Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Zilele școlii la "Constantin Brâncuși"

De luni până vineri

Zilele școlii la "Constantin Brâncuși"

A intrat în tradiția școlii, ca în fiecare an, la început de primăvară, dascălii și elevii Colegiului Tehnic "Constantin Brâncuși" să-și sărbătorească patronul spiritual, pe marele sculptor născut la Hobița, lângă Târgu-Jiu. La actuala ediție a Zilelor școlii, au fost marcați 131 de ani de la nașterea sculptorului Constantin Brâncuși, și 41 de ani de existență a școlii. Manifestările au debutat luni, 5 martie, cu întreceri sportive, iar marți, s-au desfășurat două activități tradiționale, concursul tematic "Din viața lui Brâncuși", și sesiunea de comunicări științifice ale elevilor și profesorilor. Programul zilei de miercuri a cuprins demonstrații "Kenjutsu" (la sala de sport), concurs de desene, sceneta "O oră cu Brâncuși", montajul literar-muzical "Gânduri închinate mamei", moment folk și recital de orgă, precum și o manifestare de suflet dedicată foștilor profesori ai colegiului. Joi, manifestările au continuat cu tradiționalul concurs de torturi, intitulat "Opere brâncușiene", parada modei "Fata cu chibrituri", moment folk, lansarea revistei școlii "Febra liceenilor", adunarea festivă "Omagiu patronului spiritual", și masa festivă.


  Din viața lui Constantin Brâncuși
 
Concursul tradițional, aflat la cea de-a IX-a ediție, a reunit la start zece echipaje (de câte doi elevi) din tot atâtea clase, care au fost chestionați în legătură cu viața și operele lui Constantin Brâncuși. La proba de recunoaștere a unor opere brâncușiene, concurenții au trebuit să recunoască diferite lucrări ale sculptorului, pe baza imaginilor din album, lucrări expuse pe coridoarele și în holul școlii.
În urma jurizării, Andrei Mărcuș și Răzvan Andor (echipajul clasei a XI-a C) s-au situat pe locul I (cu 43 de puncte), urmați de Emanuel Þârlea și Cristian Faur (X C, 38 p.) - loc.II, Paul Negrău și Isai Filip (XI D,37 p.), Claudiu Cantor și Natanael Heredea (XI E, 37 p.) – locul III (ambele echipaje având același număr de puncte), Alina Buda și Gianina Man (XI B, 36 p.) – mențiune. Câștigătorii au fost răsplătiți cu diplome și importante sume de bani (loc I - 700.000 de lei vechi, loc.II - 500.000, iar loc. III – 300.000). Organizatorii (ing. Florica Avrămuț, Cătălin Șușu, Virgil Petruț și Victoria Filip) apreciază faptul că de la o ediție la alta, elevii sunt tot mai motivați, iar nivelul de competitivitate este substanțial ridicat.
 
Sesiunea de comunicări, și omagiu dascălilor pensionari
 
În cadrul celor patru secțiuni, structurate pe arii curriculare (limbă și comunicare, matematică și științe ale naturii, om și societate, tehnologii), s-au înscris cu lucrări nu mai puțin de 27 de profesori și ingineri, reprezentând toate cele opt catedre, și 22 de elevi. În cele mai multe cazuri, autorii au adus noutăți și curiozități în domeniu. Nu au lipsit însă nici problemele de legislație, de  integrare și descentralizare a învățământului preuniversitar, după cum nu au fost ocolite nici problemele lumii contemporane în educație.
La Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”, dascălii au prețuire și căutare și după pensionare, ceea ce nu este puțin lucru. Anul trecut, am crezut că a fost doar o întâmplare, fericită, ceea ce văzusem, dar constat cu bucurie că și în acest an a fost la fel. Mihai Crețu și Tabacu Aurora, ca directori, dar și ca dascăli, nu uită de cei plecați. Și Doamne, cât de bine se simt cei chemați la Zilele școlii. Destul sunt marginalizați în restul zilelor bieții dascăli pensionari, care nu-și găsesc locul în afara clasei și a școlii după o viață petrecută la catedră, printre copii și tineri. Diploma și florile sunt pentru ei al 13-lea salariu, iar cât privește emoția reîntâlnirii, aceasta nu poate fi cuantificată. Prețuirea e semn de educație, ce ține de caracter, care strălucește ca aurul și încălzește ca soarele verii. Caratele sale sunt emoțiile firești trăite la cote ridicate care dau lumină în ochi și căldură în suflet pentru reîncărcarea bateriilor. Să nu credeți cumva că spunem vorbe mari. Pe un dascăl e mai ușor să-l citești. Ochii și fața îi trădează arderile interioare. Iar dacă în colțul ochiului s-a umezit de-a binelea e semn că înlăuntru a lăcrimat fără voie.
 
Gânduri închinate mamei
 
Fiind în ajun de 8 Martie, gândurile celor care au pus la cale momentele artistice au avut o direcție și un scop -  crearea de emoții prin vers și cântec, cu profesionalism și sinceritate. Flautul fermecat, orga și chitara au acompaniat voci plăcute ce exprimau adevăruri în „Cântec de iubire”, „Ființei iubite, cu dragoste”.  Prof. Anamaria Pușcaș, Diana Rad, Crina Ghergheleș ori Ana Ciortin s-au îngrijit ca totul să iasă ca la carte, exploatând și extrapolând coarda sensibilă. Și ca un bonus,  bobocii clasei a IX-a A ne-au oferit „O oră cu Constantin Brâncuși”, întru cinstirea memoriei patronului spiritual, la 131 de ani de la naștere, și 50 de ani de la înălțarea sa la ceruri.
Înaintea lor, artiștii plastici s-au străduit, din răsputeri, să creeze opere care să se apropie cât mai mult de lucrările brâncușiene (Rugăciune, Nou născut, Domnișoara Pogany, Pasărea în văzduh, Cap de femeie, Pasărea măiastră…).  Cel mai bine au făcut-o Noemi Rusu și George Maghiar (câștigătorii premiului I), Delia Șandro (pr. II), și Ana-Maria Tașnadi (premiul III și un premiu special pentru tehnica Vazarely).
 
