Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Micii europeni de la Școala “Nicolae Bălcescu” au văzut Parisul

Vis și realitate

Micii europeni de la Școala “Nicolae Bălcescu” au văzut Parisul

Ca o încununare a muncii desfășurate zeci și zeci de ore în derularea proiectelor (“Copiii de azi, micii europeni” și “Copil – natură – viață”) și a numeroase alte acțiuni educative și ecologice care au avut loc la nivelul claselor și școlii (la orele de dirigenție și în cadrul unor manifestări extrașcolare), circa patruzeci de elevi de la Școala cu clasele I-VIII “Nicolae Bălcescu” din Oradea au făcut o excursie la Paris, la sfârșitul lunii octombrie (23-31 octombrie 2007).

Elevii (din  clasele a  IV-a C, a V-a A, a VII-a C și a VIII-a A) au fost însoțiți de cadrele didactice implicate în proiecte: învățătoarea Ileana Lazăr (coordonator de proiect), institutoarea Stela Tăut, și profesorii Anca Onofrei, Maria Coroban și Vasilica Blaga. Proiectele ca și excursia au fost finanțate de Primăria Oradea, micii europeni fiind cazați, ca niște adevărați lorzi, la Hotel “Premiere Classe”, în apropierea Parisului.
Vis de copil, devenit realitate!
Cu lecția învățată de-acasă, și având fiecare în față ghidul oferit de coordonatorul de proiect (înv. Ileana Lazăr), elevii parcurgeau cu sufletul traseul (Ungaria, Austria și Germania, cu destinația Franța), tresărind și exclamând la fiecare minune și frumusețe reperate. Pentru alungarea oboselii și plictiselii, pe autocar s-au organizat jocuri și vizionări de filme, la libera alegere a fiecăruia. În paranteză fie spus, nu putem să nu remarcăm documentarea la sânge pe care a făcut-o dna învățătoare Ileana Lazăr pentru redactarea celor nouă pagini (A4) de ghid (inclusiv sugestii de călătorie în Franța).
La întoarcere, cu bateriile încărcate și cu sufletul mai bogat, elevii clasei a IV-a C au dat “extemporal” de sinceritate, încredințând hârtiei impresii de călătorie. Dintre “extemporale”, doamna învățătoare (inst. Stela Tăut) a selectat pentru noi însemnările elevilor Raul Popa, Cristina Lupșe, Alina Agarici și Laurențiu Lucaci, din care am spicuit câteva fragmente spre a vedea Paris prin ochii lor (dar și cu ajutorul pozelor pe care ni le-au oferit dna Stela Tăut și elevii Ana Brad – din clasa a VIII-a A, Elek Richard și Adela-Iulia Sas - din a VII-a C). Am fi fost bucuroși să publicăm și impresii ale celor din a VIII-a, dar nu s-au ținut de cuvânt. Păcat!
Excursie de neuitat la Paris
La sfârșit de octombrie, când anotimpul roadelor bogate își număra bănuții căzuți, am pornit într-o excursie de vis la Paris. Lăsând în urmă municipiul de pe Crișul Repede îmbrăcat în culorile toamnei, ne-am lăsat duși de caii putere ai autocarului, cei mai mulți în premieră absolută, pe traseul Oradea-Ungaria-Austria-Germania-Paris. După 24 de ore de călătorie, aveam să aterizăm, precum cosmonauții pe Lună, în orașul-metropolă al Franței, Paris (capitală din 987, cum am aflat din ghidul din fața noastră, orașul de care sunt legate revoluțiile din 1789, 1830 și 1848). În prima zi, am plecat spre Normandia, unde am vizitat orașele Honfleur (cu ale sale case cu flori la ferestre), Deauville (una dintre cele mai apreciate stațiuni litorale franceze) și Trouville, ajungând până pe țărmul Atlanticului, aflat, spre bucuria noastră, în faza de reflux. Pentru cutia cu amintiri, din cel de-al doilea ocean ca mărime, ne-am recoltat scoici și am luat apă în sticluță. Într-o altă zi, ne-am plimbat pe valea Loarei (”Valea regilor”) - cu domenii private luxuriante, care sunt adevărate vitrine publice ale civilizației franceze (ca s-o citez pe dna învățătoare, autoarea ghidului). Dintre frumoasele-i castele, am vizitat castelul Chambord –supranumit “castelul vânătorii”, pentru colecțiile sale excepționale de pictură de epocă pe teme vânătorești, “cel mai mare castel de pe Loara”, fostă locuință a regelui Ludovic al XIV-lea, construit în 1547, cu 440 de camere, 365 de șeminee și 84 de scări, și cu numeroase grajduri (pentru a adăposti în trecut cei 1200 de cai de rasă – una dintre marile comori ale castelului). Celălalt castel la care am zăbovit se numește Blois. “E palatul unde a locuit regele Henric al III-lea cu mama sa, Caterina de Medici”.
 
