Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Este impresionantă tradiția rezultatelor bune la ramurile sportive

La Școala cu clasele I-VIII din Sânmartin, județul Bihor

Este impresionantă tradiția rezultatelor bune la ramurile sportive

Cu domnul profesor Viorel Potre, profesor de educație fizică și sport la școala din Sânmartin, am făcut cunoștință, în urmă cu un an sau doi, la o competiție județeană de handbal găzduită de Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea.
Nu puteam intui atunci ce zestre de cupe, medalii și diplome ascunde moderna sală de sport de la școala din Sânmartin, în „anticameră” (impropriu spus).

Plurilingvism și creativitate
Ajungând la școală prin forța împrejurărilor, căutând-o pe profesoara de fizică și chimie, Elena Știubea, am promis să revenim pentru un reportaj.
Zis și făcut. Miercuri, 30 ianuarie 2008, am trecut pragul Școlii cu clasele I-VIII din Sânmartin.
Povestind despre proiectele școlare cu directorul școlii coordonatoare, prof. Mariana Jurca, vrând-nevrând, am ajuns și la coordonatorii de proiect și membrii echipei de proiect. 
Pentru început, prof. Silvia Petrescu ne-a prezentat date generale, scop, obiective și activități legate de proiectul lingvistic „Plurilingvism și creativitate”, al cărui coordonator este, având alături colegii din cadrul catedrei  de limbă și comunicare, precum și învățătoarele Viorica Marc Bulzan și Violeta Dicu.
„Proiectul urmărește inițierea elevilor în munca de redactare, precum și modelarea creațiilor tinerelor talente și asistență la crearea unor poezii în limbile străine studiate”. Ca finalitate, am înțeles că se va crea un cenaclu literar care va cuprinde cei 30 de elevi, membri ai proiectului, selectați din clasele IV-VIII, copiii cu preocupări și înclinații literare,iar creațiile lor vor fi publicate în revista școlii, aceasta constituind cel de-al doilea produs final al proiectului.
După cum aveam să aflăm de la prof. Silvia Petrescu, echipa de poiect și-a propus o serie de activități ambițioase, printre care: „prezentări tematice vizând literatura și actul literar în ansamblu (De ce este literatura o știință? Ce este literatura? Cu ce operează literatura? Ce înseamnă o operă literară? Ce presupune actul de creație? Ce înseamnă critica și istoria literară?), susținerea la nivel de limbi străine studiate a unor prelegeri care îi vor ajuta pe elevi să utilizeze cuvinte ritmate din limbile străine studiate, discuții despre ceea ce înseamnă o compunere, o descriere, un reportaj, familiarizarea cu actul de redactare și multe altele. Tot la obiectivele proiectului nostru, aș dori să mai adaug două: să sprijine transculturalitatea și să aprecieze tezaurul de tradiție și folclor.”
„Pașaport în lumea copilărie”  
Învățătoarea Delia Rogojan, în calitate de coordonator de proiect, ne-a vorbit despre proiectul educațional finalizat, intitulat „Pașaport în lumea copilărie”, care a urmărit promovarea drepturilor copilului prin realizarea unor activități de sprijin socio-educativ și consilierea părinților, precum și îmbunătățirea parteneriatului școală-familie-comunitate. Grupul țintă a fost constituit din 70 de elevi, dar, indirect, proiectul a vizat toți elevii din școală, cadrele didactice, părinți și comunitate. În derularea proiectului, echipa de proiect (alcătuită din înv. Olimpia Marc, Laura Ban, Domnica Pantea, Delia Rogojan și ed. Aurica Rogojan) a desfășurat zece activități cu obiective bine definite, între care: realizarea de ecusoane, și de pliante pentru informare cu privire la drepturile copilului, expoziții cu lucrările elevilor pe tema copilăriei, familiei și vieții de școlar, competiții în cadrul unor activități extrașcolare (jocuri de comunicare, întreceri sportive); scenete de teatru, creații (compuneri cu tema viața de familie, comunitate, școală) și altele, toate finalizându-se cu redactarea revistei „Părinți și copii”.
