Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Studenții care se apropie de opera lui Dragomir rămân copleșiți ...”

Academician Ioan-Aurel Pop, despre Silviu Dragomir

„Studenții care se apropie de opera lui Dragomir rămân copleșiți ...”

Universitatea din Oradea, în colaborare cu Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca și Centrul de Studii Transilvane al Academiei Române, a organizat joi (6 decembrie 2012), în sala de conferințe a Bibliotecii Universității manifestarea științifică „Silviu Dragomir – jumătate de secol de posteritate”.

În deschiderea manifestării, dl lector univ. dr. Florin Sfrengeu, directorul Departamentului de istorie, a salutat participanții, și pe distinsul invitat, acad. prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop, rectorul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
 „Domnia sa ne va vorbi despre contribuția deosebită a lui Silviu Dragomir la cunoașterea istoriei românilor. Câteva cărți sunt aici pe masă. Silviu Dragomir a publicat și a scris de-a lungul vieții numeroase alte cărți, dar despre acestea și despre alte lucruri ne va vorbi dl academician...”, a spus directorul Departamentului de istorie, în prezentarea dl academician Ioan-Aurel Pop.
„A vorbi în public este și o onoare și o dificultate. Cel care vorbește în public trebuie să-și pregătească discursul, măcar în minte, și să aibă mereu înaintea ochilor cenzura pe care i-o poate face sala de fiecare dată...
„Am făcut ceea ce am putut. Să facă mai bine urmașii!”
Vorbind despre Silviu Dragomir, evocăm aici împreună o figură marcantă a Universității „Babeș-Bolyai”, pe care mulți din dumneavoastră ați absolvit-o, pe vremea când se chema Universitatea Națională a Daciei Superioare și-apoi Universitatea Regele Ferdinand I. Pe vremea aceea a slujit-o cu pasiune și încredere acest om care s-a chemat Silviu Dragomir. În același timp... a fost membru al Academiei Române și a deținut și funcții în cadrul Academiei Române..., a fost și ministru, cum știți dumneavoastră, cei care sunteți istorici, cu alte cuvinte a fost un om în mijlocul neamului său, pe care l-a slujit cu cea mai mare pasiune posibilă, încât eu nu pot, de câte ori vorbesc despre Silviu Dragomir, să nu-mi amintesc și să nu repet, unii dintre dumneavoastră știți, cuvintele acelea extraordinare pe care le-a pus în testamentul lui spiritual, că testament material n-a prea avut. I-au luat tot ce-a avut. Puțin cât a avut material i-a fost luat. Și-atunci nu i-au rămas decât cele spirituale pe care a vrut să le transmită urmașilor. Și-acolo a scris o propoziție, o frază în limba latină, care mereu mă impresioneză de câte ori mă gândesc la el și la trecerea lui prin această lume. Și la trecerea lui, acum 50 de ani, într-o altă lume, mai bună. El a spus (...). În limba noastră, asta sună cam așa: „Am făcut ceea ce am putut. Să facă mai bine urmașii!”
N-a fost mulțumit de ceea ce a putut să facă, deși a făcut atâtea lucruri, numai din ceea ce v-am spus eu, din calitățile pe care le-a avut; din faptul că s-a născut în Imperiul austro-ungar, din faptul că a trebuit să facă față unor autorități ostile, din disprețul pe care l-a întâmpinat ca român, că i s-a spus valah, din lecția de viață pe care a primit-o din studiile sale teologice temeinice. Știți dorința lui de a studia în mediul sârbesc (...), strădania și pe urmă reușita de a ajunge în mediul rusesc, faptul că plecând pe urmele unui alt ardelean, ca să-l pomenesc numai pe unul, Ioan Bogdan, a ajuns un mare slavist. Într-o perioadă în care la Universitatea Națională a Daciei Superioare, profesorii de la catedrele de istorie, luați la un loc, vorbeau toate limbile slave. Nu exista o limbă slavă care să nu fie cunoscută; cinci dintre ei știau slavona..., toți știau latinește. Și am avut șansa, fericirea ca unii dintre ei să-mi fie și mie, nouă, unora dintre noi, profesori în timpul regimului comunist. Cu acea lecție de erudiție pe care o învățaseră de mici și pe care au adâncit-o mereu datorită vicisitudinilor