Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Cercurile pedagogice ale cadrelor didactice

Între 23 și 29 noiembrie 2007

Cercurile pedagogice ale cadrelor didactice

Spre bucuria generală a elevilor orădeni, astăzi (luni, 26 noiembrie), ei au avut zi liberă, iar locul lor în bănci a fost luat (în școlile organizatoare) de cadrele didactice, care au luat parte la cercurile pedagogice.

Învățătorii (de la secția română) au participat la activități specifice organizate pe nivel de clase la Liceul Pedagogic ,,Iosif Vulcan”  din Oradea și Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, la Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” (cei de la sistemul Step by step, precum și limbile maghiară și germană), la școlile gimnaziale din Sântandrei, Ceica și Tileagd (învățătorii din sectoarele Oradea-Vest-Sud și Est), învățământul preșcolar (în limba română) a ținut cercul pedagogic din sectorul Oradea la Grădinița nr. 41 (GPN), iar profesorii de la gimnaziu și liceu, pe discipline, la „Ady Endre”, „Partenie Cosma”,”Emanuel”, „Constantin Brâncuși”, „Szent Laszlo”, „Mihai Eminescu”,”Emanuil Gojdu”, „Aurel Lazăr”, „Mihai Viteazul”, Transilvania”, „Andrei Șaguna”, „Don Orione”, Liceul de Artă, Lic. Greco-Catolic, școlile gimnaziale „Oltea Doamna”, „Andrei Mureșanu”, „Ioan Slavici”, „Octavian Goga”,  nr. 16, școlile din Borș, Diosig, Nojorid, Roșiori, Biharia și Girișu de Criș, iar cadrele didactice din învățământul special și special integrat, la S.A.M. „Ioan Bococi” și „George Barițiu”, la centrele școlare de educație incluzivă din Oradea și Tileagd, la „George Coșbuc” Oradea, „Nicolae Jiga” Tinca, „Arany Janos” Salonta…
Cercurile pedagogice au debutat în 23 noiembrie la nivelul  învățământului preșcolar (în limbile maghiară și germană) – cu activitățile desfășurate la Grădinița Reformată „Csillgocska” din Oradea, și vor continua și în zilele următoare (în 27, 28 și 29 noiembrie), la grădinițele nr. 52, 23, 31, 35, 26, 22 (G.P.P.), precum și la Școala cu clasele I-VIII din Șinteu (pentru educatoarele, învățătorii și profesorii de limbă slovacă).
Activitatea diferențiată și „Teoria inteligențelor multiple”
Învățătorii din școlile orădene au participat la cercurile pedagogice organizate la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” și Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, cu tema: „Strategii didactice de învățare diferențiată la clasele I-IV”.
Pe nivele de clase, în 45 de minute, doi sau chiar patru învățători (după caz) au prezentat secvențe filmate din lecții ținute anterior în cadrul temei propuse pentru cercul pedagogic, lucrând diferențiat, pe grupe (ba chiar și individual). Astfel că în intervalul de timp al unei ore, s-au prezentat mai multe lecții, la discipline diferite, lecții de dobândire de cunoștințe, de fixare sau de evaluare, după ce, în prealabil, aceiași propunători sau alții (după caz) au prezentat în power point suportul teoretic al temei – Activitatea diferențiată (la clasă). „Teoria inteligențelor multiple” (după Andrei Roșca), emisă de Howard Gardner (în 1985), considerată de Jean Piaget „cea mai importantă descoperire în domeniul pedagogiei”. Potrivit lui Gardner, există opt tipuri de inteligență: verbală/lingvistică, matematică/logică, vizuală/spațială, ritmică/muzicală,  corporală/chi(ki)nestezică, interpersonală, intrapersonală și naturalistă (dar, la o revenire, a mai adăugat una – inteligența existențială, însă nu a reușit să determine care zonă cerebrală este responsabilă de activitatea acestei inteligențe).
În același context (al inteligenței), dna inst. Maria Donca (de la Liceul Pedagogic) a prezentat și „Teoria triarhică a inteligenței”, lansată de R. Sternberg (în 1984), conform căreia inteligența umană include trei aptitudini de bază (inteligența componențială, experiențială și contextuală), admițând astfel trei tipuri de inteligență: analitică, creativă și practică.
Rezultatul?
Pentru orice educator, părinte, formator sau învățăcel, concluziile sunt evidente – spunea dna inst. Maria Donca – gândim, învățăm și creăm în moduri diferite; dezvoltarea potențialului nostru depinde de ceea ce învățăm și de cum învățăm, de inteligența noastră specifică; inteligența este fluidă, nu este fixă; experiența bogată și variată amplifică inteligența…
Secvențele filmate
La Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” au fost prezentate, simultan, la cele patru nivele de clasă, în cadrul unei ore nu mai puțin de 14 secvențe filmate, din tot atâtea lecții susținute la clasa I - de inst.Georgeta Tifor (la Lb. română și Abilități practice), inst. Rodica Panti (Lb. română), înv. Adriana Puie (Abilități practice) și inst. Aurelia Susan (Lb. română); la clasa a II-a – de institutoarele Maria Donca (la Lb. română), Maria Duma (Lb. română), Lavinia Sabău (Ed. plastică) și Ioana Abrudan (Lb. română și Ed. plastică); la clasa a III-a – de înv. Elena Șarba (la Matematică) și înv. Maria Dronca ( la Cunoașterea mediului); la clasa a IV-a – de inst. Angela Clonda (la Geografie) și inst. Maria Constăngioară (la Istorie).
La Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” au prezentat secvențe filmate din lecțiile susținute la clasa I – înv. Marioara Pantea (la Științe) și înv. Iosif Româneac (Ab. practice); la clasa a II-a – inst. Florica Pirtea (la Lb. română) și Lucia Cioria (la Ab. practice); la clasa a III-a – Kocsis Iuliana (la Matematică) și Aurelia Vesa (Științe); la clasa a IV-a – Cornelia Lăzurean (la Geografie) și Mărioara Mateiaș (la Istorie).
Testarea tipului de inteligență
Activitatea de cerc nu s-a rezumat doar la receptarea mesajului teoretic și vizionarea secvențelor filmate. La Liceul Pedagogic, spre exemplu, în debutul activității, fiecare participant și-a testat tipurile dominante de inteligență, parcurgând cele 79 de enunțuri ale unui chestionar, iar la final, pe nivel de clase, prin cooperare (în cadrul grupelor constituite), s-au realizat fișe de lucru și postere, s-au schimbat impresii, s-au formulat judecăți de valoare. Astfel că, inst. Violeta Taichiș, inspector școlar de specialitate, se poate declara mulțumită de reușita manifestării, întrucât scopul a fost realizat. „Ne-am propus o schimbare, un alt mod de a gândi cercul pedagogic, astfel încât în 45 de minute să nu vedem doar o singură lecție, ci mai multe, prin intermediul secvențelor filmate, dar și mai multe tipuri de lecții, nu doar lecții de predare, de dobândire de cunoștințe, ci și lecții de consolidare și recapitulare, toate bazate pe activitate diferențiată…”, ne-a declarat doamna inspectoare Violeta Taichiș.
 Ovidiu DAN 
  P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cercurile pedagogice ale cadrelor didactice.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:36:57 Ora standard a Europei de Est