Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Tradiții și obiceiuri românești de Paște în Câmpia de Vest și județul Bihor”

Miercuri, la Căminul Cultural din Oșorhei

„Tradiții și obiceiuri românești de Paște în Câmpia de Vest și județul Bihor”

Căminul Cultural din Oșorhei a găzduit miercuri (4 aprilie 2012), cea de-a doua etapă a proiectului educațional județean „Tradiții folclorice românești între tradiție și modernitate”, inițiat de prof. Claudia Tișe de la Școala cu clasele I-VIII din Oșorhei și sprijinit de conducerea școlii și conducerea Primăriei Oșorhei și Consiliul local.

Prima etapă, desfășurată în 22 decembrie 2011, tot la Căminul Cultural din Oșorhei, a fost o reușită pe toate planurile.
La manifestarea de miercuri au participat (ca și la prima etapă) elevi și cadre didactice de la șase școli (din Căbești, Husasău de Criș, Ineu de Criș, Oșorhei, Roșia și Săcădat (Săbolciu). Invitații speciali au fost dl primar Ioan Pop și inspectorul școlar Ilie Crăciun. În deschiderea reuniunii de proiect, dl primar Ioan Pop a salutat distinșii oaspeți și parteneri ai școlii coordonatoare din Oșorhei, felicitându-i pentru strădania lor de a păstra și promova tradițiile locale legate de marele praznic împărătesc al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos. La rândul său, directorul școlii coordonatoare, doamna profesor Adriana Camelia Indrie, a făcut cunoscute numele echipajelor participante le cea de-a doua etapă a proiectului și programul de desfășurare. Pe mese și panouri speciale, au fost amenajate mini standuri cu produse și expoziție de pictură pe sticlă, pe tema tradiției de Paște în mediul rural românesc (iconițe, obiecte ornamentale de Paște), precum și expoziție cu ouă de Paște pictate (încondeiate) de către elevi.
„Legendele creștine leagă simbolul ouălor roșii de patimile lui Iisus”
În cadrul primului moment al programului, reprezentanții celor șase echipaje, îmbrăcați în costume populare specifice locului, și-au prezentat costum (pe care l-au îmbrăcat).
A existat și de această dată (ca și în decembrie) un moment artistic, constând în prezentarea unui obicei tradițional local de Paște, respectiv masa de Paște.
Ca și la prima etapă, am remarcat seriozitate, responsabilitate și creativitate, atât la elevi, cât și la cadrele didactice coordonatoare, preocuparea de a prezenta obiceiuri specifice locului, folosind chiar graiul regional neaoș al locuitorilor pe care îi reprezintă.
„Legendele creștine leagă simbolul ouălor roșii de patimile lui Iisus. Se spune că Sfânta Maria, venind să-și vadă Fiul răstignit, a adus niște ouă într-un coș care s-au însângerat stând sub cruce. Răstignirea și învierea reprezintă eterna legătură dintre moarte și viață, așa precum renaște natura în fiecare primăvară când se reia ciclul. Oul, el însuși purtător de viață, devine un simbol al regenerării, al purificării, al veșniciei...”
 I-am citat pe membrii echipajului de la Husasău de Criș (Camelia Drugaș, Diana Gheran, Mihaela Bucur, Bianca Ciordaș și Patricia Pantea). Tot ei au vorbit apoi despre obiceiul înroșirii ouălor în Joia Mare și al ciocnirii lor, obiceiul de a purta haine noi în semn de respect pentru această aleasă sărbătoare...
„Ați luat din lăzile cu zestre ștergarele, prosoapele, ați încondeiat ouă...”
E de subliniat (așa după cum avea să remarce la final și dl inspector școlar Ilie Crăciun) faptul că toți protagoniștii manifestării s-au prezentat la înălțimea mesajului pe care l-au purtat. Elevii au fost încântători prin ținută și noblețea mesajului, produsele, posterele și planșele expuse au avut încărcătura emoțională potrivită momentului și temei prezentate. „Ați luat din lăzile cu zestre ștergarele, prosoapele, ați încondeiat ouă, v-ați prezentat costumele în limbajul neaoș, neîntinat, ați dovedit că sunteți vrednici păstrători ai obiceiurilor și tradițiilor. Aș dori să felicit pe inițiatorul proiectului, profesor Claudia Tișe, pe toți colegii, în frunte cu managerii școlilor pe care le reprezentați... Am rămas profund impresionat de ceea ce ați pregătit și realizat. Se vede că o scară nu se urcă cu mâinile în buzunar. Vă urez o primăvară fericită!”
