Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Sănătatea fizică și mentală a netățeanului

Educație pentru și prin internet: educație netățenească (4)

Sănătatea fizică și mentală a netățeanului

Dependența de calculator/Internet: O tulburare psihică ce se caracterizează prin pierderea simțului realității se datorează utilizării prelungite și obsesive a calculatorului.

Medicii danezi au raportat, încă înainte de explozia Internetului, cazul unui tânăr programator ce folosea calculatorul 16 ore pe zi și care a ajuns să-și vorbească singur, într-un limbaj de programare. Dependența de Internet poate fi definită ca o pierdere a controlului impulsurilor legate de utilizarea Internetului (jocuri online, rețele de socializare de tip Facebook, navigare obsesivă și fără limite de timp pe net, vizitarea maladivă a unor pagini web care promovează injuriile, mizeria umană, pornografia etc.). Simptomele sunt comparabile cu cele ale altor comportamente adictive (DEX: adicție= dependența față de un drog, cu creșterea progresivă a dozelor). Un dependent de Internet are un comportament apropiat de cel al unui împătimit al jocurilor de noroc. Specialiștii spun că putem vorbi de dependență patologică de calculator/net, atunci când o persoană se joacă pe calculator sau stă pe Internet mai mult de 5 ore pe zi, fără a avea sarcini de serviciu în acest sens sau peste 12 ore pe zi pentru profesioniștii din domeniul IT (profesori, programatori, operatori de date etc.). Efectele pot fi dramatice, atât pentru netățeanul în cauză cât și pentru cei dragi: pierderea simțului realității, dificultăți de comunicare în viața reală (cetățenească), îndepărtarea de familie și de prieteni, neglijarea propriei sănătăți, privarea de odihnă și somn, neglijarea locului de muncă etc.
Multe școli folosesc deja la lecții sistemul AeL la multe discipline, iar în curând se vor introduce și manualele în format electronic. În aceste condiții tineretul va fi nevoit să petreacă mult mai mult timp în fața calculatorului, ca urmare este foarte important ca, împreună, medici, părinți și profesori, să veghem la utilizarea sănătoasă a computerului de către copiii noștri. Redau în continuare niște reguli utile privind protecția utilizatorului de calculator/Internet:
1. Protecția corpului (poziția corectă la calculatorul de tip PC-Desktop): trebuie să te asiguri că biroul și scaunul au poziție corectă; antebrațele și coapsele trebuie să fie orizontale; coatele trebuie ținute aproape de corp, astfel încât brațul să formeze un unghi de 90 de grade cu antebrațul; spatele trebuie ținut drept lipit de spătarul scaunului; se potrivește înălțimea scaunului astfel încât să se ajungă la tastatură fără a depărta antebrațele de corp; tastele se lovesc scurt, după care degetele revin într-o poziție relaxată, de așteptare; nu se sprijină încheieturile pe masă deoarece acest lucru ar limita mișcările.
2. Protecția ochilor: se curăță bine ecranul monitorului pentru a îndepărta petele și a evita reflexiile sau strălucirile; se va asigura o luminozitate suficientă, dar fără străluciri în câmpul vizual; folosește ecrane cu protecție sau/și ochelari de protecție (heliomatici, antireflexie); evită vizionarea unor videoclipuri cu jocuri stridente de lumini.
3. Protecția auzului: elimină sursele de zgomot; nu da boxele la maxim; dacă folosești căștile, ai grijă ca sonorul să fie dat la nivel scăzut.
4. Relaxare și echilibrare: după o oră de lucru la calculator fă neapărat o pauză pentru armonizare fizică (odihnește-ți ochii, fă exerciții fizice, eventual dansează)!
5. Chat sau/și e-mail: dacă folosești chat-ul, treci pe invizibil când ai de lucru, ca să nu fii deranjat de „cavalerii timpului irosit”. E preferabil să folosești e-mailul în locul popularului „messenger”. La e-mail poți să răspunzi atunci când ai timp, scurt și la obiect, fără să fii atras în plasa discuțiilor interminabile pe chat.
6. Viața este scurtă, ai grijă cum îți drămuiești timpul. Nu-ți bate joc de timpul care ți-a fost dat să-l trăiești. Unii își distrug sănătatea și viața prin baruri și discoteci, consumând alcool sau/și droguri, alții își bat joc de viața lor pierzându-și timpul și banii la jocurile de noroc, iar acum a apărut o nouă capcană: navigarea obsesivă și inutilă pe net.
Personal, deși petrec, în medie, 8 ore pe zi în fața calculatorului, totuși nu sunt „dependent de calculator”, în sens patologic, evident. Fiind un netățean profesionist, sunt dependent însă în sens profesional. Fiind profesor de informatică, utilizez calculatorul atât pentru documentare, cât și în timpul desfășurării lecțiilor, plus pentru cercetare științifică și completarea culturii generale și a informării cotidiene. În compensație, fac mișcare în aer liber, înot și merg cel puțin o oră pe jos. Când plec în drumeții și excursii încerc să las acasă sau la birou tot ce-mi amintește că sunt un netățean profesionist. (Ioan Dzițac)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:10:19 Ora standard a Europei de Est