Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Prosperitatea, pentru Europa Occidentală, este o consecință”

Miercuri, la Biblioteca Universității - conferință și prezentare de carte

„Prosperitatea, pentru Europa Occidentală, este o consecință”

Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene de la Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării și Institutul de Studii Euroregionale, Universitatea din Oradea, au organizat miercuri, 13 martie 2013, în sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea, „un eveniment circumscris tematicii Uniunii Europene”, cuprinzând două părți”, după cum avea să ne explice dl prof. univ. dr. Ioan Horga, decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, moderatorul manifestării.

În prima parte a evenimentului științific, au fost lansate trei cărți: „Modelul negociatorului (idiosincrazii în procesul decizional al politicii externe)”, carte scrisă de Melania-Gabriela Ciot, și prezentată de conf. univ. dr. Mircea Brie; „Procesul decizional la nivelul Consiliului UE (Comportamentul României)”, de Arabela Iris Șter, prezentată de lect. univ. dr. Dorin Dolghi; iar cea de-a treia carte, intitulată „Spiritul european, azi”, aparține dlui prof. univ. dr. Vasile Pușcaș, și a fost prezentată de lect. univ. dr. Mihai Maci.
În partea a doua, am urmărit conferința „Europa: perspective și provocări”, susținută de prof. univ. dr. Vasile Pușcaș, de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, ministru delegat, negociator șef al României cu Uniunea Europeană, între anii 2000 - 2004.
„Este o bucurie să vă avem în mijlocul nostru dle profesor (Vasile Pușcaș – n.n.), de asemenea, o salut pentru prezența aici, și mă bucur că este din nou cu noi, pe fosta noastră colegă Gabriela Ciot, care actualment lucrează la Universitatea „Babeș-Bolyai”, la Facultatea de Studii Europene”. Cu acest salut, dl decan Ioan Horga a lansat invitația președintelui Senatului, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, să prezinte un cuvânt din partea Senatului Universității. Salutând și mulțumind participanților la conferință, onoratului prezidiu, „celor care au făcut efortul să vină de la Cluj la Oradea, în aceste vremuri. Conferința își propune să deschidă un spațiu de investigare a problematicii, a perspectivelor și preocupărilor în Uniunea Europeană, prezentate de dl profesor Vasile Pușcaș, cum zicea dl decan, fost ministru al Afacerilor Europene și negociator șef al României la Uniunea Europeană, între anii 2000 – 2004, astăzi, profesor titular la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, și Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea. Lansarea celor trei volume (...) este o deosebită onoare pentru universitatea noastră. În numele Senatului universitar, doresc să felicit organizatorii pentru această manifestare, în mod deosebit pe dl decan Ioan Horga, organizarea acestui eveniment la universitatea noastră fiind benefică, atât studenților, cât și cadrelor didactice de la Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, dar și pentru universitate. Doresc să confirm caracterul partenerial al conferinței și vă invit la deschidere și dialog. Experiența arată că marile idei și noile proiecte apar totdeauna în urma dezbaterilor în plen, apoi întorcându-ne la catedră le punem în practică”, a subliniat președintele Senatului, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă.
„Este o lucrare deschizătoare de drumuri în domeniul relațiilor internaționale”
Vorbind despre cartea dnei Melania-Gabriela Ciot, dl conf. univ. dr. Mircea Brie o consideră a fi rodul cercetărilor din perioada studiilor doctorale pe care doamna Ciot le-a făcut în ultima perioadă. Această carte merită remarcată din foarte multe puncte de vedere. Spiritul interdisciplinar... se găsește din plin în această carte, care abordează problematica relațiilor internaționale și dintr-o altă perspectivă, aceea psihologică. Și psihologică ... Se invocă necesitatea restructurării sistemului de relații internaționale, în contextul în care lumea de astăzi nu mai este lumea care a fost înainte de această criză... În capitolele III-IV, ne prezintă modelele tradiționale și modele recente, propuse ca alternative la modelele tradiționale, și care negreșit pot să schimbe optica asupra relațiilor internaționale. Capitolele V și VI, care dau substanță și consistență acestei societăți, sunt capitolele care trasează problematica acestor ideosincrazii, definite sau înțelese ca fiind devieri de la modelele clasice, închise în niște tipare”...
„Este o lucrare deschizătoare de drumuri în domeniul relațiilor internaționale, prin metoda interdisciplinară (...), făcându-se trimitere și la activitățile pe care dl Vasile Pușcaș le-a avut dincolo de modelele clasice de negociere, categoric, aici, un merit deosebit îl are această lucrare și din punct de vedere al surselor de documentare”.
Autoarea cărții, doamna Melania Gabriela Ciot, s-a arătat încântată de „prezentarea impresionantă” care i s-a făcut cărții sale. Domnia sa a ținut să mulțumească dlui profesor Vasile Marcu și dnei profesor Agneta Marcu care i-au fost „adevărați părinți. Dl profesor Vasile Marcu mi-a deschis calea spre cariera universitară și m-a ajutat foarte mult în a ajunge la Universitatea Genț și m-a sprijinit mult pentru finalizarea tezei de doctorat acolo.