L-am citat pe dl inspector școlar Ilie Crăciun.
Nu ar fi drept să încheiem reportajul nostru  înainte de a vă face cunoscuți interlocutorii noștri în materie de prezentare a costumelor  populare, cât despre artiști, aceștia au fost mult prea mulți pentru a-i putea cuprinde pe toți, dar o să vi-i prezentăm prin intermediul imaginilor sugestive...
În prezentarea costumelor, Căbeștiul a fost reprezentat de Olivia și Cristian Barnoș, profesor coordonator Mirela David; de la Husasău de Criș: Bianca și Daniela Ciordaș, prof. Diana Gheran; Școala „Puiu Sever” din Ineu de Criș i-a mandatat pe: Angela Balog și Misaroș Gabriel, prof. Karacsony Zoița; de la Oșorhei: Andreea Indrie și Ionuț Guiaș, prof. Claudia Tișe; de la Roșia: Cosmina Pup și Raul Morar, prof. Gheorghe David, iar de la Săcădat (structura Săbolciu) – Alina Tărău, prof. Mihaela Biriș. Desigur, echipajele fiecărei școli au fost  mult mai numeroase. Spre exemplu, colectivul de dascăli de la Husasău de Criș, era alcătuit din: Cristian Ortanța, Șandor Teodor, Cseke Sanda, Ioana Popa și Ioana Miron; la Ineu de Criș, pe lângă dna Karacsony Zoița, au fost prezenți: Kecskes Gabriela, Urdea Patricia și Giurgiu Florentina; la Căbești, Mirela David și Ana Tirla; la Săcădat: Ioan Pașca, Mihaela Biriș și Simona Sotoc (iar la prezentarea expoziției elevii Melania Negruț și Bianca Maghiar); la Roșia – Adrian Micula și Ghiță David, plus eleva Florina Pup la prezentarea expoziției și a mesei pascale.
Una peste alta, miercuri, am avut parte de o ediție la fel de reușită precum cea din decembrie, iar concluziile le-ați aflat de la dl inspector școlar Ilie Crăciun. (Ovidiu DAN)
PREMIILE
MOMENTUL ARTISTIC:
            LOCUL I –ȘCOALA CU CLS. I-VIII ROȘIA
            LOCUL II - ȘCOALA CU CLS. I-VIII CĂBEȘTI
            LOCUL III - ȘCOALA CU CLS. I-VIII SĂCĂDAT
                             -  ȘCOALA CU CLS. I-VIII  PUIU SEVER INEU DE CRIȘ
EXPOZIÞIA DE ICOANE:
            -LOCUL I: ȘCOALA CU CLS. I-VIII OȘORHEI
            -LOCUL II: ȘCOALA CU CLS. I-VIII CĂBEȘTI
            -LOCUL III: - ȘCOALA CU CLS. I-VIII HUSASĂU DE CRIȘ
                                - ȘCOALA CU CLS. I-VIII  PUIU SEVER INEU DE CRIȘ
MASA TRADIÞIONALĂ DE PAȘTE:
            -LOCUL I: - ȘCOALA CU CLS. I-VIII OȘORHEI
            -LOCUL II: - ȘCOALA CU CLS. I-VIII SĂCĂDAT
            -LOCUL III: - ȘCOALA CU CLS. I-VIII HUSASĂU DE CRIȘ
ÎNCONDEIERE OUĂ:
            -LOCUL I: ȘCOALA CU CLS. I-VIII CĂBEȘTI
            -LOCUL II: ȘCOALA CU CLS. I-VIII SĂCĂDAT
            -LOCUL III: ȘCOALA CU CLS. I-VIII OȘORHEI
                               - ȘCOALA CU CLS. I-VIII ROȘIA
PREZENTARE DE COSTUME POPULARE:
            -LOCUL I: ȘCOALA CU CLS. I-VIII CĂBEȘTI
            -LOCUL II: ȘCOALA CU CLS. I-VIII ROȘIA
             -LOCUL III: - ȘCOALA CU CLS. I-VIII  PUIU SEVER INEU DE CRIȘ
PREMII SPECIALE:
            -prezenței insp. ILIE CRĂCIUN
                            și reporterului OVIDIU DAN
            - premiul pentru Pasca de PAȘTE - ȘCOALA CU CLS. I-VIII SĂCĂDAT
PREMII DE PARTICIPARE :
            - ȘCOALA CU CLS. I-VIII CĂBEȘTI
            - ȘCOALA CU CLS. I-VIII SĂCĂDAT
            - ȘCOALA CU CLS. I-VIII OȘORHEI
            - ȘCOALA CU CLS. I-VIII ROȘIA
            - ȘCOALA CU CLS. I-VIII PUIU SEVER INEU DE CRIȘ
            - ȘCOALA CU CLS. I-VIII HUSASĂU DE CRIȘ.
P.S. Pentru mai multe poze (107 poze), accesați Galeria foto: „Tradiții și obiceiuri românești de Paște în Câmpia de Vest și județul Bihor”.  

Trimite email
luni, 30 decembrie 2024, 19:06:53 Ora standard a Europei de Est