Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

La Școala din Tărian, am descoperit campioni județeni, iar la Girișu de Criș, „After School” cu tradiție

Din 2 septembrie în 4 octombrie

La Școala din Tărian, am descoperit campioni județeni, iar la Girișu de Criș, „After School” cu tradiție

La Școala din Tărian am ajuns ultima oară în 2 septembrie 2010, dar am revenit joi, 4 octombrie 2012.

Peste tot, omul sfințește locul, iar la Tărian, ne-am revăzut cu Delia Bondar, profesorul de educație fizică și sport, care a reușit cu elevii săi să umple un dulap cu trofee, diplome și medalii. Vivia Vancea este dublu campion județean la 600 și la 800 m; Larius Ungureanu s-a clasat pe locul III la cros, iar Dora Delean a obținut două locuri I (la aruncarea mingii de oină, respectiv la 600 m) și un loc II la 150 m; Diana Canalaș deține locul III la săritura în lungime; Samuel Bulancea are în palmares un loc II la cros, câștigat la Băile Felix și un loc III, tot la cros, la „Toamna orădeană”. Și Gabriel Durgheu a urcat pe podiumul județean la cros,  la Băile Felix, pe cea mai înaltă treaptă. Elevii dnei profesor Delia Bondar mai dețin un loc II cu echipa la „Pescărușii albaștri”, concurs interdisciplinar pe teme de cunoașterea mediului, un premiu special cucerit la Festivalul județean „Lumea dansului” și tot un premiu special și la concursul de creație artistico-plastică organizat de Asociația Pro Educația Bucoveanu și Fundația Crimion din Ungaria, unde 12 elevi au fost premiați cu o excursie la Săldăbagiu de Munte. Pe vineri (12 oct.), doamna profesor ne-a invitat să-i pozăm elevii la crosul care se va desfășura la Oradea, în cadrul „Toamnei orădene”.
„Mai întâi trebuie să le ofer și pe urmă pot să am pretenții”
Din toamnă, Școala Gimnazială Nr. 1 din Tărian are un nou director, în persoana doamnei profesor Adriana Paul, numită prin decizia inspectorului școlar general Daniel Negrean, până la organizarea concursului de directori. Am găsit-o pe doamna director în noua sală profesorală, la calculator, alături de Delia Bondar.
„Am făcut o „rocadă” („mare” – zicem noi – n.n.). Am mutat sala profesorală în bibliotecă, din motive de spațiu, și am dotat sala profesorală cu calculator, imprimantă și xerox. Sunt de principiu că mai întâi trebuie să le ofer și pe urmă pot să am pretenții. Regula este valabilă atât în cazul elevilor, cât și în cazul colegilor profesori”, ne-a explicat doamna director. Împreună am vizitat școala și grădinița. Am dorit să cunoaștem condițiile în care învață elevii din clasa pregătitoare, preșcolarii, dar și ceilalți elevi.
Până să ajungem, la cei mici, am trecut să-i vedem pe gimnaziști. La sfâșitul orei de muzică, dl profesor Mihai Jula a organizat un concurs de karaoke. În corpul de clădire din spate, i-am cunoscut pe cei mai mici școlari, dar și pe preșcolari.
În clasa pregătitoare învață 20 de prichindei, îndrumați de prof. Victoria Topan. Vâzând atmosfera și desenul de toamnă, am intrat în vorbă cu ei pe tema anotimpului autumnal. Pentru a fi cât mai credibili și convingători, ei au apelat la cântec: „A, a, a, acum e toamnă, da!” În grupele preșcolarilor ne-a surprins în mod plăcut bogăția de materiale didactice și un arsenal întreg de materiale pentru educarea micului pieton, ceea ce nu am mai găsit în nicio școală sau grădiniță.
La nivelul comunei Girișu de Criș învață 306 elevi și preșcolari, la Girișu de Criș ființează două clase în regim simultan (clasa pregătitoare, clasa I și a II-a; iar în cealaltă clasă, elevii din a III-a și a IV-a); preșcolarii din Giriș sunt cuprinși într-o grupă mixtă. În schimb, la Tărian vorbim de clase distincte: cinci clase în ciclul primar la secția română (clasa pregătitoare – înv. Victoria Topan, clasa I -  înv. Ramona Răcean, a II-a – înv. Simona Mușet, a III-a – înv. Corina Cadar și a IV-a – înv. Ardai Hajnalka; plus încă două la secția maghiară (acestea două sunt în regim simultan, îndrumate de înv. Szabo Erika și Cuibuș Monika). La gimnaziu, sunt patru clase (a V-a, a VI-a, a VII-a și a VIII-a), câte un rând de clase.
La anul, Școala din Tărian va intra în reparație capitală
