Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Declarațiile ministrului Educației, Cătălin Baba

Conferința de presă din 4 mai

Declarațiile ministrului Educației, Cătălin Baba

Bună ziua, doamnelor și domnilor.
Vă mulțumesc că ați venit astăzi la o conferință de presă care vrea, pe de o parte, să prezinte un scurt bilanț al celor 78 de zile în care am avut onoarea să fiu ministrul Educației Naționale și membru al Guvernului Ungureanu și, pe de altă parte, să fie o informare în ceea ce privește programele de viitor, calendarele care ar trebui urmărite în perioada imediat următoare.

O să încerc să sintetizez în 10 minute, după care voi răspunde întrebărilor dumneavoastră, pentru că sunt sigur că aveți multe întrebări. În primul rând, aș dori să vorbesc despre învățământul preuniversitar și, în special, despre învățământul profesional. Știți că Legea Educației Naționale are o nouă viziune asupra învățământului profesional și tehnic, o viziune care se concretizează într-o structură al cărei final este obținerea nivelului de calificare european, ceea ce se numește EQF 3. Cu alte cuvinte, cei care vor alege filiera profesională sunt cei care, la sfârșitul a doi ani de zile, vor obține un nivel de calificare 3, nivelul recunoscut european. După cum vă aduceți aminte, pregătisem aproximativ 20.000 de locuri pentru această formă de învățământ, însoțită, dacă vă mai aduceți aminte, de Bursa Constantin Brâncuși”. Am spus că cei care intră în acest program urmează să primească și burse. Am trecut la constituirea Corpului Național de Experți, tot în această perioadă. Practic, selecția a constat în promovarea a 10.250 de cadre didactice care au intrat în Corpul Național de Experți. Conform Legii Educației Naționale, știți că din acest corp de experți, pe bază de concurs, consiliile școlare formate din părinți, din profesori și din reprezentanți ai autorităților locale, își vor alege directorii de școală. Altfel spus, alegerea directorilor de școală nu mai este o chestiune politică care se ia de la nivelul Ministerului Educației, ci trece complet la nivelul autorităților locale. Și, sigur, s-a constituit acest corp de experți din care se vor alege, așa cum am mai spus, directorii, inspectorii școlari generali, inspectori. Săptămâna „Școala altfel” a fost o acțiune pe care dumneavoastră ați prezentat-o. Ea s-a desfășurat în perioada 2- 6 aprilie și avem 10 școli premiate în funcție de rezultatele competițiilor pe fiecare domeniu. Codul Național de Etică în învățământul preuniversitar a fost lansat în 13 aprilie 2012. E pentru prima dată când avem un Cod Etic al învățământului preuniversitar, un cod care deschide drumuri în ceea ce privește comportamentul cadrelor didactice, felul în care trebuie să se comporte directorii, de ce nu?, legătura care trebuie să existe între părinți, profesori și elevi.
Suntem în etapa a patra a înscrierilor în clasa pregătitoare și înscrierii în clasa I și sperăm că aceasta se va încheia cu succes. După cum ați văzut, numărul de locuri prevăzut de Ministerul Educației este mai mare decât numărul de cereri. Cu alte cuvinte, așa cum am promis, nici un copil nu va ajunge în situația în care să nu se poată înscrie la școală. Sunt examenele-pilot, acele evaluări pilot despre care, din nou, vă aduceți aminte că am discutat într-o conferință de presă.
Practic, pe 9 mai se lansează evaluarea pentru clasa a IV-a, în 16 mai, pentru clasa a VI-a, iar în perioada 22-23 mai, clasa a II-a. De asemenea, știți că am dat un ordin și am discutat cu inspectorii școlari generali: instalarea camerelor video va fi obligatorie pentru bacalaureatul din acest an, un bacalaureat care sper să se desfășoare în aceleași condiții de seriozitate și de transparență ca și în anul trecut. Evaluarea clasei a VIII-a va avea loc între 25 și 27 iunie. Este un eveniment important.
În ceea ce privește învățământul superior, s-a lansat Codul Drepturilor și Obligațiilor Studentului, un document în premieră în România, care prevede drepturile studentului și care a fost semnat de toate cele trei mari structuri asociative studențești din România. Am continuat discuțiile în ceea ce privește evaluarea ierarhizării programelor de studii și, într-o întâlnire pe care am avut-o în urmă cu trei săptămâni cu rectorii nou aleși și confirmați din instituțiile de învățământ superior din România, am discutat despre faptul că este posibil și este dezirabil să se realizeze o nouă ierarhizare în toamna acestui an. Deci, cu alte cuvinte, clasificarea să rămână cea pe care o știți, dar ierarhizarea domeniilor de studii să înceapă a fi făcută din această vară, astfel încât, în luna septembrie, să avem o nouă structură de ierarhizare a programelor. Practic, toți rectorii sunt confirmați, alegerile s-au desfășurat în condiții cât se poate de corecte și de transparente și am fost în situația, desigur fericită, de a confirma practic toți rectorii din universitățile de stat și cele particulare. Am emis ordinul privind constituirea Consiliului de Prognoză și