Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Declarațiile secretarului de stat Oana Badea

Conferința de presă de joi, 23 februarie

Declarațiile secretarului de stat Oana Badea

Bună ziua!
Mulțumesc că ați răspuns invitației Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și vă invităm astăzi să obțineți informații suplimentare, de comunicare, legate de clasa pregătitoare.

Astăzi putem aduce și câteva date statistice legate de etapele pe care le-am finalizat și putem să răspundem unor întrebări care, prin intermediul dumneavoastră, pot să ajungă către opinia publică. 153.000 de pagini web din România fac referire la abandonul școlar în țara noastră. De ce vorbim despre abandon școlar? Pentru că lipsa de investiții în educația timpurie și lipsa de investiție de fonduri în debutul școlarității au dus la un rezultat pe care România nu și-l dorește. 153.000 de pagini vorbesc despre problema abandonului școlar în România. 22 de state europene stabilesc, prin legi, debutul școlarității la șase, cinci sau chiar patru ani. Cea mai mare parte au optat însă, pentru vârsta de șase ani. România ar fi al XIV-lea stat care optează pentru această vârstă de debut a învățământului obligatoriu.
În România, rata de cuprindere a copiilor în învățământul preșcolar este de aproximativ 80%. Raportat la ceea ce Europa stabilește pentru 2020, și anume peste 95%, atunci acestei țări i se impun o strategie și un plan bine făcut începând din acest an până în 2020, ca să atingem și noi acest obiectiv. Altfel spus, aproximativ 20% din copiii de 3-6 ani nu calcă nici măcar o zi la grădiniță. Dacă părinții celor 80% dintre copiii amintiți anterior se îngrijesc ca propriul copil să meargă la grădiniță, statul este obligat să se îngrijească pentru cei 20% care n-au călcat niciodată în sala de grădiniță. Cum se îngrijește statul? Prin această clasă pregătitoare care egalează, într-un fel, startul în învățământul primar. Este anul care trebuie să aducă pe o linie de plutire pe oricare din viitorii educați.
Cadrul legal pentru ca, începând cu anul școlar 2012-2013, să putem implementa clasa pregătitoare este foarte bine definit. Vorbim de Legea 1, Legea Educației Naționale, vorbim de Ordinul de ministru, emis în ianuarie 2012 și aș vrea să accentuez al treilea element de legislație care trebuie luat foarte atent în calcul, pentru că este elementul de continuitate, pe care ni-l cere totdeauna societatea și chiar prin intermediul dumneavoastră, l-am remarcat de atâtea ori. Este vorba despre ceea ce noi numim ROFUIP, Regulamentul de Organizare și Funcționare a Învățământului Preuniversitar. Am să accentuez acest element pentru că este un regulament valabil în România, din 2005. În treacăt fie spus, din 2005 până în 2012 au fost mulți miniștri pe scaunul lui Spiru Haret, de foarte multe culori politice și n-au schimbat prevederile care privesc trei elemente esențiale, legate de cuprinderea elevilor în clasa pregătitoare, respectiv de cuprinderea elevilor de șase, șapte ani în învățământ.
Vă rog să-mi permiteți, pentru acuratețe, să vă reamintesc cele trei prevederi despre care este vorba, am o copie a documentului publicat în Monitorul Oficial. Articolul 10, aliniatul 2, 2005 - anul de publicare, repet: unitățile de învățământ primar și gimnazial sunt obligate să școlarizeze cu prioritate, în limita planului de școlarizare aprobat, elevii care au domiciliul în aria de cuprindere a unității de învățământ respective. Înscrierea se face în urma unei solicitări scrise din partea părintelui. Articolul 10, alineatul 3: părintele, tutorele legal are dreptul de a solicita școlarizarea fiului, fiicei sale la o altă unitate școlară de învățământ primar sau gimnazial, decât cea la care domiciliul său este arondat. Înscrierea se face în urma unei solicitări scrise, atenție acum, în urma aprobării de către Consiliul de Administrație al unității de învățământ la care solicită înscrierea, în limita planului de școlarizare, după asigurarea școlarizării elevilor aflați în aria de cuprindere a școlii respective. Și alineatul 5, de la același articol: unitățile școlare, cu sprijinul autorităților locale, au obligația de a efectua anual recensământul copiilor de șase-șapte ani, din zona arondată. Acestea sunt trei alineate de referință pe care, din 2005, orice ministru le-a considerat necesare a fi păstrate și, ca atare, și ministrul Funeriu, când a redactat „Metodologia de cuprindere a copiilor în învățământul de la clasa pregătitoare și clasa întâi” le-a considerat a fi bune de păstrat.
