Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Raportul privind activitatea proprie în anul 2012

Ședința de Senat de luni, 25 februarie

Raportul privind activitatea proprie în anul 2012

Reunit în cea de-a doua ședință din acest an, Senatul Universității din Oradea a dezbătut o problematică largă și diversă: de la analiza, dezbaterea și aprobarea Raportului privind activitatea proprie în anul care a trecut, de la Raportul financiar/ 2012, până la analiza și aprobarea actualizării Metodologiei de concurs pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată a posturilor didactice și de cercetare vacante, respectiv, a Regulamentului privind organizarea, funcționarea și finanțarea cercetării științifice.

Prezentăm în cele ce urmează un grupaj de informații de interes mai larg, rezultate din dezbaterile din ședința de luni (25 februarie 2013).
a.La un an de la constituirea sa în temeiul Legii Educației Naționale, (Legea 1/2011), Senatul Universității din Oradea se prezintă ca o structură autonomă funcțională. „Această etapă a fost una de construcție, dezvoltare și consolidare instituțională”, aprecia președintele Senatului, prof. univ. dr. Sorin Curilă. Între argumentele invocate s-au numărat: constituirea structurilor de conducere, a celor nouă comisii de specialitate care activează pe domenii specifice, adoptarea protocolului de colaborare între conducerea executivă a Universității și forul legislativ universitar, aprobarea contractului de management instituțional încheiat între Senat și rector. Senatul dispune acum și de procedura de control asupra activității rectorului, consiliului de administrație și a conducerii executive a universității. Una din principalele  misiuni ale Senatului – dezbaterea reglementărilor interne privind funcționarea instituției universitare – se reflectă în cele 22 de hotărâri adoptate în perioada februarie 2011 – februarie 2012.
Președintele Senatului a informat că procedura pentru asigurarea bugetului propriu, buget care să asigure independență financiară acestei structuri, va intra în dezbatere în martie, întârzierea datorându-se reevaluării priorităților la nivel de instituție (stabilirea bugetelor  pentru departamente etc.). În intervențiile lor mai mulți membri ai Senatului au stăruit asupra cerinței unui control mai riguros pentru asigurarea la termen a materialelor destinate comisiilor de specialitate, desfășurarea – conform protocolului – de analize comune ale comisiilor Senatului cu cele corespondente de pe lângă Consiliul de Administrație al Universității cu prorectorii de resort în elaborarea și modificarea unor reglementări. Totodată, se resimte nevoia unei implicări mai susținute a studenților în analizarea actelor normative care vin în interesul lor.
b. Senatul Universității din Oradea a adoptat în ședința sa de luni forma actualizată a Procedurii privind elaborarea lucrării de finalizare a studiilor. Opiniile exprimate au accentuat responsabilitatea deosebită care revine studentului / masterandului, precum și cadrului didactic coordonator pentru originalitatea conținutului și respectarea riguroasă a cerințelor redactării corecte.
Formal, prin semnarea unei Declarații în nume propriu, privind originalitatea conținutului lucrării și autenticitatea acesteia (alcătuirea de către autorul nominal) studenții își asumă – singuri - toate consecințele unui plagiat, cumpărat, furt, împrumutat, preluat de lucrare (din anii anteriori, sau de la programe similare din țară) …  în lucrările pe care le prezintă ca lucrări de finalizare a studiilor. Întrebarea este: sunt ei, pe deplin conștienți, ce semnează? Știu ei că semnează acceptul de a li se anula Diploma, în caz de descoperire a vreunei fraude importante în lucrarea lor? Știu ei, că au dreptul să fie pregătiți special pentru a participa la creația și inovația care definesc Societatea bazată pe cunoaștere? Trebuie să admitem că mulți studenți nu știu!” - afirma prof. univ. dr. Lia Pop, președintele Comisiei academice de relații interne și internaționale a Senatului.
Mai, trebuie să acceptăm, că și Senatul are responsabilitatea morală de a-i ajuta să știe. O are, cel puțin ca menire morală, o menire situată logic, înainte de menirea sa legală de a vota anularea unor diplome (obținute fraudulos). De aceea, cred că este timpul să facem ceva în acest sens!”