Paris - orașul luminilor
La Paris, am fost copleșiți de-a dreptul de numărul mare de frumuseți fără seamăn. Catedrala Notre-Dame este chintesența artei franceze medievale. Inițiativa de a ridica o catedrală, cu aproximativ 900 de ani în urmă, aparține lui Maurice de Sully, episcop de Paris. Lucrările au început în 1163, dar nu au fost terminate decât în 1345, dar și atunci fără finisajele finale. Catedrala a fost ridicată în cinstea Sfintei Fecioare Maria. Muzeul Luvru este unul dintre cele mai cunoscute muzee din lume, deschis publicului în 1793. Aici se află celebrul tablou al Giocondei sau Monalisei, pictat de Leonardo da Vinci. Pentru a intra în muzeu, trebuie să treceți prin piramida de sticlă. Palatul Versailles – minunea minunilor! În vremea “regelui soare” (Ludovic al XIV-lea), era cel mai mare și impunător palat regal din Europa (deservit de 35.000 de slujitori). Atracția nr.1 a palatului o constituie Sala oglinzilor (lungă de 73 m, lată de 11 și înaltă de 13 m), care are nu mai puțin de 357 de oglinzi, dispuse în 17 arcade. Pe peretele opus se află 17 ferestre tot în formă de arcadă. Dar câte și mai câte nu v-am putea povesti ... despre Piața Concorde – unde a fost decapitat regele Ludovic al XVI-lea, Bazilica Sacre-Coeur de pe dealul Montmartre, Domul Invalizilor, construit în 1670, la inițiativa lui Ludovic al XIV-lea de a adăposti soldații răniți (Aici se află mormântul lui Napoleon, muzeul armelor – cel mai mare muzeu militar din lume, biserica domului, muzeul planoreliefurilor. Clădirea este a doua ca înălțime din Paris, după Turnul Eiffel.), Pantheonul – biserică și mormânt al celor mai mari personalități ale Franței, Piața Vendome - cea mai armonioasă dintre piețele pariziene – care adăpostește statuia gigant a lui Ludovic al XIV-lea (41 m), construită în 1792, Hotel de Ville, Centrul Pompidou (cu atelierul lui Constantin Brâncuși), închisoarea Conciergerie, Universitatea Sorbona, Moulin Rouge, grădinile Luxembourg, Arcul de Triumf (vechi și nou), Pont Neuf...
Într-o seară, am fost cu vaporașul pe Sena într-o croazieră, iar fiecare obiectiv turistic pe lângă care treceam era prezentat în mai multe limbi. Cu sufletul la gură, am urcat până în vârful turnului Eiffel, de unde am văzut splendoarea - Parisul luminat în mii de luminițe.
“Am visat cu ochii deschiși”
Ultima zi petrecută în Paris a fost dedicată plimbării pe Champs-Elysees și vizitării parcului de distracții – Disneyland. Probabil că această zi nu o voi uita niciodată deoarece, fiind copil, am visat cu ochii deschiși, minunându-mă de imensitatea parcului, multitudinea de construcții, care mai de care mai frumoasă, lumini și culori, personaje și decoruri, parada personajelor de basm, marionete, Minnie în spectacol pe scenă, alături de o orchestră și alte personaje, copii și adulți pictați și îmbrăcați corespunzător reprezentau zeci și zeci de personaje. Am savurat din plin: caruselul căluților, pirații din Caraibe, căsuța lui Pinocchio, cabana lui Robinson, Indiana Jones și templul, insula aventurilor, Legendele din Vestul sălbatic, casa vrăjitoarelor, Statuia Libertății, ne-am plimbat cu vaporașul și trenul... O lume de vis!
