Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

O nouă echipă managerială la C.T. „Alexandru Roman” din Aleșd

Promovarea imaginii

O nouă echipă managerială la C.T. „Alexandru Roman” din Aleșd

Miercuri (24 octombrie 2012), revenind după ani buni la Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman” din Aleșd, am găsit o nouă conducere. Așadar, anul școlar 2012 - 2013 a venit cu schimbări și la C. T. ,,Alexandru Roman” din Aleșd.

În funcția de director a fost numită doamna prof. ing. Valeria Vasile, un dascăl de excepție, un profesionist, care face parte din corpul de experți al Agenției de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar; ceea ce o „obligă” la promovarea unui învățământ de calitate.
Din echipa domniei sale face parte doamna director adjunct, prof. Melania Joldea, un profesor cu experiență, „care dă dovadă de competențe manageriale foarte bune”, după aprecierea dnei director.
Din discuția avută cu managerul colegiului, doamna director Valeria Vasile, am aflat că la început de nou an școlar, s-a pornit la drum cu un efectiv de 1.122 de elevi și preșcolari, cuprinși în toate ciclurile de învățământ, de la grădiniță și până la învățământul liceal, ba chiar și postliceal.
„Există la școala noastră o bună tradiție în domeniul tehnic, dar pentru a avea generația tânără pe care ne-o dorim, bine pregătită, ne-am  creat propria „pepinieră”, dispunând și de un colectiv minunat de cadre didactice competente.
Avem grădiniță cu program prelungit, Grădinița „Holcim”, care este dotată la standarde europene; ea funcționează cu cinci grupe de preșcolari, pregătite de 10 cadre didactice.
Alternativa Step by Step de la învățământul primar, coordonată de prof. Scorțe Monica, funcționează cu un număr de 100 de elevi din Aleșd, dar și din zonele limitrofe, asigurându-se transportul gratuit al acestora. Clasa pregătitoare și clasa I au fost dotate cu mobilier adecvat vârstei, dar și alternativei step by step, realizându-se șase ateliere de lucru.
La ciclul gimnazial, avem prima generație de clasa a V-a, formată în acest an școlar, cu un efectiv de 28 de elevi, clasă pe care ne-o dorim de excelență.
Oferta educațională
În ciclul liceal, așteptăm cu drag la colegiul nostru absolvenții de gimnaziu din oraș și din zona Aleșd, care doresc sǎ urmeze profiluri sau specializǎri prin filierele teoreticǎ sau tehnologicǎ.
Prin filiera teoretică, elevii pot opta pentru unul din profilurile: matematică, informatică, științe ale naturii sau filologie.
Prin filiera tehnologică, oferim pregǎtire în: *profilul servicii - specializǎrile tehnician în activitǎți economice, tehnician în turism sau tehnician în activitǎți de comerț *profilul tehnic - specializǎrile tehnician în automatizǎri, tehnician proiectant CAD, tehnician transporturi, tehnician electrotehnist *profilul resurse naturale și protecția mediului - specializarea tehnician analize produse alimentare.
Absolvenții de liceu pot urma cursurile școlii postliceale, cu specializarea tehnician în industria cimentului; această școalǎ postliceală o realizăm în parteneriat cu S.A.. HOLCIM ROMÂNIA S.A., o firmă de talie europeană, așa încât absolvenții pot primi locuri de muncă în Europa și Australia, acolo unde firma are fabrici de ciment”.
Obiectivele noii echipe manageriale
Fiind vorba despre o nouă echipă managerială, am dorit să aflăm care sunt obiectivele pe care și le-a fixat noua conducere: *Finalizarea lucrărilor la  corpul de clădire aflat în construcție în incinta școlii, pentru a avea un campus școlar, cu sprijinul Primăriei Aleșd *Realizarea de parteneriate cu firmele economice din oraș și nu numai, cu instituții de învățământ, inclusiv de învățământ superior *Creșterea adaptabilității ofertei educaționale la cerințele pieței muncii *Eficientizarea relației școală-familie prin implicarea părinților în viața școlii *Îmbunătățirea serviciilor de consiliere și orientare profesională pentru elevi și adulți *Creșterea calității procesului educațional *Creșterea accesului la educație pentru grupurile vulnerabile și combaterea excluziunii sociale *Prevenirea și reducerea abandonului școlar *Promovarea imaginii colegiului prin intermediul mass-media și marketing.
„În școala noastrǎ se promoveazǎ egalitatea șanselor, dialogul, spiritul de echipǎ, inițiativa și originalitatea. Dorim ca elevii noștri sǎ dobândeascǎ cunoștințe temeinice, sǎ fie capabili de adaptare la nou, sǎ aprecieze și sǎ promoveze respectul reciproc, valorile morale și democratice.
În viziunea mea, educația trebuie să fie centrată pe elev, pe nevoile și particularitățile fiecăruia. Dorim, și, în consecință, va trebui să ne străduim să avem absolvenți cu capacități reale de adaptare la schimbări, păstrând însă scara valorilor morale și etice”, e de părere doamna director, prof. ing. Valeria Vasile.
De la gimnaziști, la clasa pregătitoare, clasa I, la grădiniță și printre premianții CIA