Joi - „Ziua cea mai dulce”
 
Ziua de joi a fost decretată „Ziua cea mai dulce” nu pentru că era 8 Martie, ci pentru că joi avea să se desfășoare mult așteptatul concurs de torturi, inspirate din operele brâncușiene. Andrei Mărcuș a ridicat din blat și cremă de ciocolată „Poarta sărutului” (cu care a ocupat locul I, și a câștigat  400.000 de lei vechi), alături de Alexandra Ardelean, Ruxana Ștefan, Adela Buciuman și Carmen Gongolea (cu a lor „Domnișoară Pogany”). Pentru „Coloana infinitului” și „Pasărea în văzduh”, Alina Buda, Noemi Rusu și Ana-Maria Tașnadi au luat premiul II (și câte 300.000), iar Bako Anamaria (cu „Autoportret”), Adrian Bere și Radu Popa (cu „Masa tăcerii” ) s-au clasat pe locul III (câștigând câte 250.000). Autorii celelalte opt lucrări (din 14) au obținut mențiuni (și câte 150.000), după cum ne-a asigurat prof. Daniela Ghiuro, coordonatorul concursului.
Momentul artistic ce a urmat a repetat la o altă scară momentul de miercuri, închinat mamei, în și de Ziua femeii. Manechinele școlii au readus în actualitate povestea „Fetița cu chibrituri” printr-o prezentare de modă (pusă în scenă de prof. Felicia Burcia), în care Ioana Foghiș (fetița) visează în timp ce se încălzește aprinzând chibrituri. Ea se vede pe rând în ipostazele de mireasă (precum Adela Caba), profesoară (ca Edina Simon), zâna morții (Adina Asproiu), țărăncuță (precum Bako Andrea, Gianina Man și Alina Buda) ori Barbie (ca și Carmen Gongolea).  
 
Schimbarea la față a clădirii…
 
Privind doar fațada clădirii, am putea greși estimându-i vârsta, pentru că, așa după cum arată acum, nimeni nu i-ar da o sută de ani. Și totuși…
„Funcționăm într-o clădire veche de  peste o sută de ani, proaspăt reabilitată (prin programul de reabilitare a școlilor din zona  Nord-Vest a țării), cu bani de la Banca Mondială. Lucrările au vizat opt săli de clasă, biblioteca, sala profesorală, sala de sport, grupurile sanitare și birourile. În toate sălile de clasă, au fost înlocuite dușumelele, rețeaua electrică și mobilierul, clădirea nemaifiind reparată capital de 25 de ani”, așa după cum ne-a declarat prof. Mihai Crețu, directorul colegiului.
În cuvântul rostit la adunarea festivă, însă, directorul a insistat pe dezvoltarea bazei materiale și pe rezultatele obținute de olimpicii școlii în decursul anilor (nu mai puțin de 22 de premii întâi pe țară), nominalizându-i pe actualii olimpici, cu rezultate excepționale și cu șanse la premii naționale.
 
Cinste și onoare
 
La adunarea festivă de joi, conducerea colegiului a fost onorată de prezența unor distinși invitați (viceprimarul Mihai Groza, cosilierii Ioan Bârsan și Florian Pantea, inspectorii școlari Ilie Crăciun și Daniel Negrean, președintele S.L.I. Bihor, prof. Ioan Þenț, directorul Arhivelor Statului, Mihai Apan, și prof. univ. dr. Cornel Durgheu, decanul Facultății de Arte Vizuale). Despre mentorul spiritual, decanul a vorbit câteva zeci de minute, parcurgând „drumul între naștere și moarte”, citând din analiști și critici, oprindu-se la complexul arhitectural de la Târgu-Jiu (apropo de Pasărea măiastră, s-a subliniat faptul că genialul sculptor a creat nu mai puțin de 27 de asemenea exemplare).
Viceprimarul a vorbit ca din carte, iar inspectorul școlar Ilie Crăciun, parafrazându-l pe Brâncuși. Cu toții s-au ridicat la înălțimea momentului.
Ziua de joi, și manifestările dedicate sărbătoririi patronului spiritual s-au încheiat cu o masă festivă în cinstea Zilei femeii, la care reprezentantele sexului frumos au fost felicitate și răsfățate…
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 11:52:44 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Conferința anuală ,,Agora”

Ieri, 22 noiembrie 2024, în Aula Albastră a Universității ,,Agora" din municipiul Oradea, s-a desfășurat Conferința anuală ,,Agora" - 2024, cu participarea doamnei rector, conf. univ. dr. Alina Angela Manolescu, a doamnei profesor univ. dr. Adriana Manolescu, președinte fondator, a prorectorilor și decanilor celor două facultăți, cadre didactice universitare, studenți și invitați din partea Primăriei Municipiului Oradea și a Poliției Locale, alți colaboratori ...