Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Ubuntu, un pas spre independența informatică și frumusețea morală

Educație pentru și prin internet. Educație netățenească (11)

Ubuntu, un pas spre independența informatică și frumusețea morală

„Ubuntu” este un cuvânt vechi african, însemnând „umanitate către ceilalți” (semenii noștri). Ubuntu se poate traduce, de asemenea, și prin „eu sunt ceea ce sunt datorită a ceea ce suntem noi toți”. Distribuția Ubuntu Linux aduce spiritul Ubuntu în lumea software-ului”. [3]

Cuvinte și sintagme cheie: Windows (sistem de operare cu interfață prietenoasă, cu licență comercială, peste 400 RON un Windows 8) [1], Linux (sistem de operare cu licență GPL, cu drept de folosință, modificare și redistribuire liberă, gratuit) [2], Ubuntu (distribuție Linux cu interfață prietenoasă, disponibilă gratuit, cu suport atât din partea comunității, cât și suport profesional) [3, 4], Debian (sistemul de la care a pornit Ubuntu) [5], GNOME (mediul desktop pentru Ubuntu și alte sisteme de tip Unix) [6], KDE (primul mediu desktop pentru sistemele Unix) [7].
Dependența de Microsoft (MS). Din motive oculte, sistemul nostru de învățământ informatic și societatea informațională au devenit periculos de dependente de produsele comerciale MS. Informatizarea instituțiilor și companiilor de stat, precum și afacerea ECDL, care poate echivala examenul de competențe digitale la bacalaureat, sunt orientate pe studiul și utilizare exclusivă de software MS (Windows, Internet Explorer MS, MS Office). La mijloc sunt mulți bani, majoritatea din surse de stat și, foarte probabil, comisioane grase. Dascălii, prost plătiți, trebuie să-și caute surse alternative de venit și nu au timp să-i învețe pe tineri și altceva decât ceea ce prevede programa școlară. Toată societatea informațională din România este dependentă în mod dramatic de Microsoft. Unii plătesc, mai ales instituțiile de stat, alții piratează, iar cercul vicios se pare că nu se va rupe niciodată. Ce este de făcut?
Soluții alternative. Și totuși, unele firme private, care au grijă de banul lor, utilizează soluții alternative economicoase. Am văzut la Arad o firmă privată care a investit un pic în instruirea angajaților în utilizarea produselor Open Source și nu folosește acum decât produse informatice gratuite (Sistem de operare Ubuntu, Libre Office, Google Chrome sau/și Firefox Mozilla ș.a.). Statul, însă, le-ar putea pune bețe în roate, cerându-le anumite documente numai pe bază de suport Microsoft. Dar asta se poate rezolva simplu: echiparea unui singur PC cu software MS.
Ubuntu. Cuvântul „ubuntu” provine din limba zulusă [4] și înțelesul său seamănă mult cu „altruismul creștinesc”, cu filozofia iubirii aproapelui. Îmi amintește de versurile lui Mihai Beniuc, cu precizarea că „țara” trebuie privită aici în sens mai larg, metaforic:
„Sunt măr de lângă drum și fără gard.
La mine-n ramuri poame roșii ard.
Drumețule, să iei fără sfială,
Că n-ai să dai la nimeni socoteală.
Iar dacă vrei s-aduci cuiva mulțam,
Adu-l țărânei ce sub mine-o am.
E țara ce la sânul ei ne ține,
Hrănindu-ne pe tine și pe mine.”
Într-o lume plină de egoism și comoditate, bazată doar pe profit și câștiguri facile, fără muncă și efort propriu, până și sistemul de învățământ încurajează implicit egoismul, lenea și furtul de proprietate intelectuală. Dacă sistemul politic este corupt și n-avem nicio șansă să-l schimbăm prin vot, trebuie să încercăm să ne salvăm noi înșine, prin mijloace profesionale. Împreună, prin inteligența emergentă a colectivității, putem reuși și fără să ieșim în stradă. Ubuntu poate fi un prim pas spre libertate morală și solidaritate socială fără frontiere în domeniul independenței informatice. Am povestit deja în edisodul 2 al acestui serial despre platforma suport pentru învățare, Moodle, tot de tip „măr de lângă drum”, bazată pe paradigma pedagogiei social-constructiviste, în care elevii și studenții pot învăța nu numai de la profesorii lor și de la profesorii de pretutindeni, ci și unii de la alții. Astfel, se dezvoltă spiritul de echipă și filozofia de ajutor al aproapelui, fără răsplată imediată, dar răsplata se va întoarce înzecit mai târziu. Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://windows.microsoft.com/ro-RO/
[2] http://ro.wikipedia.org/wiki/GNU/Linux
[3] http://ubuntu.ro/
[4] http://ro.wikipedia.org/wiki/Ubuntu
[5] http://ro.wikipedia.org/wiki/Debian
[6] http://ro.wikipedia.org/wiki/GNOME
[7] http://ro.wikipedia.org/wiki/KDE

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 10:01:38 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Conferința anuală ,,Agora”

Ieri, 22 noiembrie 2024, în Aula Albastră a Universității ,,Agora" din municipiul Oradea, s-a desfășurat Conferința anuală ,,Agora" - 2024, cu participarea doamnei rector, conf. univ. dr. Alina Angela Manolescu, a doamnei profesor univ. dr. Adriana Manolescu, președinte fondator, a prorectorilor și decanilor celor două facultăți, cadre didactice universitare, studenți și invitați din partea Primăriei Municipiului Oradea și a Poliției Locale, alți colaboratori ...