Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

La trei colegii tehnice orădene se vor (re)înființa cinci clase de învățământ profesional tehnic

Comanda socială cere reînființarea școlilor profesionale

La trei colegii tehnice orădene se vor (re)înființa cinci clase de învățământ profesional tehnic

Primarul Oradiei, dl ing. Ilie Bolojan, a susținut ieri, 6 februarie 2013, o conferință de presă în sala mică a Primăriei Oradea, la care au fost invitați dna Delia Ungur -administratorul Parcului Industrial Eurobusiness Oradea, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor – dl prof. Daniel Negrean, precum și dna Carmen Sasu – colaboratoare voluntară din partea firmei Romarketing, firmă care se ocupă cu recrutarea forței de muncă și training.

Potrivit comenzii sociale, Primăria își propune să sprijine reînființarea și dezvoltarea învățământului profesional tehnic în Oradea, pentru a se asigura astfel forță de muncă specializată pentru companiile din cadrul Parcului Industrial Eurobusiness Oradea.
Pentru început pe piața forței de muncă din acest parc există o cere pentru cinci clase de învățământ profesional tehnic, clase care se vor înființa în cadrul a trei colegii tehnice orădene: o clasă cu profil electromecanic utilaje și instalații industriale și o clasă cu profil sculer matrițer – la Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”; o clasă cu profil electronist aparate și echipamente și o clasă cu profil operator CNC – la Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, precum și o clasă cu profil încălțăminte - la Colegiul Tehnic „Transilvania”.
În deschiderea conferinței de presă, dl primar a ținut să ne reamintească pilonii Strategiei de dezvoltare a Municipiului Oradea în următorii patru ani, „strategie prezentată la început de mandat, prin care ne stabileam ca țintă ca în 2016, Oradea să fie un oraș al prosperității și al dezvoltării; un oraș atractiv ca și localizare pentru companii, care va genera oportunități pentru investiții și un punct de atracție pentru turiști.
1.Atragerea de investiții și crearea de locuri de muncă, prin susținerea localizării companiilor în municipiul Oradea și prin dezvoltarea companiilor locale
2.O infrastructură de bună calitate
3.O forță de muncă pregătită pentru a lucra în Oradea
4.Să punem în valoare patrimoniul și atracțiile Municipiului Oradea
5.Să dezvoltăm și să îmbunătățim în continuare calitatea serviciilor publice.
Astăzi (miercuri – n.n.), discutăm de al treilea pilon, legat de forța de muncă pregătită să lucreze în Oradea...”
„Discutăm de o forță de muncă pregătită deja să lucreze în aceste companii, situație care este avantajoasă atât pentru firme, care nu mai trebuie să cheltuiască, să investească sume suplimentare pentru a pregăti această forță de muncă, dar și pentru cei care doresc să se angajeze. Þinta pe care noi o avem pentru a dezvolta acest pilon este practic să reînființăm învățământul profesional, școlile profesionale, să prezentăm oportunitățile și avantajele acestui sistem de învățământ și șansele mărite ale celor care urmează să-l absolve de a-și găsi un loc de muncă pe piața locală”, a precizat dl primar Ilie Bolojan.
Doamna Delia Ungur - administratorul Parcului Industrial Eurobusiness Oradea s-a referit la necesitatea acestui proiect și etapele proiectului.
„Această școală profesională pe care ne dorim s-o înființăm începând cu toamna acestui an s-a bucurat de un răspuns pozitiv din partea companiilor. Ca etape, suntem exact în termen. Am reușit lucrul cel mai greu: modificarea planului de școlarizare pe acest an. Practic, aceste clase nou înființate sunt introduse în planul de școlarizare. Mai avem două etape importante de parcurs: semnarea unui protocol de colaborare între toți partenerii și o campanie de promovare a școlii profesionale pe care o vom începe destul de agresiv, cel târziu în partea a doua a lunii martie, mai ales pentru că prima perioadă de înscriere la aceste școli profesionale este luna mai. Această școală profesională va avea o componentă mare de activitate practică în cadrul companiilor”.