vieții. Silviu Dragomir (S.D.) a fost ales membru corespondent al Academiei Române la 28 de ani. În timpul când Transilvania nu făcea parte din România... S.D. s-a încadrat cu toată forța lui în generația aceea a Marii Uniri, în cadrul Regatului României. Nu-mi place să zic România Mare, că unii mă întreabă că dacă era așa mare de ce-am mai făcut-o? Îmi place să zic Marea Unire. S-a-ncadrat în generația lui, și-a rămas toată viața copleșit. Ca și alții; de-mplinirea aceea extraordinară de la 1918 n-a putut scăpa de ea niciodată și poate că de-a lungul vieții, cum facem și noi uneori. A exprimat idei pe care le-au tratat unii drept naționaliste. Acuma, vă reamintesc că în vremea aceea, naționalist însemna a sluji cu tot sufletul națiunea ta. Că și Iorga și-a înființat un partid numit Naționalism. Alții interpretează însă titlurile de-atunci după mintea noastră de-acuma, când orice „ism” și „ist”... presupune o exagerare.
Un asemenea model de viață trebuie cinstit
A fost copleșit de rolul bisericii în viața românilor. A fost copleșit de toată istoria noastră medievală. A fost copleșit de 1848-1849, de marea revoluție română. A mai avut gândul acesta al rolului bisericii române ortodoxe, de la o vreme îi putem zice ortodoxă, în istoria neamului românesc. Și-a dovedit acest lucru. Cu vârf și îndesat. Cunoștea toată Transilvania din acest punct de vedere... Toate astea el le-a trăit ca istoric, dar le-a trăit și cu pasiune... Un asemenea model de viață trebuie cinstit, și trebuie să ne amintim, pentru că națiunile care-și pot aminti de asemenea modele de viață nu sunt pierdute. Pot să-și continue existența. Dacă uităm de asemenea modele de viață, ne merităm o soartă. Trist...
Studenții care se apropie de opera lui Dragomir rămân copleșiți de aceasta. Rămân coleșiți de știința lui extraordinară. Și aș vrea să rămână copleșiți de marea lui conștiință, și de marea lui operă morală”, a mai adăugat distinsul academician Ioan-Aurel Pop.
În continuare, directorul Departamentul de istorie, dl lector univ. dr. Florin Sfrengeu (moderatorul manifestării) l-a invitat pe dl prorector Sorin Șipoș să rostească câteva cuvinte legate de Silviu Dragomir și de cărțile expuse pe masă.
„Anul acesta se împlinesc 50 de ani de la trecerea lui Silviu Dragomir în posteritate. Ne-am gândit cum putem să marcăm acest moment... Am gândit că cea mai bună dovadă de respect și de grijă față de memoria înaintașilor, față de scrisul lor istoric este aceea de a le reedita lucrările. În consecință am gândit un proiect în acest sens. Proiectul reeditării a două lucrări fundamentale (...).
Cea de-a doua parte a manifestării noastre este dedicată, de asemenea, lui Silviu Dragomir. Și are în centru aceleași trei instituții. Punem pentru întâia oară la dispoziția publicului cărțile cu dedicație pe care S.D. le-a primit de-a lungul anilor, cărți care făceau parte din biblioteca personală Silviu Dragomir, bibliotecă ce a ajuns la Universitatea din Oradea”.
În continuare, dl prorector a motivat de ce au fost reeditate cele două lucrări fundamentale.
„Aveți aici pe cel mai mare specialist în viața și activitatea lui Silviu Dragomir
Răspunzând întrebărilor puse din public, la un moment dat dl academician Ioan-Aurel Pop avea să ne surprindă cu o afirmație apreciere care ne bucură: „Aveți aici pe cel mai mare specialist în viața și activitatea lui Silviu Dragomir din întrega țară românească și din Europa, care se cheamă Sorin Șipoș. Din el și-a făcut teza de doctorat și el a îngrijit toate aceste volume cu ajutoarele pe care le-a menționat și de-aceea Universitatea este cea care duce mai departe opera aceasta. Această universitate, alături de cea din Cluj, care de data aceasta s-a alăturat Universității din Oradea. Vă felicit pentru asta”, a conchis dl academician Ioan-Aurel Pop. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Studenții care se apropie de opera lui Dragomir rămân copleșiți ...”   

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:17:13 Ora standard a Europei de Est