egale.
“Până când o să plătim vârsta și nu calitatea muncii?”
Ajungându-se la clasificarea personalului didactic în stagiar și definitiv, în titular și asociat, precum și la titularizarea la nivelul unității de învățământ, aflăm cu stupoare că onor sindicatele din învățământ au făcut referendum și jocul căpșunarilor și neaveniților din învățământ de a nu susține acest gen de titularizare.
Și am mai auzit o treabă urâtă de la un domn director: “Până când o să plătim vârsta și nu calitatea muncii”?!
 Dacă plătiți vârsta, domnule director, înseamnă că acea vârstă merită banii, care și așa sunt puțini, dar cine vă împiedică să stimulați competiția și să plătiți și calitatea muncii?!
Am înțeles apoi că sistemul de predare la clase simultane va fi eliminat (cu mici excepții, în cazuri izolate). Unii primari se plâng de lipsă de colaborare între școală și consiliul local. Dar e nefiresc. Cum adică să nu colaborezi cu cei care dețin sacul cu bani?
 S-au mai avansat și alte idei, precum: schimbarea structurii anului școlar, reducerea numărului de  discipline la examenul de bacalaureat, descongestionarea programelor….  Elevii cer să se renunțe la unele materii considerate de ei ca nefiind necesare, reducerea numărului mare de ore pe zi și eliminarea stresului de zi cu zi de la școală, luând modele din învățământul altor țări. În replică, dna consilier a invocat specificul național în educație și tradiția culturală. Elevii au ridicat și problema alocației. Ei doresc anularea prevederilor Ordonanței de Urgență 97/2007 cu privire la sistarea acordării alocației pentru copii la împlinirea vârstei de 18 ani. Răspunsul a venit la câteva secunde: “Problema cu alocația nu ne privește. MECT nu gestionează acest lucru. Noi suntem de acord cu voi, și vă susținem”, a declarat consilierul MECT.
Concluzia celor peste două ore de dezbateri a fost una cât de poate de simplă: “Adevărata reformă în învățământ va fi aceea care îi va motiva pe elevi să vină cu drag la școală!” (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Dezbaterile privind Pachetul de legi ale Educației.

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 09:56:51 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Conferința anuală ,,Agora”

Ieri, 22 noiembrie 2024, în Aula Albastră a Universității ,,Agora" din municipiul Oradea, s-a desfășurat Conferința anuală ,,Agora" - 2024, cu participarea doamnei rector, conf. univ. dr. Alina Angela Manolescu, a doamnei profesor univ. dr. Adriana Manolescu, președinte fondator, a prorectorilor și decanilor celor două facultăți, cadre didactice universitare, studenți și invitați din partea Primăriei Municipiului Oradea și a Poliției Locale, alți colaboratori ...