Statistică, obligație ce decurgea din Legea Educației Naționale. Am emis, de asemenea, un ordin privind Consiliul de Etică și Management, organismul care va trebui să evalueze, de exemplu, plagiatele, în cazul în care apar reclamații, dar și felul în care rectorii conduc din punct de vedere managerial universitățile lor. Aici trebuie să recunosc că m-am abținut să fac numiri pentru că acest ordin a fost emis de curând și cred că noul ministru va trebui să ia deciziile care se impun. Ordinul privind admiterea la studii l-ați expus și vă mulțumesc pentru ajutorul pe care mi l-ați dat mie și ministerului pe parcursul acestor zile. Dacă vă aduceți aminte, ordinul vorbea despre posibilitatea introducerii examenelor scrise la admiterea la facultate, lăsând universităților posibilitatea să ia deciziile. 
Referitor la relațiile internaționale, un domeniu vast de altfel, Conferința miniștrilor educației din România, Conferința Programului Bologna și Bologna Policy Forum au avut ecouri foarte bune. Ministerul Educației și țara noastră a fost apreciată în ceea ce privește organizarea, dar cel mai important lucru din punctul meu de vedere este că acel comunicat de la București este un comunicat puternic, este un comunicat pe care dumneavoastră l-ați prezentat, este un comunicat care stabilește niște jaloane foarte precise pentru dezvoltarea spațiului european al învățământului superior și al cercetării științifice. Gândiți-vă că această conferință are loc o dată la doi ani de zile, a fost a opta ediție și, practic, Bucureștiul și România intră pe harta politicilor educaționale în învățământul superior. Trebuie să spun că, de asemenea, am mai semnat câteva protocoale, memorandumuri de înțelegere, probabil că cel mai important din punctul meu de vedere a fost cel cu Federația Rusă. După cum știți, mai bine de 15 ani România nu a avut un protocol de colaborare pentru învățământ cu Federația Rusă. Din păcate, a venit moțiunea de cenzură și nu am mai avut posibilitatea să semnez acordul cu Republica Moldova, dar el este pregătit. Mai sunt și alte documente aflate în acest moment pe traseu, de pildă Hotărârea de Guvern cu cifra de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior, care pune în aplicare Legea Educației Naționale. În ceea ce privește învățământul profesional, am spus, sunt cele 20.000 de locuri, în ceea ce privește învățământul superior apare această idee a finanțării multianuale pe bază de granturi și nu de locuri. Are toate avizele, dar după cum știți, a fost depusă la Secretariatul General al Guvernului, dar nu a putut să intre în ședință pentru că, guvernul odată demis, nu poate să ia decizii care să angajeze noul guvern.
De asemenea, are toate semnăturile Hotărârea de Guvern privind metodologia ARACIS de evaluare externă a programelor de licență și de master, o hotărâre importantă, pe baza căreia ar trebui să se facă evaluarea și acreditarea acestor programe. De asemenea, este pe traseu, adică la avizare, Hotărârea de Guvern privind deblocarea posturilor din învățământul superior. Este o hotărâre de pe care am văzut că și premierul desemnat și noul guvern și-o propun. Mai trebuie să spun, că este în curs de avizare la Ministerul Administrației și Internelor un memorandum privind deblocarea posturilor unice, numai a posturilor unice din învățământul preuniversitar. Practic, toate aceste documente eu le voi preda noului ministru, urmând ca în funcție de politicile guvernamentale, acestea să fie promovate sau modificate sau, de ce nu?, înlocuite complet. Ar mai fi un lucru pe care aș dori să vi-l spun, pentru că am citit Programul de guvernare în ceea ce privește crearea, sau mai exact construirea laserului de la Măgurele. Este foarte bine că noul guvern își propune să continue acest proiect. Proiectul a fost depus în februarie 2012 la Comisia Europeană și este în procedură de analiză. Va fi cel mai puternic laser din lume la ora actuală. Domnul președinte al ANCS, Dragoș Ciuparu, va fi marți la Bruxelles, într-o întâlnire cu specialiștii CE pentru a vedea răspunsul lor. Practic, ne așteptăm la un răspuns pozitiv, ceea ce înseamnă că Uniunea Europeană va deschide linie de finanțare pentru acest proiect. E un proiect care a început de multă vreme, care a avut multe faze în 2010-2011 și este un proiect esențial, cea mai mare infrastructură de cercetare pe care o are România. Nu pot decât să salut faptul că el se află între prioritățile noului guvern. Trebuie să spun că până la ora actuală s-au făcut investiții de 5 milioane de euro, avansate din bugetul Educației și Cercetării, investiții care, însă, sunt complet rambursate. Deci, în momentul în care va începe construcția acestui proiect, banii vor fi rambursați, vor fi recuperați de la Uniunea Europeană. Ar mai fi foarte multe lucruri de spus, dar aș dori să răspund întrebărilor dumneavoastră. Vă mulțumesc!
Transcriere efectuată de către BIROUL DE PRESĂ
București, 5 mai 2012

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:45:34 Ora standard a Europei de Est