Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Spectacolul informaticii în amintirile unui sexagenar

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (19)

Spectacolul informaticii în amintirile unui sexagenar

Primul an de studenție la informatică
Născut la 14.02.1953, fără să am timp să-mi dau seama, am devenit sexagenar. E un prilej uzual de a depăna amintiri, care s-ar putea să fie interesante pentru unii dintre cititori, dar să-i plictisească pe alții (îmi cer scuze anticipat!).

Nimic din ce am trăit, pe plan profesional, nu se poate compara cu fascinantul spectacol al informaticii, la care am participat, uneori pasiv, dar și activ, uneori ca spectator uluit, dar și ca actor și regizor, ce-i drept în roluri și piese modeste, după posibilități și context (sunt titular al unor discipline de informatică la programe de licență și master, am publicat articole și manuale de informatică, am înființat un master de informatică, am fondat o conferință și o revistă internațională de informatică ș.a. [1]). Ar fi multe de povestit, dar spațiul nu-mi permite să prezint decât câteva repere din primul an de studenție, restul amintirilor sper să le public cu o altă ocazie.
„Foarte curând oamenii se vor împărți în două categorii: oameni bătrâni și oameni care știu să lucreze la calculator”. (Grigore C. Moisil, prin anii’70)
„Cuvântul „teoremă”, care denumește cărămida matematicii, are o etimologie în greaca veche și înseamnă „spectacol”. Procesul de configurare a unei teoreme este un spectacol. Educația înseamnă spectacol.” (Solomon Marcus, 2010 [2])
Preambul. Probabil că generației de azi îi vine greu să creadă că primul meu contact vizual cu un calculator, de la câțiva metri distanță, s-a produs abia în primul an de facultate. Până atunci nu am văzut un calculator nici măcar în poze, am auzit doar, de la profesorul meu de filozofie din liceu, că ar exista mașini de calcul și că acestea ar juca și șah, dar destul de modest (nu știu dacă a apucat să afle că în 1997, un calculator IBM, „Deep Blue”, l-a învins la șah pe marele maestru Kasparov [3]). Pe urmă am aflat că există în România și specializări de informatică la facultate, la care se studiază mașinile de calcul, ceea ce mi-a stârnit interesul să urmez informatica.
FORTRAN C-256 [4]. În 1953, anul nașterii mele, se năștea și FORTRAN-ul, limbajul de programare în care aveam să scriu, în 1972, primul meu program de calculator, în anul I de facultate. Limbajul, fiind compilat, după prima eroare de sintaxă depistată era rejectat, trebuia reparată eroarea și înlocuită cartela, iar rularea trebuia reluată după fiecare corectură, ceea ce făcea ca durata finalizării unui program în bune condiții să dureze extrem de mult (ceea ce m-a determinat să abandonez informatica, în favoarea matematicii, până la apariția PC-urilor și a limbajelor interpretate și interactive).
Felix C-256 [5]. Calculatorul Felix C-256 (acel „256” venea de la … numărul de KB pe care îl avea memoria RAM a „dihaniei”, care cântărea câteva tone), ocupa o sală mare la Centrul de Calcul al Universității „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj[6]. L-am privit cu mare curiozitate, dar doar prin gemulețul unde îi predam cutia cu cartelele perforate operatorului. Nu aveam voie să intrăm în sala calculatorului, iar programul îl realizam în trei etape: 1) făceam schema logică, 2) scriam programul pe hârtie, pe un formular tipizat, 3) îl transcriam/perforam pe niște cartele de carton dreptunghiulare, cu coloane de cifre de la 0 la 9 și colțul din stânga-sus tăiat [7].
Grigor Moldovan [8]. Destinul meu profesional este decisiv legat de mentorul meu, în prezent profesor emerit și conducător de doctorat la UBB Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Grigor Moldovan. Doctor în matematică, trimis de UBB la cursuri de informatică la Praga și Grenoble, tânărul G. Moldovan, lector pe atunci, a fost pus să ne predea cursuri de informatică (Structuri de date, Scheme logice, FORTRAN și COBOL). La început, singura noastră sursă de informare era dânsul și notițele dânsului (ulterior a publicat mai multe manuale, culegeri și cărți, cea mai notorie fiind cartea „Scheme logice și programe FORTRAN”, după care au studiat generații întregi de programatori din întreaga țară).
Profesorul Moldovan mi-a fost coordonator la lucrarea de diplomă, la lucrarea pentru obținerea gradului didactic I și, în final, mi-a fost conducător de doctorat în informatică. În 2006 am publicat în colaborare două cărți despre sistemele distribuite în internet.  Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://univagora.ro/personal/dzitac-ioan/
[2]
http://www.edituraspandugino.ro/docs/rasfoieste/educatia-in-spectacol-solomon-marcus.pdf
[3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue_%28chess_computer%29
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Fortran
[5] http://ro.wikipedia.org/wiki/Felix_C
[6]
http://www.cs.ubbcluj.ro/~moldovan/ConferintaAniv35ani.pdf
[7] http://en.wikipedia.org/wiki/Punched_card
[8] http://ro.wikipedia.org/wiki/Grigor_Moldovan

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:53:34 Ora standard a Europei de Est