Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Perpetua și Felcitas și polispațiul ludic

La Teatrul Regina Maria

Perpetua și Felcitas și polispațiul ludic

Scenariul dramatic alcătuit după Actele Martirice paleocreștine publicate de Patriarhia Ortodoxă Română dar și după alte texte din secolele al II-lea și al III-lea, având ca ax Martiriul Sfintelor Perpetua și Felicitas, este conceput ca un eseu vizual postmodern despre martiraj în general, despre locul bine definit al martirului în microcosmul unei societăți dictatoriale extreme, despre relația cu totul specială care se înfiripă între călău și victima sa.

Textul este inspirat de un caz real bine documentat în textele vremii. În anii 202 – 203, în urma unui edict dat de împăratul Septimius Severus, un val de persecuții cutremură Imperiul Roman. Îi cade victimă și un grup de cinci creștini din Cartagina adepți ai sectei [eretice] montaniste, țesut în jurul figurii tinerei și bogatei matroane (22 de ani) Vibia Perpetua, foarte bine instruită (scria în grecește, cu toate că la Cartagina limba literară era latina), azvârlită în închisoare după ce născuse, alăptându-și încă pruncul la sân. Alături de ea va sta sclava sa Felicitas, care va naște la rându-i chiar în închisoare. Refuzând cu obstinație să-l considere zeu pe împăratul Romei și să-i aducă jertfe în public în pofida insistențelor de tot felul ale autorităților timpului lor, cei cinci martiri sunt finalmente condamnați să fie sfâșiați de fiare în amfiteatrul din Cartagina, ca episod al sărbătorilor organizate de municipalitate cu ocazia aniversării zilei de naștere a unuia din fiii nevârstnici ai împăratului. Cu sânii încă mustind de lapte, Vibia Perpetua este legată de coloana condamnaților și biciuită, apoi zdrobită de o vacă sălbatică în uralele mulțimii. Pentru că încă mai trăia, este decapitată.
Unicitatea evenimentului este dată de viziunile pe care Sfânta Perpetua le-a avut în perioada detenției și pe care le-a așternut pe hârtie, scrieri salvate de membrii comunității creștine și incluse în actul ei martiric (singurul dintre toate povestit la persoana întâi, ca un jurnal de infern), constituind unul din cele mai frumoase momente literare din creștinismul primitiv.
Marele apologet paleocreștin, cartaginez la rându-i, Tertullian se referă la viziunile Sf. Perpetua în tratatul său De Anima – Despre Suflet. Sfântul Augustin (tot cartaginez) a rostit la comemorarea sfintelor, la două secole după moartea lor, trei splendide cuvântări incluse azi în operele sale. În anul 1909, un arheolog francez a descoperit mormintele sfintelor în săpăturile sale din Basilica Majorum, ridicată ulterior peste ele, inclusiv inscripția pe care sunt săpate numele celor cinci care apar și în text. În ruinele amfiteatrului din Cartagina, amplasat azi în curtea interioară a Palatului Prezidențial din Tunis și prin urmare greu vizitabile se păstrează coloana la care au fost legate și biciuite – coloană care încă subzistă ca prin minune pe același amplasament.
Biserica Ortodoxă le sărbătorește pe cele două sfinte martire în 1 februarie.
concepția regizorală este insolită, spectacolul fiind dezvoltat pe două planuri întrepătrunse. Unul filmic, proiectat pe un mare ecran, în care personajele vor susține textul dramatic ajutate fiind de încadraturile propice (prim-plan, gros-plan). Altul scenic, în care aceleași personaje vor evolua simultan în momente de teatru-imagine verbal și non-verbal, descinse parcă din lumea umbrelor. Cele două planuri interferează în permanență, personajele penetrând ambele spații, fie „live”, fie filmate.
Apare cu această montare un spațiu scenic nou, film și teatru deopotrivă, numit de autor polispațiu ludic, ce se bucură de toate avantajele oferite de fiecare dintre cele două arte, îngemănate pentru prima oară la Teatrul Regina Maria din Oradea. (Ioana Ștef)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:58:30 Ora standard a Europei de Est