Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”

Proiectul educațional județean

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”

La Căminul Cultural din Oșorhei și-au dat întâlnire, joi (22 decembrie 2011), copii și cadre didactice din șase școli gimnaziale din județul Bihor (Căbești, Husasău de Criș, Ineu de Criș, Oșorhei, Roșia și Săcădat), în cadrul proiectului educațional județean „Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, coordonat de prof. Claudia Tișe, de la Școala din Oșorhei.

Sărbătorile de iarnă dintre Crăciun și Anul Nou...
„Proiectul se derulează în perioada noiembrie 2011 - aprilie 2012 și constă în organizarea unor activități cultural - artistice prin care se promovează obiceiurile, tradițiile populare românești în Câmpia de Vest. El este structurat pe două etape. Prima etapă a debutat astăzi (joi, 22 decembrie 2011- n.n.), sub genericul „Sărbătorile de iarnă dintre Crăciun și Anul Nou în Câmpia de Vest și județul Bihor”. Cea de-a doua etapă se va desfășura sub genericul „Tradiții și obiceiuri românești de Paște în Câmpia de Vest și județul Bihor”, și se va derula în perioada 2 - 6 aprilie 2012”, după cum aveam să aflăm de la coordonatorul de proiect, prof. Claudia Tișe.
Expoziții, momente artistice și concurs de colinde
De la Ziua internațională a femeii din mediul rural, Căminul Cultural din Oșorhei nu a mai cunoscut o asemenea animație și infuzie de tinerețe (fără bătrânețe): copii, părinți și cadre didactice din șase comune, dar nu numai, gătiți frumos, ca pentru o sărbătoare de Crăciun!
Ca într-un careu magic, pe trei dintre pereții localului, fiecare din cele șase școli prezente în festival și-a amenajat standurile expoziționale: expoziție de pictură pe sticlă, legată de sărbătorile dintre Crăciun și Anul Nou, expoziție de obiecte ornamentale de Crăciun, expoziție de măști tradiționale românești confecționate de elevi, expoziție de prăjituri tradiționale din satele respective, legate de perioada sărbătorilor dintre Crăciun și Anul Nou (cozonaci, covrigei, turtă dulce, cornulețe..., plăcintă de Roșia), bunătăți cu care gazda își așteaptă colindătorii și musafirii în preajma acestor sărbători.
Scenete și concurs de colinde
Momentul artistic prezentat de fiecare școală a fost legat de tradiția românească din zona respectivă, obiceiuri practicate și astăzi în perioada cuprinsă între Crăciun și Anul Nou; formațiile au prezentat scenete pe tema Nașterii Domnului și urători..., iar în cadrul concursului de colinde, potrivit regulamentului de concurs, fiecare echipaj a concurat cu câte două colinde din zona lor folclorică.
Pentru alungarea emoțiilor și crearea unei atmosfere destinse, de sărbătoare, conducerea comunei Oșorhei (dl primar Ioan Pop și dl vice Ioan Gligor) a adus pe scenă câteva personaje de circ, așa încât, evenimentul de la Oșorhei a început sub cele mai bune auspicii, cu zâmbetul pe buze și relaxare totală...
În deschiderea manifestării, dna profesor Adriana Camelia Indrie, directorul Școlii cu clasele I-VIII din Oșorhei, „starostele” și gazda bună, a salutat colegii și formațiile de copii și a prezentat scopul și argumentele proiectului educațional județean.
În derularea tuturor momentelor, echipajele (formațiile) s-au prezentat în ordinea alfabetică a localităților.
Moș Crăciun pleacă la drum...
Momentul artistic a fost deschis de echipajul Școlii din Căbești: Raul, Claudiu și Șerban Patronea și Adrian Bocoiu; ei au prezentat Steaua, obicei din Sohodol de Căbești, coordonați de prof. Ana Tirla.
Urmărindu-l pe Moș Crăciun în drumul său pe la casele copiilor harnici și cuminți, membrii echipajului Școlii din Husasău de Criș au dorit să ne prezinte care este cerea și oferta în variantă modernă. Pentru că una ducea Moșul acum 30-40 de ani și altceva cer copiii astăzi în scrisorile pe care le scriu Moșului, deși bugetul Moșului nu a crescut în progresie geometrică sau astronomică... Prof. Ioana Miron constată (într-o notă, ușor „ironică”) evoluția gusturilor și pretențiilor în materie de daruri, uitându-se de cele tradiționale. Gazdele (Școala din Oșorhei) au prezentat dansul Caprei - un obicei specific (coordonatori, prof. Amalia Þoca și Ana Franciac). Și cei din Roșia au venit cu Steaua, dar cu jocul Þahondrei („o spărietoare” – vorba dlui înv. Gheorghe David, coordonatorul scenetei). Elevii din Săcădat și Săbolciu au prezentat sceneta Nașterea lui Iisus Hristos, coordonatori: prof. Mihaela Biriș, Gabriela Þîrțiu și Ioan Pașc.
Jurizarea expozițiilor