În continuare a fost prezentată structura anului școlar la învățământul profesional (în anul I: 40 % pregătire teoretică și 60 % pregătire practică, iar în anul II: 25% pregătire teoretică  și 75% pregătire practică) și avantajele.
„Noi nu dorim să pedepsim elevii la școala profesională, ci dorim să le oferim o oportunitate pentru a putea să se califice pe meserii de viitor”
Generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dl prof. Daniel Negrean, a prezentat cadrul legal de reînființare a învățământului profesional tehnic. „Ordinul ministrului 3.168 spune că învățământul profesional în România se organizează la finalizarea clasei a IX-a, începând cu clasa a X-a. Hotărârea Guvernului 1.062 din 30 octombrie 2012 vine să stimuleze învățământul profesional în România pentru că acordă fiecărui elev o bursă de 200 de lei, asemănătoare bursei pe care o primesc elevii de liceu, numită „Bani de liceu”. Doar că această bursă nu este limitată, ci se acordă tuturor elevilor care frecventează învățământul profesional.
Am ajuns să ne propunem cinci clase de învățământ profesional în Oradea, oferta companiilor era mult mai bogată, era undeva în jur de șapte, dar am spus să nu forțăm, ci încercăm să realizăm cele cinci clase”.
„Pentru promovare proiectului au fost gândite mai multe modalități: prin intermediul unui film, al unor pliante, prin vizite organizate în zona intreprinderilor. Și sunt convins că dacă va exista și acea parte din contract, respectiv acea bursă pe care agentul economic o va acorda pe lângă cei 200 de lei pe care îi primește elevul de la stat, lucrurile vor sta în bună regulă”, a mai adăugat inspectorul general.
„Trebuie să schimbăm, în câțiva ani de zile, o mentalitate!”
Discuțiile care au urmat au fost conduse de dl primar.
„Intenția noastră este să ducem și părinții, începând din clasa a VI-a, a VII-a și a VIII-a, să le prezentăm aceste companii. Una este amintirea fostei fabricii... și alta este o companie, unde în hală nu intri decât într-o ținută protejată, pentru că arată ca în spital. E o problemă personală ce vă spun: Trebuie să schimbăm, în câțiva ani de zile, o mentalitate, care mentalitate derivă dinainte de 1989, la o parte din părinți, de tipul „Ai carte, ai parte!” Este vorba despre acel program de convingere a populației că România are cel mai mic număr de studenți pe cap de locuitor din Europa. Și că trebuie să intrăm în societatea cunoașterii, societate care impune să absolvi un învățământ superior... Există facultăți sau specializări în învățământul superior care în mod clar îi trimit pe toți absolvenții în șomaj. Și-atunci trebuie să încercăm să explicăm populației nu se mai poate așa ceva. Trebuie să învățăm niște meserii care au cerere pe piață...”, a precizat dl primar Ilie Bolojan.
„A face o școală profesională nu este o rușine”
În interventia sa, dna Carmen Sasu a făcut un apel la schimbare de atitudine.
„E foarte important de a găsi o pârghie și o modalitate de a-i determina pe copii să înțeleagă că a face o școală profesională nu este o rușine, ba dimpotrivă este un atuu pe care poate să-l aibe vizavi de un altul. Copiii trebuie învățați că a munci nu este o rușine, dimpotrivă este un beneficiu”.
„Eu vreau să mai adaug un singur lucru, a intervenit dna Delia Ungur, vorba directorului Emerson: „Un strungar bun este mai bine plătit decât un inginer. Cred că ăsta este mesajul principal: un meseriaș bun este mult mai bun decât un om cu diplome”, a concluzionat dna Delia Ungur. (Ovidiu DAN)

Trimite email
joi, 26 decembrie 2024, 21:13:39 Ora standard a Europei de Est