Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Biblia, primul exemplu de hipertext

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (15)

Biblia, primul exemplu de hipertext

„Hipertextul este un text neliniar (termenul a fost introdus de Ted Nelson în 1965), dar după cum am spus deja, ideea trimiterilor de la un text de pe o pagină la un alt text de pe o altă pagină, apare încă la versetele din Biblie”. Ioan Dzițac și Grigor Moldovan [1]

„Mi se pare deci util și fertil, ca ipoteză de lucru, să definim Biblia ca pe un hipertext și să vorbim despre tradiția biblică românească ca despre o tradiție (hiper)textuală”. Eugen Munteanu [2]
Un exemplu de hipertext din Noul Testament
În Luca 3.21 (capitolul 3, versetul 21) găsim următorul text:
„21. După ce a fost botezat tot norodul, a fost botezat și Iisus*; și pe cînd Se ruga, s’a deschis cerul.
*Mat. 3.13, Ioan 1.32.”
Dacă vrem să citim ce se spune în Mat. 3.13, despre același subiect, căutăm „Evanghelia după Matei” la capitolul 3, versetul 13:
„13. Atunci* a venit Iisus din Galilea** la Iordan, la Ioan, ca să fie botezat de el.
*Marc. 1.9, Luc. 3.21, **Cap. 2.22.”
De aici, de la prima steluță, se vede că suntem trimiși la „Evanghelia după Marcu”, capitolul 1, versetul 19 sau ne putem întoarce de unde am venit, la Luca. 3.21.
Am făcut aceste salturi manual, răsfoind paginile Bibliei moștenite de la tata, care include Noul Testament tipărit în 1926, dar dacă aceste texte ar fi fost scrise pe suport informatic, folosind linkuri în HTML (HyperText Markup Language, considerat „lingua franca” în spațiul web), atunci am fi putut face aceste salturi printr-un simplu click de mouse.
Un exemplu de text biblic interactiv online, pe bază de hiperlinkuri, este Biblia Ortodoxă Română, care se găsește la adresa [3].
De la adresa [4] se poate descărca, gratuit, o Biblie electronică și programul aferent care permite citirea semiliniară (în coloana din stânga cititorul are posibilitatea să aleagă singur salturile, dar lipsesc trimiterile directe, așa cum le-am prezentat în exemplul nostru, ceea ce încă este un neajuns a cărui eliminare ar necesita multă muncă).
Hipertextul informatic și limbajele de marcare. Definițiile actuale ale hipertextului [1, 5] menționează următoarele atribute și funcționalități ale hipertextului: a) o formă de document electronic; b) o metodă de organizare a informațiilor în care datele sunt memorate într-o rețea de noduri și  legături, putând fi accesată prin intermediul navigatoarelor interactive și manipulată de un editor structural; c) o tehnică pentru organizarea informației textuale printr-o metodă complexă neliniară, în vederea facilitării explorării rapide a unei cantități mari de date (cunoștințe).
Ca model matematic, o bază de date hipertext poate fi asociată cu graf orientat, în care fiecare nod stochează un fragment de text , iar arcele grafului conectează fragmente de text cu altele înrudite, legăturile putând fi traversate  utilizând o interfață pentru salturi de la un text la altul (browser).
Actualmente hipertextul se confundă deja de multe ori cu hipermedia, care este o colecție de documente multimedia conectate prin hiperlegături. Multimedia este o aplicație ce conține atât documente discrete (texte sau imagini statice), dar și documente continue (video sau audio). [1]  
Stocarea informației în noduri se face prin diverse tehnici ce utilizează limbaje de marcare a hipertextului (metalimbajele SGML, XML), care stau la baza variantelor actuale standard ca MHEG (Multimedia and Hypermedia Information Coding Expert Group) sau HTML (HyperText Markup Language) XHTML ș.a.
Citiți mai multe despre hipertext  în [1]  și [5]. Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://www.uav.ro/files/exacte/cursuri/Sisteme_distribuite_Dzitac.pdf
[2]
 http://www.logos.ro/images/265941/mostra.pdf
[3] http://www.intratext.com/IXT/RUM0001/
[4] http://e-mistic.org/html/be.html
[5]
http://profs.info.uaic.ro/~busaco/publications/articles/hipertext.pdf

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:55:13 Ora standard a Europei de Est