Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Ziua Oradiei, sărbătorită sub semnul coroanei

Vineri, 12 octombrie

Ziua Oradiei, sărbătorită sub semnul coroanei

Ediția din acest an (2012) a Zilei Municipiului Oradea a fost sărbătorită parcă sub semnul coroanei, prin prezența membrilor Familiei Regale la toate manifestările importante, iar în foaierul Teatrului „Regina Maria”, însăși coroana Reginei Maria a putut fi admirată, atât vineri, cât și sâmbătă.

În cadrul ședinței festive a Consiliului Local, la care au luat parte Altețele Lor Regale Principele Radu și Principele Nicolae ai României, precum și Alteța Sa Imperială și Regală Arhiducesa Maria-Magdalena a Austriei, nepoata Reginei Maria și fiica Principesei Ileana, am ascultat cu atenție alocuțiunile rostite de primarul Oradiei, dl ing. Ilie Bolojan, de academicianul și istoricul Ioan Aurel Pop, de dl prof. univ. dr. Barbu Ștefănescu și de Principele Radu al României.
Potrivit obiceiului, circa 50 de olimpici naționali orădeni și profesorii lor au fost felicitați și premiați, de această dată chiar de către Altețele lor Principele Radu și Principele Nicolae ai României.
„O zi de amintire și bucurie pentru orădeni”
În alocuțiunea sa, dl primar Ilie Bolojan a plecat de la dubla semnificație a zilei de 12 octombrie (1918 și 1944), „o zi de amintire și bucurie pentru orădeni”, de exprimare a recunoștinței pentru cei ce au înfăptuit mărețele evenimente; dar și o zi specială prin prezența la manifestări a membrilor Familiei Regale și prin dezvelirea statuii Regina Maria în fața Teatrului „Regina Maria” – „corectând o eroare istorică, aceea de a fi fost mutată de pe acel soclu în perioade tulburi. E un gest de recunoștință față de Regina Maria și față de ceea ce a însemnat ea pentru statul român”, a conchis dl primar Ilie Bolojan.
Ca și anul trecut, distinsul academician și istoric Ioan Aurel Pop ne-a încântat cu o lecție emoționantă de istorie națională (dl academician fiind prezent și la montarea pe soclu a statuii Regina Maria, în 13 octombrie 1921, după cum a subliniat dl primar).
„O reparație morală și materială...”
Dintru început, dl academician consideră dezvelirea Statuii Regina Maria „o reparație morală și materială în același timp, legată de memoria Reginei Maria, a Casei Regale a României”. În prelegerea sa, istoricul Aurel Pop s-a oprit câteva momente „asupra valorilor naționale care încarcă această zi. Mai nou, unii dintre noi ne rușinăm să recunoaștem apartenența la România și la poporul român. Intelectuali subțiri apăruți ca ciupercile, în ultimele decenii, ne-au învățat că facem parte dintr-un popor vegetal, cu un trecut ticălos și ticăloșit, că vorbim o limbă demnă nu de comunicare și că apărăm valori depășite, care ar trebui puse în debaraua istoriei. De atâta subtilitate, ne-am subțiat și noi, cu totul și ne-am făcut tot mai mici. Nu-i vorbă, au fost și alții mai înainte care au confiscat pentru sine patriotismul, semănând sub pretextul iubirii de țară, xenofobie, ură și dezorientare. Din toate aceste exagerări și răutăți, am pierdut cu toții și n-am mai găsit calea de mijloc, despre care romanii spuneau că e de aur”. Apoi, distinsul rector al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca a rezumat povestea despre iubirea de moșie pe care a spus-o studenților și colegilor la deschiderea noului an academic, la 1 octombrie 2012, pornind de la faimosul vers eminescian „Iubirea de moșie e un zid”. „Citatul le pare multora banal, fiind interpretat de regulă ca o mostră de naționalism sau de romantism întârziat. Pe vremuri, un înțelept profesor mi-a dezlegat sensul adânc al acestor cuvinte eminesciene. Și mi-a spus că moșia, înainte de a fi moșia cea mare sau țara, este moșia cea mică, proprietatea fiecăruia, locul de naștere și de îngropăciune a părinților și moșilor noștri sau bucata de pământ pe care fiecare am avut-o din vechime”.
Înaintașii noștri au fost obsedați de carte, de cultură și de școală”   
Tot din iubirea de moșie s-a născut, vorba dlui academician, mai vechiul proverb „Ai carte, ai parte!” „Înaintașii noștri au fost obsedați de carte, de cultură și de școală. Și dacă ei n-au putut învăța și-au dat copiii la carte și i-au învățat că pot reuși în viață prin știință de carte... Proverbul a ajuns să însemne un elogiu adus învățăturii... Învățătura rămâne o taină supremă pe care o putem însuși cu toții, ca să pătrundem în cetatea literelor și a educației și să ne dăm propriile valori pentru moșia despre care vorbeam. Vă propun, dragi orădeni, ca împreună să reînviem ambele sensuri ale proverbului „Ai carte, ai parte”, deopotrivă iubirea de moșie și de școală și să le arătăm celor mai tineri ce rosturi au în lumea aceasta țara și școala... Numai așa vom scăpa de... tentația de a huli mâna care ne hrănește și ne vom putea înălța la rangul de adevărați dascăli ai neamului, convinși că prin școală și prin muncă se ajunge la demnitate, la împlinire și la frumusețe sufletească... Nu e o rușine să-ți iubești țara. Și nu e o rușine să ai apartenență la o națiune. Apartenența noastră la o națiune trebuie să ne confere înălțime sufletească, mândrie și bucurie... Într-o iubire pentru națiune și pentru celelalte națiuni, să ne arătăm vocația și valorile cu demnitate, cu frumusețe sufletească și mai ales cu multă multă bunătate”.
