Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

312 ani de activitate educațională

9 decembrie – „Ziua școlii”

312 ani de activitate educațională

Vineri (9 decembrie 2011), de „Ziua școlii”, la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea au fost marcați 312 ani de activitate educațională.

Înainte de ora 10, directorii Colegiului și reprezentanții Consiliului elevilor și-au primit cu mare drag oaspeții (oficiali locali și județeni, foste cadre didactice și foști elevi ai colegiului). În holul de la intrarea în sala festivă, am fost martori la momente emoționante: zâmbete și îmbrățișări, bucuria revederii după 12 ani și mai bine ...
La ceas aniversar, distinsa citadelă a învățământului bihorean și-a contabilizat  filele de istorie și cei 312 ani de activitate educațională. La invitația conducerii, evenimentul a fost onorat de foști directori și profesori ai școlii, foști elevi, distinși invitați, oficiali locali și județeni, între care: viceprimarii dr. Gheorghe Carp și Biro Rozalia, subprefectul Adelina Coste, inspectorii școlari generali adjuncți Nicolae Ungur și Kery Hajnal.
Întâlnirea de suflet a eminescienilor de „Ziua școlii” a fost gândită de doamna director Maria Onița ca o invitație la reașezarea dascălului la locul pe care îl merită în societate, potrivit contribuției sale la formarea tinerei generații.
După cuvântul de salut adresat de doamna director Maria Onița, la microfon a urmat subprefectul Adelina Coste. În alocuțiunea sa, fosta elevă a școlii s-a arătat emoționată, simțindu-se copleșită și acum de personalitatea foștilor săi profesori pe care, în parte, îi avea în față. În mesajul său, doamna subprefect s-a adresat Măriei sale - Educatorul, Școlii, dar și Elevului, arătând că „primul și ultimul scop al educației (al școlii) este elevul”.
Viceprimarul Gheorghe Carp, deși nu este absolvent al acestui liceu, se simte legat sufletește de școala unde au studiat bunicul și fiul său. Domnia sa a mărturisit că și-ar fi dorit să fie absolvent al acestui prestigios colegiu, „care ocupă primul loc în inima sa!” Și inspectorul școlar general adjunct al I.S.J. Bihor, dl Nicolae Marcel Ungur, și-a mărturisit emoțiile pe care le încearcă la ceas aniversar, chiar dacă nu este absolvent al colegiului, fiind vorba despre o nostalgie a anilor de liceu și un sentiment de admirație și respect pentru slujitorii unuia dintre liceele reprezentative ale învățământului bihorean.
„Tradiția naște valori prin tot ce realizează elevii noștri!”
Revenind la microfon, doamna director Maria Onița avea să facă o pledoarie pentru nobila profesie de dascăl, pornind de la citatul (din A. Marie) despre meseria de dascăl (educator) care este „o mare și frumoasă profesiune, care nu seamănă cu nici o alta, o meserie care nu se părăsește seara odată cu hainele de lucru..., o meserie în care a ști nu înseamnă nimic fără emoție, în care dragostea e sterilă fără forța spirituală, o meserie când apăsătoare, când implacabilă, ingrată și plină de farmec...” și ajungând la a-l cita pe prof. C.C. Giurescu: „Mi-am respectat meseria și ea m-a respectat pe mine”.
În discursul său, doamna director a nominalizat dintre foștii dascăli ai școlii, începând cu foștii colegi, dar și directorii instituției (începând cu dna Ecaterina Crăciun și încheind cu dl Iosif Eilender); ajungând în actualitate, s-a referit la resursa umană existentă (1.496 de elevi, în clasele I-XII, îndrumați de 93 de cadre didactice), la spiritul și mândria de eminescian; și întrucât ziua de vineri a fost dedicată, în exclusivitate, dascălilor, sărbătoarea elevilor va avea loc în intervalul 2 - 6 aprilie 2012, în cadrul manifestărilor „Școala altfel”.