„Universul copiilor – copiii împreună”  
Inst. Viorica Marc Bulzan ne-a vorbit despre două proiecte, unul de parteneriat, în care sunt implicați elevi și dascăli de școala din Sânmartin și elevi și dascăli de la Școala Primară Specială „Casa minunată” din Oradea (echipa de proiect fiind alcătuită din inst. Adela Cibu - de la „Casa minunată” și inst. Viorica Marc Bulzan și înv. Violeta Dicu, de la școala din Sânmartin), și cel de-al doilea, un proiect educativ interjudețean de educație estetică și religioasă – „Școala și valorile spirituale”, un parteneriat între șase școli: Școala cu clasele I-VIII „Decebal” (ca școală coordonatoare de proiect, cu înv. Floare-Emilia Huza, coordonator de proiect), Liceul Teologic Greco-Catolic Oradea (inst. Mariana Lucaci – responsabil financiar, și inst. Lia Șipoș), Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea (inst. Cozma Aurica și inst. Monica Toader), Școala cu clasele I-VIII din Sânmartin (inst.Viorica Marc Bulzan și înv. Violeta Dicu), Clubul Copiilor Salonta, filiala Tinca (prof. Paraschiva Cărbunar) și Școala cu clasele I-VIII „Horea” din Șimleul Silvaniei, județul Sălaj (înv. Maria Baști și înv. Elena Þărău).
Proiectul urmărește: promovarea valorilor spirituale în rândul elevilor din ciclul primar, prin intermediul unor obiective foarte clare și pertinente, precum: să trăiască mesajul religios care se desprinde din activitățile înscrise în calendarul proiectului; să învețe să interpreteze colinde vechi; să cunoască tradițiile și obiceiurile care țin de marile sărbători creștine; să dezvolte deprinderi și aptitudini artistico-plastice; să realizeze icoane pe sticlă și ouă încondeiate, și să expună obiectele realizate într-o expoziție.
„Dintre frumoasele și multiplele activități desfășurate în cadrul proiectului, doresc să amintesc concertul de colinde, intitulat „În prag de sfântă Sărbătoare”, ținut la Biserica Sf. Nicolae (str. Nufărului nr. 69 din Oradea) în 14 decembrie, cu participarea elevilor și cadrelor didactice implicate în proiect din cele șase școli. Marea bucurie a noastră a fost „replica” pe care ne-au dat-o gazdele, corul Bisericii ortodoxe Nufărul, precum și corul măicuțelor de la Mănăstirea Bic, din Șimleul Silvaniei”, a ținut să sublinieze inst. Viorica Marc Bulzan.
Să mai spunem faptul că în cadrul aceluiași proiect,  elevii Mădălina Morar, Mădălina  Popa, Ioana Popa, Vlad Bara, Andreea Leuce și Anabela Betea s-au numărat printre câștigătorii concursului „Icoana din suflet de copil” (elevi îndrumați de înv. Violeta Dicu și inst. Viorica Marc Bulzan, cu sprijinul pictorului Aurel Bica, de la Universitatea din Oradea).
54 de cupe și nenumărate diplome și medalii
Profesorii de educație fizică și sport Viorel și Bucur Viorel Potre (tată și fiu) au adunat în timp 54 de cupe, precum și nenumărate diplome și medalii de la zeci de competiții județene, interjudețene, naționale și internaționale: la handbal, fotbal, lupte, karate, tetratlon și cros ... fete și băieți (doar câteva rezultate din anul școlar 2006/2007: tetratlon fete: loc.I la etapa județeană, și pe sector, și loc. III la națională; handbal fete: loc.I pe județ și pe sector și loc. III la etapa interjudețeană; handbal băieți: loc.I pe județ și pe sector, loc. III la interjudețeană; fotbal băieți: loc. IV la etapa județeană; lupte libere: loc.V la națională - 69 kg, participare la națională pe echipe cadeți și copii; campion național copii la karate Kyo Ku Shinkay; la lupte libere, la Memorialul „Tozser Jozsef”: patru locuri I și cinci locuri II, iar la Memorialul „Iuliu Pantiș”, la lupte greco-romane:trei locuri I, trei locuri II și un loc III...
În 2004, echipa de handbal băieți a ocupat locul VI la națională; în 2006, școala din Sânmartin a avut finaliști la etapa națională de tetratlon atletic școlar, atât la fete, cât și la băieți, ocupând locurile II, respectiv V, fapt ce a situat-o pe locul I pe țară, fiind și singura școală din țară care a avut reprezentanți în finală la ambele categorii.