Într-adevăr, am încercat prin această lucrare să abordez un domeniul nou, dar ideea acestei lucrări îi aparține dlui profesor Vasile Pușcaș. Pentru că prima dată am încercat prin această teză de doctorat să realizez o comparație între sistemele educaționale la nivel european  și cred că era înainte cu un an de a finaliza studiile doctorale, domnul profesor a venit cu această idee... Eu sper ca această lucrare să fie de folos. Sper ca toată munca mea să fie în folosul comunității academice și într-adevăr să fie valorificată, și un îndemn pentru activitate continuă pentru studenții care se află aicea în sală, să nu se lase niciodată abătuți din drum și să-și continue calea”.
„Propunerea unei metodologii inedite de analiză”     
Dl lect. univ. dr. Dorin Dolghi a vorbit despre cartea dnei Arabela Iris Șter - „Procesul decizional la nivelul Consiliului UE (Comportamentul României)”, subliniind faptul că „principala contribuție a acestei cărți constă în propunerea unei metodologii inedite de analiză (...). Mai ales pentru studiile de caz și activități de seminarii, este o carte absolut fundamentală”.
 „Din momentul integrării, Europa este și ea o problemă pentru noi”   
 Dl lect. univ. dr. Mihai Macia a vorbit despre cartea dlui Vasile Pușcaș, intitulată „Spiritul european, azi”.
„Ceea ce mi-a plăcut mie unuia citind-o a fost faptul următor: ea ne pune față în față cu o perspectivă răsturnată. Ne-am obișnuit până în ziua de astăzi să acceptăm faptul că noi suntem o problemă pentru Europa. Facem acest lucru fie la modul resemnării fie la modul bățoșeniei, da’ el a devenit parte din comportamentul nostru. Ceea ce ne spune dl Pușcaș în această carte este faptul că din momentul integrării, Europa este și ea o problemă pentru noi. Și trebuie să o asumăm și s-o gândim ca atare. De ce suntem în situația de a nu înțelege acest lucru? Datorită faptului că acest termen generic „Integrarea europeană”, pe care îl folosim aproape în orice ocazie, ascunde... și istoria unor noi întâlniri între noi și Europa (...). După integrare a apărut o altă problemă... Ne-am imaginat în speță faptul că de astăzi pe mâine vom fi plătiți ca și nemții... și nu vom mai avea decât două preocupări: cumpărăturile și călătoriile în străinătate. Ori, cum nu s-a-ntâmplat așa, am devenit peste noapte eurosceptici. La ora actuală este extrem de cool să spui că Europa e un fel de colonialism soft, că se amestecă în treburile noastre interne, că nu ne dau pace și așa mai departe. Problema pe care noi nu am înțeles-o, și pe care mi se pare că tezele pe care le prezintă dl Pușcaș în această carte o evidențiază foarte bine, este următoarea, este aceea că ceea ce nouă ni s-a părut și ni se pare în continuare ca fiind o condiție, în speță prosperitatea, pentru Europa Occidentală, este o consecință. Acesta este lucrul asupra căruia suntem chemați să medităm și pe care, într-un anume fel, suntem chemați a-l realiza. Încă un lucru aș vrea să vă mai spun și anume că această carte e o carte care deși scrisă foarte calm, și acest lucru e o virtute în zilele noastre, e o carte care ne pune în fața unor probleme. Și în sine este un lucru meritoriu datorită faptului că în bună măsură până acum la noi studiile europene s-au făcut după modelul anatomic. Și anume, am descris la nesfârșit, cu o limbuție care ține de pasionalitatea juvenilă, instituțiile europene și totuși destul de puțin atenți la felul în care acestea funcționează. Și mai ales la acel ceva interior, la Zeul din mașină, care le face să funcționeze”, a conchis dl Mihai Macia.
Înainte de a-i da cuvântul, dl decan Ioan Horga a ținut să ni-l prezinte pe distinsul profesor Vasile Pușcaș prin ochii studentului Ioan Horga (absolvent din ’80 al UBB), la seminariile de istorie contemporană universală... „ca pe un om cu foarte multă lectură, dar mai ales ceea ce era remarcabil, și noi gustam, îi sorbeam practic cuvintele era citirea evenimentelor prin altă matrice decât o puteam citi la vremea respectivă. Și-mi aduc aminte de două lucruri pe care le-a pus în mintea studentului. Două lucruri care le-a spus atunci și care s-au adeverit peste timp... Dl profesor anticipa de pe atunci faptul că China va fi un jucător important pe scena mondială... Al doilea aspect, se contura o repoziționare a politicii americane..., creșterea interesului SUA pentru Pacific”. Era foarte bine „îmbrăcat” în cunoașterea evenimentelor care se întâmplau. Acestea ne arătau o altă stofă a domnului profesor, aceea de om cu calități de a face politică. Nu a făcut politică decât după 1989...”
După ce ni l-a prezentat ca pe un mare și îndrăgit profesor, dl decan ni l-a încadrat între diplomații de carieră și  personalitățile europene ale vremii cărora le-a strâns mâna...
„Revenind acasă, nu a trecut neobservat de către o instituție care totuși crede în eficiență și performanță și anume o bancă. Banca Transilvania i-a propus să devină membru al Consiliului de administrație. Dl Pușcaș este membru al Consiliului de adminstrație și aici este doamna director al băncii, Sucursala din Oradea, doamna Lucia-Ana Pojoca, pe care o salut. Cred că banca a făcut o alegere perfectă prin aducerea dlui profesor Pușcaș în Consiliul de administrație.
Domnule profesor, vă rog să ne spuneți ce ne așteaptă în viitorul european?!”
Astfel și-a încheiat dl decan prezentarea distinsului invitat.
După acest „maraton”, ne oprim aici. Conferința dlui Vasile Pușcaș o vom prezenta în revista „Ovidan” nr. 100, de marți, 19 martie. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Prosperitatea, pentru Europa Occidentală, este o consecință”.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:18:27 Ora standard a Europei de Est