Clasele pregătitoare au fost dotate cu mobilier special rabatabil.
„Pentru anul viitor, dl primar Ioan Pașca (aflat la al treilea mandat în fruntea Primăriei Girișu de Criș – n.n.) ne-a promis reparație capitală la Școala din Tărian”, ține să sublinieze doamna director Adriana Paul. Să mai spunem că la Tărian există un teren de sport asfaltat în curtea școlii, teren de joacă, cabinet de informatică și bibliotecă școlară, școala este supravegheată de camere video, iar în fiecare din cele două școli există tablă Smart încă din 2007.  
Proiecte multe și importante
„S-a depus un proiect pentru înființarea unei grupe de grădiniță cu program prelungit. Avem o convenție de colaborare cu Fundația Betania pentru programul „Școală după școală” cu 35 de copii, în majoritate romi. Acestor copii li se asigură rechizite, o masă caldă zilnic, precum și un învățător plătit de fundație pentru cele două ore pe zi. Și domnul primar le asigură acestor copii o masă pe săptămână”, ne-a spus doamna director.
Așa după cum aveam să aflăm școlile din comuna Girișu de Criș sunt tari în programe și proiecte. Există un Program de Cooperare Transfrontalieră care se derulează în perioada 2007-2013, cu parteneri din Ungaria (Școala „Bocskai Istvan” și Primăria din Biharkerestes), Primăria Girișu de Criș și Zona Metropolitană. De ani buni, Fundația RO-MAN-AID din Insulele Man (UK) desfășoară un program de prevenire a abandonului școlar, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Primăria Girișu de Criș și Asociația Filantropia din Oradea. Trecând pe la Primăria și pe la Școala din Girișu de Criș, aveam să-i surprindem pe copii în timpul programului „After School”, alături de Francesca și dna Rosa Drown - directorul Fundației RO-MAN-AID, pe care am cunoscut-o în urmă cu 3 ani, la spectacolul prezentat în 27 martie 2009, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Oradea.
Atunci avem să aflăm despre  proiectul comunitar internațional de prevenire și stingere a incendiilor care se derulează din 2008 și vizează înființarea unui serviciu civil de pompieri la Girișu de Criș. Isle of Man Government prin Isle of Man Overseas Aid Committee a sponsorizat Primăria cu două autospeciale (pe care le-am pozat joi în garajul primăriei), echipament, training specializat și sisteme anti-incendii pentru școli...
„Punți între sat și oraș”
Bogatul portofoliu de programe și proiecte mai cuprinde: un proiect aflat în derulare cu Liceul Teologic Greco-Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea, intitulat „Punți între sat și oraș”; un partenerit cu Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Oradea – „Satul și orașul în același univers”, iar din acest an școlar se va derula un proiect („Astronomia”), în parteneriat cu Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea.
Nu vom încheia reportajul nostru, fără să nu amintim și despre cele trei competiții naționale la care au participat cu succes și elevii din Tărian. La Campania Globală Salvați Copiii – „Drepturi de la naștere” (din 25 aprilie 2012), din cele 4.000 de lucrări primite, 35 au fost expuse la Muzeul Național de Artă din București, iar între cele 35, două aparțin elevilor din Tărian. Tot în anul școlar trecut, elevii din Tărian au participat la Concursul național de teatru „Minigong” de la Hunedoara, unde elevii din clasa a VII-a, îndrumați de doamna profesor Adriana Paul, au obținut o mențiune, cu piesa „O inspecțiune”; de la același concurs, elevii din clasa a III-a, îndrumați de doamna prof. Ioana Dacin, s-au întors tot cu o mențiune; ei s-au prezentat cu sceneta „Veverițele vesele”. La cea de-a treia competiție națională, la Concursul național de creație literară „Culorile copilăriei”, desfășurat în cadrul proiectului național „Dulce Românie, suflet românesc”, eleva Oșvat Dumitrița a obținut premiul I, iar Uveges Klementina – premiul II. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Școala din Tărian, am descoperit campioni județeni, iar la Girișu de Criș, „After School” cu tradiție.

Trimite email
joi, 26 decembrie 2024, 15:17:08 Ora standard a Europei de Est