„Ziua de 12 octombrie... este un simbol al demnității regăsite”
În alocuțiunea sa dl prof. univ. dr. Barbu Ștefănescu a dat înțelesuri multiple zilei de 12 octombrie.
„La 12 octombrie 1918, respectiv la 12 octombrie 1944, s-au petrecut evenimente importante având scena de desfășurare orașul nostru. Evocarea acestor evenimente în fiecare an, gest frumos și pios, de reverență pentru înaintași le-a impus în mintea și sufletele cetățenilor noștri. Orice comunitate umană ca să existe are nevoie de simboluri în jurul cărora să se adune. Să trăiască împreună sentimentul de apartenență, cel care stă la baza identității. Cred că ziua de 12 octombrie a reușit să se impună cu această finalitate în ochii orădenilor. Cred că ziua de 12 octombrie, prin dubla sa semnificație, este un simbol al demnității regăsite... Gestul de la 12 octombrie 1918 este unul dintr-o serie prin care clasa politică a românilor din Transilvania venea în întâmpinarea voinței politice exprimate pe câmpurile de bătălie, glorioase de armata română... Trăirea unui asemenea moment împreună ne obligă să reinventăm ca cetățeni spiritul de cetate, adică să ne implicăm”, a spus în încheierea intervenției sale dl profesor Barbu Ștefănescu.
„Ați pus această întâlnire sub semnul coroanei”
Surprins plăcut de atitudinea pozitivă a orădenilor și mai cu seamă de cea a autorităților locale, Principele Radu al României și-a canalizat astfel discursul (mesajul) spre a ne răspunde cu aceeași monedă.
„Important este amănuntul că astăzi sărbătoriți Ziua orașului. Tot omul are o zi de naștere, comunitatea are o zi de naștere. De exemplu, Oradea – 12 octombrie, statul are o zi de naștere. România, de exemplu, s-a născut la 10 mai 1866 și mai apoi întârindu-se ca națiune și stat modern pe harta Europei în 1877 și 1881. Faptul că avem trei zile de naștere, toate la 10 mai, nu arată decât că României i-a fost mai greu decât altora s-ajungă la același rezultat. Probabil de aceea societatea este atât de sensibilă, atunci când vine vorba despre mândria ei, de demnitatea ei, de năzuințele ei...
Întâlnirea noastră de astăzi este și inspirată, nu numai patriotică ori abilă. Pentru că rareori se întâmplă în societate un ceremonial să aibe loc sub un semn atât de puternic al legitimității. Noi nu suntem astăzi la o adunare festivă oarecare... Ați pus această întâlnire sub semnul coroanei, coroana românească este expresia legitimității istorice a statului, iar dumneavoastră sunteți expresia legitimității democratice a statului. Așadar, suntem astăzi bine de tot la adăpost pentru prezent și pentru viitor în privința semnificațiilor. Dar mai este ceva ieșit din comun ce ați făcut astăzi: ne arătați nouă, celor care suntem în vizită că vă puneți viața... sub semnul Maicii Domnului și al Reginei Maria. Nicăieri în România nu am văzut ceva atât de frumos și atât de înălțător. Aceasta este, probabil, rațiunea pentru care comunitatea dumneavoastră vibrează atât de mult la ceremonia de astăzi. Am spus ceva mai devreme liderilor politici locali că sunt puține locuri în țară unde memoria s-a trezit atât de devreme ca în Oradea, dând străzilor, bulevardelor sau, știu eu, piețelor numele suveranilor Unirii și ai încoronării. Puține sunt locurile unde instituții de cultură poartă numele Reginei Maria și mai puține sunt locurile unde se ridică statui ale acestor ctitori de țară...
Vă rog să primiți cele mai alese sentimente de admirație pentru lucrarea pe care o desăvârșiți astăzi...aprecierea pentru faptul că astăzi de dimineață și până seara vom desăvârși împreună ceremonia, un ritual care așază nu numai coroana României la locul ei, dar și dă pentru toate celelalte orașe importante ale României un bun model despre cum poți să trăiești în mod multilateral prezentul, dând un semn important viitorului.
Vă mulțumesc pentru ziua de astăzi și doresc să vă asigur că cei norocoși, cei privilegiați suntem noi, cei trimiși de Rege să-l reprezentăm.
La mulți ani !”, a urat Principele Radu Oradiei și orădenilor la încheierea alocuțiunii sale.
(Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ziua Oradiei, sărbătorită sub semnul coroanei.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:52:07 Ora standard a Europei de Est