Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Omul sfințește locul!

Și la Grădinița nr. 31 din Oradea

Omul sfințește locul!

S-a întâmplat ca la recentele cercuri pedagogice să ajung, în premieră, și la Grădinița nr. 31 (grădiniță cu program prelungit). Privită din stradă, unitatea nu te poate impresiona cu nimic. Ba, din contră, la această oră, te respinge, așa cum se prezintă, fără fațadă, cu tencuiala dată jos și cu meșterii cocoțați pe schele, care, chiar dacă lucrează, produc un zgomot infernal!

Pedagogia vârstei
Însă, de cum ai trecut pragul, intri într-o altă lume, una mirifică, de basm, inundată de lumină și căldură, dublate de o curățenie desăvârșită de farmacie! Fiecare lucrușor e pus în deplină orânduială ca și „plantat” la locul cel mai nimerit, pavoazarea nu este ostentativă, dar nici săracă, culoarele și sălile vorbesc despre ochiul ager și spiritul de gospodar al managerului unității, institutor Viorica Turcuț, profesionalism, tact pedagogic, simț estetic, mână de femeie și gândire practică.
Iar, abordată, îți face mare plăcere să o asculți povestind despre devenirea celor zece ani de când se află în fruntea minunatului colectiv, despre care vorbește ca și despre propria-i familie, cu mult drag și respect. S-a-ntâmplat chiar să asist, vrând-nevrând, la o discuție telefonică pe care a avut-o cu o colegă (tot director de grădiniță), situație în care se bătea, pe drept, pentru cauza unui angajat.
În 1990, în cele două corpuri de clădire (una de la 1848, iar cealaltă din 1966), pe jos era beton și linoleum, astăzi e parchet în toate sălile, s-a făcut acoperișul, s-a înlocuit instalația electrică,instalația sanitară, s-a trecut de la încălzirea cu lemne și cărbuni, la încălzirea centrală care asigură o temperatură constantă mai mult decât confortabilă. Cu înțelepciunea vârstei și experiența didactică a celor 33 de ani de apostolat, treptat, fiecare sector și colțișor a îmbrăcat o nouă haină. După schimbarea la față, a urmat dotarea. Tot cu răbdare și perseverență, mobilierul a fost înnoit în fiecare sală, începând cu măsuțele și scaunele, și terminând cu paturile și dulapurile, mochete și covoare noi. Există jaluzele peste tot …, iar materialul didactic, achiziționat prin programele MECT, dar și confecționat prin efortul cadrelor didactice, este expus în săli, după necesități ori depozitat, inventariat și clasat în cabinetul metodic, pe domenii și anotimpuri…Fiecare sală de clasă este dotată cu câte un televizor și radiocasetofon, au mai fost achiziționate câte două calculatoare și videoplayere…
După aplicarea acestei tencuieli „nobile” la exterior (constructorii promit finalizarea lucrării într-un an, nu în doi cum e prevăzut), dna directoare Viorica Turcuț trage speranță și în înnoirea instalațiilor de joacă din curtea grădiniței, având promisiunea fermă a primăriei în acest sens.
Șase grupe, din care două cu limbă de predare în engleză și maghiară
În cele patru grupe (mică, mijlocie, mare, și mare pregătitoare) cu predare în limba română, potrivit voinței părinților, se face engleză, dans sportiv și șah, ca opționale. Copiii vin cu regularitate la grădiniță fiind încântați de condițiile pe care le au, de masa îndestulătoare și gustoasă, iar părinții își văd liniștiți de serviciu, știindu-și odraslele în siguranță, pe mâini bune, de la ora 5.45 la ora 18.00. De instruirea și educarea celor 160 de copii se ocupă 13 cadre didactice, 12 titulare (și una detașată pe catedra dnei directoare), șapte având gradul didactic I, iar două gradul II. În unitate se derulează, după caz, proiecte comune tuturor unităților de învățământ preșcolar (preprimar): „Educăm așa” (în parteneriat cu părinții), „Viața are prioritate” (în colaborare cu subcomisarii Claudiu Ciuclea și Ioana Indrieș), „Kalokagathia” (alături de alte grădinițe). Recent, un echipaj al Grădiniței nr. 31 a participat cu succes la concursul „Pietonul isteț”, în calitate de partener în proiect, alături de grădinițele nr. 56 (grădinița organizatoare), 51, 22 și 44. Tot în parteneriat cu Grădinița nr. 56, anul trecut, copii de la Grădinița nr. 31 au participat la un concurs de cântece și recitări, iar la Festivalul grădinițelor, artiștii educatoarei Livia Jișa au ocupat locul II. Și tot dna educatoare Livia obișnuiește să facă vizite (în parcul Nicolae Bălcescu, la Grădina Zoologică), dar și excursii (la Băile Felix și Peștera Urșilor). Copiii din grupele mari merg de două ori pe an în vizită la Școala nr. 10 („Decebal”), cu care desfășoară activități în comun. Nu mai departe, ieri (miercuri, 5 decembrie 2007), elevi din clasa a IV-a B, de la secția maghiară, însoțiți de înv. Kor Maria, au făcut o surpriză copiilor de la grupa maghiară condusă de educatoarea Barna Aniko. Le-au bătut în geam, iar copiii au tresărit, la gândul că Moș Miculaș li s-ar putea arăta atât de matinal. În așteptarea Moșului, copiii și elevii au confecționat împreună semnele distinctive care să-l orienteze pe Moșul – să știe unde să pună darurile. „Noi ne vom revanșa de Crăciun, când vom merge să-i colindăm, ne-a spus Aniko. În toamnă, am mai avut o acțiune foarte reușită – „Balul strugurilor”, prilej cu care am aflat metodele de producere a vinului”.
Legenda bradului veșnic verde
Pentru împlinirea documentării, doamna directoare ne-a invitat să luăm pulsul în sălile de clasă, să vedem copiii și educatoarele în activitate.
În grupa de engleză, inst. Violeta Roman (absolventă a Facultății de Litere, și ultimul an la Masterat) se întreținea cu copiii doar în limba lui Shakespeare, chiar dacă pictau fulgi de nea, în așteptarea zăpezii. La grupa mică, am nimerit în timpul jocurilor de creație (activități libere alese, coordonate de ed. Silvia Hălmăjan). „Vulturii” (cei mai mari preșcolari), copiii din grupa pregătitoare, condusă de ed. Camelia Dume, consolidau numerele din intervalul 1- 5 (la matematică). Cei din grupa mijlocie pregăteau serbarea pentru întâmpinarea lui Moș Crăciun, după cum am aflat de la doamna educatoare Ana Raita. La grupa mare, figurile geometrice studiate au ajuns în cizmulițele Moșului, nu de alta, dar să afle și Majestatea Sa cât sunt de tari la matematică alde copiii doamnei educatoare Maria Pituț, iar pe deasupra i-au mai desenat și darul preferat, tot pentru o mai bună informare, ca nu cumva, moșul să încurce „borcanele” când va personaliza atențiile. Spre încântarea noastră, micii artiști și actori ai grupei mari ne-au prezentat un fragment din sceneta „Legenda bradului veșnic verde” pe care o pregătesc pentru serbarea de Crăciun.
Toate acestea le-am văzut și le-am descoperit miercuri (5 decembrie) într - o întâmplare fericită avută la Grădinița nr. 31 din Oradea, condusă (de mai bine de zece ani) de distinsa institutoare Viorica Turcuț. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (143 de poze), accesați Galeria foto: Omul sfințește locul!

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:31:40 Ora standard a Europei de Est