„Poate, să organizăm ateliere ale Senatului, întâlniri deschise legate de preocupările pentru onestitate și credibilitate academică; poate să cerem Consiliului de Administrație să introducă – cu titlu obligatoriu – cursuri de Academic Writing, la toate specializările, cel puțin pentru o perioadă de două cicluri academice complete și consecutive.
Președintele Senatului s-a angajat să găsească loc unor asemenea activități în activitatea Senatului. Domnia sa a considerat că, abordarea unor aspecte practice referitoare la asimilarea normelor scrierii academice, a metodelor de a căuta și a folosi onest informația științifică. Și de a comunica onest rezultatele ar fi posibilă. De asemenea s-a pronunțat, având aprobarea deplină a Senatului, pentru ateliere deschise ale Senatului, la care să poată participa studenți și cadre didactice interesate.
c. Senatul universității a aprobat și Raportul privind activitatea comisiilor de selecție și echivalare pentru mobilitățile de studiu, plasament, predare și formare din programul sectorial ERASMUS pentru anul universitar 2013 - 2014. În 2012 s-au aflat în mobilități 136 de studenți și 252 de cadre didactice, conform raportului dnei Carmen Buran, șef Departament Relații Internaționale în cadrul Universității din Oradea. Dinamica mobilităților evidențiază o scădere a acestora față de 2011, cu 18 studenți, respectiv 52 cadre didactice. Cauza principală rezidă în finanțarea insuficientă, modestă asigurată.
Comisia de specialitate a apreciat activitatea realizată în cadrul Departamentului, dar a și evidențiat necesitatea suplimentării fondurilor/ persoană în mobilitate, eventual prin propunerea unor suplimentări, într-o cerere adresată Delegației Comisiei Europene din București.
d. În ședința sa de luni, Senatul universitar a adoptat o procedură conform căreia studenții angrenați în acțiuni de voluntariat pot primi maximum 5 credite transferabile/ semestru, peste cele 30 de credite/ semestru stabilite în sistemul ETCS. Activitățile de voluntariat destinate studenților orădeni se pot desfășura în domenii precum: asistența și serviciile sociale, protecția drepturilor omului, medico-sanitar, cultural, de învățământ, științific, religios, filantropic, sportiv, de protecție a mediului și altele. Studenții interesați să dobândească astfel de experiențe și abilități perfectează un contract cu organizația sub tutela căreia se derulează activitățile de voluntariat. Aceste organizații trebuie să fie însă agreate de Universitate și să încheie un contract de parteneriat cu mediul academic, în care să prezinte oferta de acțiuni și competențele pe care studentul voluntar le poate dobândi.
e. Senatul Universității din Oradea a aprobat – la propunerea Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației – acordarea titlului de Doctor Honoris Causa, pentru prof. univ. dr. Ioan Roxin de la Universitatea Franche – Comté din Montbeliard (Franța), director, pentru o lungă perioadă a Departamentului Multimedia din Universitatea Franche – Comté și de mult timp, profesor asociat în cadrul Universității din Oradea. A susținut la Facultatea de Inginerie Electrică și  Tehnologia Informației, ca și la alte facultăți din Universitate, cursuri de pionierat în multimedia și tehnologia informației. A manifestat un interes aparte pentru mobilitățile studenților și doctoranzilor orădeni în Franța, sprijinindu-i îndeaproape în proiectul de carieră.
f. Membrii Senatului universitar și-au dat acordul pentru demararea procedurii de înființare a unui nou program de studii de către Facultatea de Arte: Arte Plastice – Grafică.
În același timp, Senatul a aprobat lichidarea specializărilor Pedagogia artelor plastice și decorative (studii de licență), respectiv Inginerie medicală (studii de licență), din domeniul Științe inginerești aplicate.
g. 27 de universitari orădeni s-au înscris în competiția pentru a deveni membri ai Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior. Acest organism consultativ propune, între altele, Ministerului Educației Naționale metodologia cadru de finanțare a universităților, alocarea – pe bază de contract – a sumelor pentru finanțarea de bază, complementară și suplimentară.
În actuala structură, Universitatea din Oradea nu are nici un reprezentant în CNFIS.
h. Consiliul Facultății de Medicină și Farmacie l-a ales cu unanimitate de voturi ca director al Departamentului Rezidențiat pe conf. univ. dr. Ovidiu Burtă. Rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. Constantin Bungău, urmează să emită în acest sens o decizie de numire.
Prof. univ. dr. Lia Pop, președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:38:33 Ora standard a Europei de Est