Preț de câteva zeci de minute, membrii juriului au trecut în revistă standurile amenajate; în cele mai multe cazuri, produsele expuse au fost prezentate de către elevi. La standul Școlii din Căbești am admirat icoanele pe sticlă, măștile și  ornamentele de Crăciun, iar de pe masă și din coșuri ne trăgeau cu ochiul cornulețele cu nucă, rozetele și cozonacul împletit în trei; prezentatori: Bianca Nicoleta Tonț Onița și Roberta Tirla. Expoziția Școlii „Puiu Sever” din Ineu de Criș a fost prezentată de prof. Patricia Urdea (brăduțul din polistiren pictat, podoabe din pastă de modelat pictate și date cu sclipici, pictură pe sticlă, felicitări și ghirlande din burete colorat).
Pe mesele din spatele sălii, suverane erau exponatele gazdelor, o expoziție de proporții, cuprinzând icoane și iconițe, tablouri, decorațiuni și ornamente de Crăciun (pictate și confecționate în cadrul atelierelor coordonate de prof. Fekete Nausica și Daniela Indig), măști tradiționale românești, felicitări, suport pentru lumânări, sculptat și pictat în mod ingenios (unicat), o masă aranjată de Crăciun (pentru două persoane), cu tot tacâmul (și tacâmurile), cu cornulețe cu cacao și gem și cuib de viespi..., cum avea să ne-o descrie prof. Claudia Tișe.
La standul celor de la Roșia, Georgiana Dumea ne-a prezentat expoziția de icoane, Sonea Tirla – ornamentele, iar Cosmina Pop – cozonacul cu nucă, colacul pentru colindători și plăcinta cu brânză de oaie. Standul celor de la Săbolciu și Săcădat ne-a fost prezentat de Þoca Cristian Isac (din Săbolciu), Raluca Avram și Mădălina Marc; coordonatoare ornamente de Crăciun – înv. Simona Sotoc.
Colinde, colinde...   
Revenind pe scenă, artiștii (aceiași, dar și alții) au prezentat câte două colinde. Cei din Căbești (coordonați de prof. Mirela David și Ana Tirla) au prezentat colindele: „De la începutul lumii” și „Puică neagră bagă-n sac” (colacul a fost alduit de Cristian Barnoș, din clasa a III-a). Colindătorii din Husasău de Criș, coordonați de prof. Ioana Miron, au interpretat colindele „În cetatea-mpărătească” și „Când Adam din rai ieșere”. Grupul de colindători de la Ineu de Criș (coordonat de prof. Karacsony Zoița) a fost acompaniat la mini orgă de Samuel Buzle (din clasa a IV-a). Te miri ce minuni poate face o orgă în mâinile unui maestru (pentru că raportat la vârsta sa, Samuel este un maestru)! Una din cele două colinde prezentate a fost culeasă de la Căpuș Florica (85 ani). Colindătorii din Oșorhei au fost coordonați de prof. Ioana Bianca Bulgaru, și acompaniați la vioară cu goarnă de Cosmin Maga, iar la tobă de Alin Anghel. Școala Roșia a ieșit în față cu un grup de colindători din ciclul primar, coordonați de același înv. Gheorghe David, având-o ca solistă pe Andreea Zăvoianu. Colindătorii din Săcădat ne-au dat „Vestea bună” în acompaniament de acordeon și chitară (la acordeon – Boroș Otniel Florin, la chitară – Melania Negruț), coordonator, prof. Ionuț Pașc.
La finalul momentului, gazdele au revenit pe scenă cu un „bonus” – un moment folcloric, prezentat de echipa de dansuri populare, coordonată de prof. Valerica Negruț, iar dl învățător din Roșia (Gheorghe David) a „replicat” cu două colinde din zona Binșului.
Ultimul cuvânt l-au avut membrii juriului și organizatorii care au înmânat premiile (diplomele).
Ce vom avea în cea de-a doua etapă?
Așa după cum vă spuneam la începutul reportajului, cea de-a doua etapă a proiectului se va derula în perioada 2 - 6 aprilie 2012, sub genericul „Tradiții și obiceiuri românești de Paște în Câmpia de Vest și județul Bihor”.
În cadrul acestei etape vom avea: *Expoziție de pictură pe sticlă, subiectul fiind tradiția Paștelui în mediul rural românesc (iconițe, obiecte ornamentale de Paște) *Expoziție de ouă pictate de către elevi *Concurs: prezentarea unui costum popular local din regiunea Câmpia de Vest, precum și un moment artistic - un obicei tradițional local de Paște.
Așadar, proiectul își propune (după cum aveam să aflăm de la coordonatorul său, prof. Claudia Tișe) să reîmprospăteze memoria colectivă legată de tradițiile de Crăciun și de Paște. „Frumusețea portului popular românesc, obiceiurile etnografice și folclorice, tradițiile religioase, paradoxal, rămân necunoscute generației tinere. Chiar dacă lumea satului românesc îmbină mediul de trai al unei generații aflate deja în puterea vârstei, cu cea a unei generații tinere, trecutul și tradițiile românești nu mai sunt promovate, sunt uitate, ba chiar desconsiderate. Tinerii sunt înclinați să preia o serie de obiceiuri și tradiții străine, fără să le cunoască pe cele românești”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (135 de poze), accesați Galeria foto: „Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”.

Trimite email
sâmbătă, 21 decembrie 2024, 18:20:21 Ora standard a Europei de Est