Am pornit apoi să vizităm școala, însoțiți de doamna director, în dorința de a cunoaște parte din noutățile prezentate, dar nu numai. Am trecut prin câteva cabinete și laboratoare, prin sala profesorală, i-am cunoscut pe cei mai mici „soldați” ai colegiului, dar și pe premianții CIA!
„Toamna aleșdeană”
La clasa pregătitoare (step by step), activitatea se desfășura în cadrul celor patru centre: citire, joc de rol, matematică și arte, sub coordonarea celor două înv. prof. Ioana Vancea și Manuela Dulca.
Discutând cu Ioana și Manuela despre programul și activitățile clasei, numai ce am fost invitați de Ioana la lansarea primului lor proiect educațional, intitulat „Iubesc Aleșdul!”, respectiv la prima activitate, programată vineri (26 octombrie 2012), la serbarea „Toamna aleșdeană”.
În clasa I (step by step), am găsit nu mai puțin de 31 de copii, grupați pe centre: matematică, științe, scriere și citire. Cu ajutorul fișelor de lucru, la un centru se identifica sunetul „r” în cadrul unor cuvinte  sugerate de desene; cuvintele erau apoi despărțite în silabe, după care erau reprezentate grafic atât cuvântul, despărțit în  silabe, cât și silaba care conținea sunetul respectiv; la matematică, au ajuns la scrierea cifrei 3; la științe colorau și vorbeau despre localitatea natală, ieșind la cumpărături, foloseau formule de adresare în dialog cu comercianții; pe baza imaginilor trebuiau să recunoască ocupații și instituțiile... La cele patru centre, elevii clasei I erau îndrumați de prof. Monica Scorțe și Mariana Cociorva. Trecând pe lângă cantina socială (unde iau masa circa 120 de elevi), doamna director ne-a invitat să vedem dotarea bucătăriei. Ne-a atras atenția „eticheta” galbenă pe care era scris: „Echipament achiziționat cu ajutorul co-finanțării acordate de GUVERNUL ROMÂNIEI în baza HG nr. 93/2003”. Nu l-am cunoscut pe bucătarul Ioan Cipău, dar le-am pozat pe dna administrator Amalia Archiș și pe dna  Marinela Pop, ajutorul de bucătar.
În curtea Grădiniței „Holcim”, am dat ochi cu preșcolarii grupei mijlocii, care evoluau la: „paralele, la bârnă, la sol și la inele, în cadrul exercițiilor individuale, liber alese, sub coordonarea „antrenoarei” Emilia Damjan”. Glumim! În grupa mare (a doamnei educatoare Mia Samai), ne-au reținut atenția: cele două vrăjitoare roșcate, marinarul-căpitan și polițistul... În grupa mică,  prof. Dalia Pleș și prichindeii săi erau la „educație fizică” – jocuri distractive pe covor. Aruncând o privire „prin gaura cheii” în sala de mese a grădiniței, aveam să ne minunăm de alinierea perfectă a farfurioarelor pe mese, pe care Albă ca Zăpada le-a rânduit în așteptarea piticilor...
Premianții CIA – Petru, Teodor și Răzvan
În cabinetul de informatică, dl profesor Szabo Robert ne-a prezentat premianții CIA, care în clasa a IX-a au obținut mențiuni, la etapa pe județ a Concursului de Informatică Aplicată. Ei sunt: Toșe Petru, Preluca Teodor și Fildan Răzvan, care s-au clasat în primii 15 pe județ în 2010, iar în 2011, Darius Mnerea s-a clasat al IX-lea pe județ din 140, obținând și el mențiune. De doi ani, la etapa pe sector, reprezentanții colegiului reușesc să „monopolizeze” aproape toate locurile arondate sectorului (9 locuri din 10).
Darius ne-a vorbit în fața calculatorului despre sistemul de operare PC virtual, Platforma de gestionare a informațiilor fără a utiliza Windows.
Înainte să revenim în biroul dnei director, am trecut prin sala de clasă a elevilor din a X-a H (specializarea  tehnician în transporturi) pentru a o saluta, după ani și ani, pe profesoara de matematică Ileana Bulzan, pe care o cunoscusem în anii de liceu ca un elev gojdist excepțional.
Să mai spunem că în strategia noii echipe manageriale, dezvoltarea de parteneriate cu firme și instituții de învățământ ocupă un loc important; chiar miercuri, s-au pus bazele unui parteneriat între Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” și Universitatea „Agora” din Oradea, reprezentată de rectorul său, distinsul profesor Ioan Dzițac (fost profesor de matematică al colegiului în chiar primii săi ani de apostolat, după absolvirea facultății). Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze (126 de poze), accesați Galeria foto: O nouă echipă managerială la C.T. „Alexandru Roman” din Aleșd.

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 10:13:56 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Conferința anuală ,,Agora”

Ieri, 22 noiembrie 2024, în Aula Albastră a Universității ,,Agora" din municipiul Oradea, s-a desfășurat Conferința anuală ,,Agora" - 2024, cu participarea doamnei rector, conf. univ. dr. Alina Angela Manolescu, a doamnei profesor univ. dr. Adriana Manolescu, președinte fondator, a prorectorilor și decanilor celor două facultăți, cadre didactice universitare, studenți și invitați din partea Primăriei Municipiului Oradea și a Poliției Locale, alți colaboratori ...