Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (20)

Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?

Totul a început cu literatura Science Fiction(SF). La început a fost cuvântul, iar cuvântul era „robot” și a fost introdus în 1921 de scriitorul ceh Karel Èapek (1890-1938) în romanul SF „Rossum’s Universal Robots” (R.U.R.) [1].

În limbile slave, robota înseamnă muncă istovitoare, trudă chinuitoare, de unde și originea cuvântului rob sau …muncitor, iar apoi robot (roboții industriali fiind utlizați azi pentru efectuarea unor munci grele, „plictisoare”, în medii toxice etc.).
În 1942, în nuvela SF „Runaround”, celebrul scriitor american, de origine ruso-evreiască, Isaac Asimov (1920-1992), introduce cuvântul robotică (engl. robotics) [2]. Asimov, profesor de biochimie la Universitatea Boston din SUA, a fost unul din cei mai prolifici scriitori ai tuturor timpurilor (a scris peste 500 de cărți și peste 90 de mii de scrisori) [3]. Cu o imaginație anticipativă extraodinară, Asimov a postulat legile existenței unui robot, numite și Legile lui Asimov.
Primul robot industrial se numea „Unimate” și a fost realizat pentru liniile de asamblare de la General Motors în anii 1950 de către George Devol (1912-2011) și Joseph Engeberger (n. 1925) [4].
Legile lui Asimov
Legea 0. Un robot nu are voie să provoace vreun rău umanității sau să permită, prin inactivitatea sa, să se facă vreu rău umanității.
Legea 1. Robotul n-are voie să pricinuiască vreun rău omului sau, prin neintervenția sa, să lase ca viața omului să fie periclitată.
Legea 2. Robotul trebuie să asculte ordinele primite din partea unei ființe umane, cu condiția ca aceste ordine să nu contrazică legile anterioare.
Legea 3. Robotul trebuie să-și apere existența, dar numai atunci când grija de sine nu contrazice legile anterioare.
Asemănări între om și robot. Creier= microprocesor; Schelet= structură materială; Membre= șenile, roți, picioare; Ochi= senzori de lumină, camere video; Urechi= senzori cu ultrasunete; Gură= instrumente de recepție și transmisie audio; Echilibru= sonare, senzori pentru orientare; Mușchi= actuatori (pneumatici, electronici); Hrană= baterii, sursă de curent;
ASIMO, un robot humanoid realizat de Honda. În 2000 firma Honda a realizat un robot humanoid. Deși s-ar părea că numele său este dat în onoarea lui Asimov, ceea ce s-a și dorit indirect, el este acronimul pentru „Advanced Step in Innovative Mobility” (ASIMO). [5]. ASIMO este creat după chipul și asemănarea omului, doar mai „pitic”: are 1,30 m înălțime, 54 kg, vede, vorbește și se poate deplasa cu viteza unui om obișnuit (6km/h), după cum se poate vedea pe pagina web a proprietarului [6].
Învățare, emoții, sentimente?
Cercetătorii încearcă să umanizeze tot mai mult roboți, adică să-i înzestreze cu capabilități prin care, nu numai să învețe, ci să poată descifra emoțiile și sentimentele umane [7].
Am citit recent un articol științific, semnat de niște cercetători chinezi și profesorul japonez Kaoru Hirota (care, la invitația subsemnatului, a fost oaspete de onoare al Universității Agora în 2006 [8]), privind înzestrarea unui robot care joacă Go (un joc cu reguli simple, dar comparabil cu șahul, ca și complexitate, dar fără filozofia belicoasă a șahului), cu capabilități de descifrare și manifestare a emoțiilor.
Concluzie. Drumul spre lumea roboților pornește de la imaginație, trecând prin harul creativității, susținut de cunoștințe de matematică și cercetări de inteligență artificială. Îngrijorarea mea este, nu că robotul ar putea deveni dușman al omului în viitor, ci că unii oameni nu sunt capabili să fie mai buni cu semenii lor decât roboții din legile lui Asimov…
Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Karel_%C4%8Capek
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov
[3] http://www.asimovonline.com
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Unimate
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/ASIMO
[6] http://asimo.honda.com/
[7] http://www.descopera.ro/eticheta/robot
[8] http://univagora.ro/ro/parteneri/cartea-de-onoare/
 
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?
 

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:50:58 Ora standard a Europei de Est