Povestea unei instituții ... care s-a născut în 2 decembrie 1699
Sub genericul „A fost odată...”, elevii școlii (Mădălina Naghiu, Tamas Brânda, Daiana Banc, Roxana Ghenț, Andreea Negruț, George Samașca-Nemeș, Andrada Rește și Denik Jurcsik), coordonați de prof. Cristina Marian, Veronica Marton și Adriana Pugna, au ilustrat în chip măiestrit file din devenirea colegiului, împletind paginile de istorie, prezentate în power point, cu un text și versuri potrivite, totul îmbrăcând o haină sărbătorească de noblețe și profundă admirație pentru o instituție de renume.
Un tribut de binemeritate laude...
La ceas aniversar, doamna Violeta Ardelean, în calitate de fost elev, profesor și director al școlii, a ținut să aducă „un tribut de binemeritate laude dascălilor clădiți clasic..., dar și instituției, aducând mulțumiri  admirabililor săi profesori (între care Valeria Botiș - dascălul de română); „ca ex-director, nu am scăpat de umbre și doresc să îi evoc cu căldură pe plugari – cultivatorii de destine...”; în calitate de fost profesor de română, dna Ardelean s-a oprit la „câteva mlădițe”, foști elevi (între care Ruxandra Chișe).
Prof. dr. Lucia Matiuța și premiile PIJA  
Doamna prof. univ. dr. Lucia Matiuța ne-a reținut atenția cu concursul internațional de creație literară PIJA pe care îl coordonează, prilej cu care a ținut să înmâneze diplome profesorilor colegiului care s-au ocupat de organizarea și desfășurarea recentei ediții de la Oradea.
„Un Om nu se naște se face, educația îl face Om...”
Am ascultat apoi discursurile a trei foști absolvenți ai școlii: prof. univ. dr. Antonio Faur, ing. Felician Burian și prof. Ovidiu Pop – manager; intervenția distinsului notar Cornel Gârba, în calitate de fost și actual părinte de elevi eminescieni; și nu în ultimul rând i-am ascultat pe trei dintre membrii Consiliului elevilor (Domokoș Carla, Fekete Agnes și Oana Meșter).
Dl profesor Antonio Faur a avut un mesaj pertinent și inspirat, cu referire directă la Dascăl și misiunea sa nobilă. „Profesorii clădesc. Ei sunt constructori, pentru că Omul nu se naște se face, educația îl face... Om. Familia, școala și în cele mai multe cazuri și biserica sunt pilonii formării noastre. Personalitatea unui om se definitivează în linii mari la absolvirea liceului. De învățat, însă, învățăm toată viața. Suntem elevi perpetuu...”
În chip surprinzător, un distins istoric ne-a vorbit admirabil despre dascălul-pedagog și misiunea sa nobilă (se vede că așchia nu sare departe de copac - distinsul istoric și profesor univ. dr. Viorel Faur ne-a fericit cu un urmaș vrednic, demn de toată admirația!).
Eminescienii talentați ne-au bucurat cu un regal aniversar
Cireașa de pe tortul aniversar ne-a fost oferită de artiștii colegiului: Amalia Popa, Mădălina Naghiu, Molnar Krisztina, Claudia Lupșan, Oana Pelea, Teodora Șandru, Mark Lukacs și Roxana Ghenț..., care s-au întrecut în a ne bine dispune; soliștii vocali și ansamblurile de dansuri, grupurile vocale...ne-au prezentat un model de conviețuire interetnică de calitate la Colegiul Național „Mihai Eminescu”. Într-un final incandescent, cei mai mici „soldați” ai colegiului, elevii din ciclul primar, câtă frunză și iarbă, îmbrăcați de sărbătoare, în straiele unor veritabili Moși, au înălțat frumoase colinde... și un La mulți ani a răsunat din toate piepturile eminescienilor! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (128 de poze), accesați Galeria foto: 312 ani de activitate educațională.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 12:30:24 Ora standard a Europei de Est