Iată statisticile de etapă, conform metodologiei pe care o știți din ianuarie. Au avut loc în toate județele țării întâlniri cu directorii unităților de învățământ. Au avut loc în toate județele țării, mai puțin în Covasna și Caraș-Severin, mediul rural, întâlniri informative cu părinții copiilor de șase-șapte ani. S-a instituit telefonul verde despre care deja știți și avem un număr de 9.534 de apeluri, care curg în continuare și informațiile utile ajung către fiecare părinte interesat. S-a realizat recenzarea copiilor de șase-șapte ani, iar datele sunt în curs de centralizare la nivelul ministerului. Vă reamintesc faptul că vremea rea ne-a pus în situația ca, în unele județe, să prelungim perioada în care să se realizeze acest recensământ. Sunt organizate în acest moment 775 de centre pentru evaluarea psihosomatică a copiilor la nivel național și, de asemenea, au fost postate pe site-ul inspectoratelor școlare unitățile de învățământ și arondările aferente acestora. Sunt etapele pe care le-am parcurs, conform metodologiei.
Ce face ministerul în continuare pentru ca, în septembrie 2012, clasa pregătitoare să fie cât mai primitoare? Vorbim despre dotarea spațiilor cu un mobilier școlar adecvat vârstei. De asemenea, vom pune la dispoziția celor care lucrează, vorbim și de elevi și de cadre didactice, un set complex de mijloace de învățământ și vă spun că este consistent. Va fi o surpriză plăcută atât pentru cadre didactice, cât și pentru elevi și părinți. Resursele financiare destinate acoperirii acestor costuri au fost din timp previzionate de Ministerul Educației. Totodată, încurajăm inițiativa autorităților publice locale de a veni în sprijinul clasei pregătitoare, în completare cu eforturile pe care noi deja am spus că le facem.
În ceea ce privește formarea cadrelor didactice, un element de forță și decisiv atunci când institui o astfel de modificare în sistemul de învățământ preuniversitar, aveți în continuare la dispoziție elementele riguroase care vor conduce la pregătirea viitorului dascăl ce lucrează la clasa pregătitoare, suplimentar față de ceea ce avusese ca abilitare până acum. Vom selecta în cursul lunii martie formatorii naționali, apoi în aprilie vor fi selectați formatorii județeni, locali. E vorba de aproximativ 200 de formatori locali. Va avea loc formarea online cu cadrele didactice, respectiv fiecare dascăl care lucrează la clasa pregătitoare va lucra în acest format: formare online, formare pe grupuri de lucru și le aveți așezate și afișate, consiliere după ce începe anul școlar. Este pentru prima dată când formarea continuă se realizează și după începerea anului școlar, prin consilierea pe parcursul semestrului întâi a fiecăruia dintre aceștia. Așa este construit sistemul de formare. Iată că doar în martie 2013 se finalizează întreaga procedură de formare, evaluare și feed-back.
În ceea ce privește curriculum-ul pentru clasa pregătitoare, pentru că și aici se naște o întrebare, aș vrea să vedeți foarte clar programul și pașii care, atenție, unii sunt parcurși deja, alții urmează să fie realizați. Cadrul de referință este deja realizat, planurile-cadru și programele sunt realizate, acestea vor intra în dezbatere publică în luna martie. Dezbatere care se va realiza în mod larg și în mod țintit cu acele asociații profesionale și ONG-uri care au semnat parteneriatul cu Ministerul Educației și sunt interesate de modernizarea curriculară. Integrarea propunerilor venite în urma dezbaterii publice are loc tot în cursul lunii martie. Materialele rezultate vor fi adoptate, bineînțeles, printr-un ordin de ministru și apoi vor fi diseminate în teritoriu, printr-un procedeu pe care deja întregul sistem îl cunoaște.
După cum ați observat deja, clasa pregătitoare, conform articolelor de lege, spune foarte clar, cărei categorii de vârstă se adresează. Dar, așa cum știți, în învățământul preșcolar, practica ne-a dus într-o realitate ușor diferită. În grupa mare, uneori numită pregătitoare, fie că era mare și pregătitoare, mixtă, fie că era mare și pregătitoare separate, era un mix de vârste. Anul acesta, prin excepție, a trebuit să luăm în calcul faptul că unii dintre copii au stat în grupa mare, practic și în pregătitoare, pe același tip de curriculum timp doi ani. Nu puteam să le cerem să intre și în clasa pregătitoare încă un an. De aceea, legea prevede foarte clar dreptul de opțiune al părintelui. De altfel, există și articole de lege care spun că acolo unde este vorba de un elev cu o capacitate deosebită, trebuie să-i dai șansa să-și utilizeze această capacitate. Și atunci există un număr de părinți care optează pentru altă clasă decât cea pe care o vedem trecută clar în lege. Este un drept al părintelui și Ministerul Educației vine în sprijinul acestor părinți cu acea evaluare psihosomatică. Dacă este un părinte, spre exemplu, care dorește să-și înscrie copilul în clasa întâi și copilul are cinci ani, are această posibilitate, doar dacă evaluarea psihosomatică spune că este în beneficiul copilului. Este în interesul său educațional. Acest lucru și această deschidere este pentru oricare opțiune a părintelui părintele.
Acestea au fost elementele pe care doream să vi le aduc în atenție.
Transcrire efectuată de BIROUL DE PRESĂ

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:36:57 Ora standard a Europei de Est