La întoarcerea în țară, ne-am oprit în orașul Strasbourg, unde am vizitat Consiliul Europei și catedrala, iar în Salzburg, am trecut pe la catedrală și la casa memorială a lui Mozart.
A fost o excursie de neuitat pe care o voi povesti prietenilor, iar peste ani și ani, copiilor mei. (Raul POPA)
O panoramă... ruptă din rai!
Franța este o țară deosebită, renumită pentru muzeele, castelele și catedralele sale, cu o Capitală monument în care la fiecare pas te minunezi de ceea ce vezi: turnul Eiffel, unicat în lume - “simbolul Parisului și o capodoperă a artei inginerești” (cum se scrie în ghidul primit), o minune din oțel și nituri, fiind, în 1889, cea mai înaltă construcție din lume (peste 300 de metri), Catedrala Notre-Dame (cu al său clopot de alamă de 16 tone) - urcând scările din piatră sub formă de spirală, de sus, de la înălțimea celor 82 de metri, am avut o panoramă...  ruptă din rai! Sau poate vreți să vă vorbim despre Cartierul Latin, cu Sorbona în centru, una dintre cele mai vestite instituții de învățământ din lume, fondată în 1253, drept colegiu pentru educarea studenților teologi săraci, și Pantheonul, unde se odihnesc Victor Hugo, Voltaire, Emil Zola..., grădinile Luxemburgului, Cartierul Montmartre și Bazilica Sacre-Coeur, Muzeul Luvru (de unde ne zâmbește Monalisa lui Leonardo da Vinci), Muzeul d’Orsay (cu pânze celebre, ale lui Monet, Renoir, Van Gog), Domul Invalizilor (cu mormântul lui Napoleon I), Piața Concorde (cu Obeliscul central, ridicat în 1836), Arcul de Triumf (înalt de 50 de metri, cu patru statui, câte una pe fiecare stâlp), turnul Eiffel (de unde am admirat superba panoramă a Parisului, de la înălțimea de 300 de metri), Palatul Versailles (cu ale sale camere împodobite cu aur și stofe scumpe), Champs-Elysees și parcul de distracții – Disneyland... mult prea multe frumuseți pe care nu le poți descrie în cuvinte. Ele ne-au umplut sufletul și ne-au încântat privirile.
Excursia va rămâne de-a pururi în inima noastră!
(Cristina LUPȘE)
Zecile de poze vor întreține flacăra olimpică
Într-o manieră asemănătoare au descris excursia și ceilalți doi elevi din clasa a IV-a C, Alina Agarici și Laurențiu Lucaci. Punctând obiectivele turistice vizitate, ei le-au prezentat la superlativ, exact așa cum le-au descoperit. Privit prin ochii Alinei, Parisul este o adevărată metropolă culturală a lumii, cu 13 universități, dar și cel mai mare nod de comunicații al Franței, legat printr-o rețea TGV de principalele orașe ale țării, și prin eurotunel de Londra. Laurențiu s-a referit și la modul plăcut și util în care și-au petrecut cele 24 de ore în autocar. “Drumul până la Paris nu ne-a părut lung, chiar dacă a durat 24 de ore, fiindcă în autocar am vizionat filme, am ascultat muzică, am cântat și ne-am jucat. Zecile de fotografii pe care le deținem din această excursie vor întreține mereu vie flacăra olimpică în inimile noastre!” (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze (124 de poze), accesați Galeria foto: Micii europeni de la Școala “Nicolae Bălcescu” au văzut Parisul.

Trimite email
sâmbătă, 21 decembrie 2024, 15:50:58 Ora standard a Europei de Est