„Am evidențiat doar cele mai importante rezultate, obținute de elevii noștri în ultimii ani. Dorim să reiterăm necesitatea amenajării unei baze didactice corespunzătoare conform proiectului comandat de comuna Sânmartin în anul 2004 (cu nr. 427/2004), de altfel acest deziderat a rămas neîndeplinit din cadrul proiectului 13.296/ 1996 – Școala cu clasele I-VIII Sânmartin”, susține prof. Viorel Potre.
Artizanii acestor frumoase rezultate
Și ca tacâmul să fie complet, o să vi-i prezentăm pe artizanii acestor frumoase rezultate: echipa de handbal fete: Carmen Mermeze, Paula Bura, Renata Purtan, Andreea Alb, Andreea Bungău, Andreea Birta, Roxana Sălăgean, Horvath Eva și Teodora Moza; echipa de handbal băieți: Tudor Avram, Sebastian Lazăr, Cătălin Pintea, Adrian Birta, George Lazăr, Pici Szabolcs, Florin Monenciu, Sebastian Pupăză și Skein Suraj; echipa de fotbal băieți: Cosmin Pop, Tudor Avram, Cătălin Pintea, Ionuț Oros, Ionuț Fântână, Sebastian Lazăr, Sebastian Pupăză, Skein Suraj, Florin Monenciu și Emil Bala; tetratlon: Daniela Bala – loc. II la națională (în 2007) și loc. IV (în 2006); Răzvan Toia – loc. II la națională, în 2006; cros: Daniela Bala - loc.16 la națională; lupte libere: Ionuț Brata (categoria 95 kg) - loc. VI, la națională, în 2007; Flaviu Pustai (66 kg) – campion județean; Florin Minea (59 kg) – campion județean; Bogdan Șilinca (85 kg) – loc. II, la etapa județeană; karate Kyo Ku Shinkay: Mircea Dejeu (65 kg) – campion național; tenis de câmp: Anabela Teodora Betea (10-12 ani) – loc. IV, la etapa națională (în 2007).
  Dotări de milioane și alt gen de proiecte!
La Școala cu clasele I-VIII din Sânmartin învață în prezent 277 de elevi, în două corpuri de clădire, una veche, propusă pentru demolare, iar cealaltă, ridicată în urmă cu zece ani (în 1998). Sala de sport e una modernă, din 2004, de pe vremea lui Năstase (premierul). Anul școlar 2007-2008 a început cu o serie de noutăți după cum aveam să aflăm de doamna directoare Mariana Jurca.”În toate sălile de clasă avem birouri noi, sălile au fost rașchetate și lăcuite, în toate avem jaluzele, am completat inventarul de scaune cu 35 de scaune tapițate, totul din banii primiți de la primărie. Din fondurile primite de la MECT, prin Inspectoratul Școlar, a fost dotat laboratorul de biologie, fizică și chimie cu materiale în valoare totală de 23 de milioane, iar în perspectivă dorim să-l amenajăm în mod special. Biblioteca a primit în vară cărți și alte materiale în valoare de 85 de milioane, iar pentru sala de sport s-au primit materiale sportive de circa 70 de milioane. De asemenea, ne-am propus să amenajăm curtea școlii, o pistă sportivă și un teren de handbal, potrivit proiectului. Dacă primăria se ține de cuvânt, urmează să se construiască un nou corp de clădire. Inițial s-a gândit un fel de școală de tip SAM, cu profil de turism, având în vedere pensiunile din zonă și vecinătatea cu Băile Felix. Proiectul este făcut și finanțat de primărie. Mai trebuie bani pentru pornirea lucrărilor. E în lucru un proiect pentru o grădiniță în stil european...”
Ne-a mai vorbit doamna directoare despre achiziționarea unui microbuz pentru transportul elevilor din Cihei, microbuz plătit de MECT cu un miliard, plus 240 de milioane din bugetul local al primăriei.
Marți (29 ianuarie), elevii școlii au pornit o campanie umanitară de ajutorare a unei colege (Balog Reka), din clasa aV-a B, condamnată să stea în cărucior, iar printr-un tratament de specialitate, ar putea să-și întărească musculatura.
La ora vizitei noastre, elevi din clasele primare s-au îmbarcat în două microbuze pornind spre Arieșeni, pentru o cură cu zăpadă! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Este impresionantă tradiția rezultatelor bune la ramurile sportive.

Trimite email
vineri, 27 decembrie 2024, 04:38:23 Ora standard a Europei de Est