Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Ferestre deschise spre noi orizonturi

Pentru elevii claselor a II-a B și a IV-a A

Ferestre deschise spre noi orizonturi

În cadrul săptămânii „Școala altfel”, elevii claselor a II-a B (prof. Maria Duma) și a IV-a A (prof. Angela Clonda) de la Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea, au vizitat frumoase meleaguri poloneze.

La 10 km depărtare de orașul polonez Cracovia se află Mina Wieliczka, o mină de sare atât de frumoasă încât UNESCO a luat-o în Patrimoniul Natural și Cultural încă din anul 1978.
Traseul turistic pornește de la 64 m adâncime până la 135 m și include 20 de camere. Pentru a ajunge la primul nivel este necesară coborârea a 378 de trepte din lemn. Acolo elevii au văzut cea mai mare catedrală salină din Polonia și numeroase altare ridicate de-a lungul secolelor de către mineri, un sanatoriu pentru cei cu boli respiratorii, săli de sport, săli pentru evenimente culturale, restaurante și lacuri sărate, precum și numeroase statuete sculptate în sare care reprezintă diferite personaje de importanță majoră în Polonia și nu numai. La sfârșitul turului ne-am recules pe băncile catedralei și am făcut o poză de grup, pe care am primit-o gata imprimată la ieșire. Din adâncuri am ieșit cu ajutorul unui lift care poate duce până la 36 de persoane în circa 30 de secunde.
În Cracovia, pe colina Wawel, situată deasupra Vistulei, am vizitat cel mai frumos complex arhitectonic, aparținând fostei reședințe regale: Castelul Wawel și catedrala fortificată Wawelska; în mijlocul orașului ne-am plimbat prin una dintre cele mai mari piețe medievale din lume, aflată în mijlocul orașului vechi – în Piața Principală. Dorind să vedem orașul de sus, am urcat în Turnul Primăriei, așa cum am făcut-o și acasă. Am colindat străzile pavate cu piatră cubică, am vizitat biserici și moschei, ajungând la Basilica ,,Sfânta Maria”. Vitraliile din naos și tavanul albastru înstelat, magnificul altar (care reprezintă Adormirea Maicii Domnului printre apostoli), ne-au lăsat fără grai. Sunetul cornului de vânătoare care răzbate din turn la fiecare oră ne-a trezit admirația.
În lagărul de la Auschwitz
Localitatea Auschwitz este situată la aproximativ 60 kilometri vest de Cracovia. Am vizitat Auschwitz I - lagărul care a fost locul execuțiilor a aproximativ 70.000 de oameni, majoritatea prizonieri de război polonezi și sovietici și Auschwitz II - (Birkenau), lagăr de exterminare, unde au fost uciși cel puțin 1,1 milioane de evrei, 75.000 de polonezi și circa 19.000 de romi. Citatul „Cei care nu-și amintesc istoria sunt condamnați să o repete”, de George Santayana, și tot ce am văzut acolo ne-au marcat profund, veselia dispărând de pe chipurile noastre, până atunci vesele.
În drum spre casă, ne-am oprit în stațiunea Zakopane, cunoscută drept un oraș al unei minorități denumite „munteni” care sunt descendenții valahilor care au emigrat aici între secolele XV-XVII. Mâncarea tradițională, cu gust ca cea de-acasă, a fost savurată cu multă plăcere.
Dornici de a deschide ferestre și spre alte orizonturi (Ungaria, Republica Cehă și Polonia au fost vizitate deja), am conturat un nou plan de „bătaie” (o nouă excursie), pentru anul școlar viitor, în Elveția.
Maria Duma &Angela Clonda
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ferestre deschise spre noi orizonturi.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:33:37 Ora standard a Europei de Est