Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Folclorul înseamnă creație permanentă!”

„Ora de folclor”, cu invitați speciali - prof. Lucia Babău și Oana Pelea

„Folclorul înseamnă creație permanentă!”

La ora de dirigenție de ieri (luni, 31 octombrie 2011), dna profesor Ana Iosa, de la Școala cu clasele I-VIII „Oltea Doamna” din Oradea și elevii clasei a VIII-a A au avut doi invitați speciali: pe Oana Pelea și distinsul său mentor - dna profesor Lucia Babău.

Oana Pelea este unul dintre străluciții absolvenți ai Școlii „Oltea Doamna”, actualmente elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, iar dna Lucia Babău este profesorul său de suflet - distinsul său profesor de Limba și literatura română.
Ieri, olimpica națională la Limba și literatura română și mentorul său au fost inivitații speciali la ora de dirigenție care avea ca temă „Folclorul – pasiunea mea”.
Din clasa a VIII-a, folclorul a devenit pentru Oana o pasiune, descoperită cu ajutorul doamnei folclorului popular bihorean – Florica Ungur (ridicată la ceruri). Inteligentă și sensibilă, Oana a deprins de la Doamna Profesor Florica Ungur tot ce avea mai scump în glas și în suflet despre folclorul românesc, noblețea și harul, curățenia sufletească și iubirea. Ascultând-o cântând pe Oana (în premieră), am rămas plăcut surprinși de vocea sa caldă, care trădează sensibilitate și bucuria de a cânta. „Dac-ar ști ochii vorbi” e unul dintre cântecele interpretate. În cazul Oanei, ochii au un limbaj ușor de descifrat. Oana le-a vorbit colegilor despre folclor, așa cum l-a perceput și ea studiindu-l alături de mentorul său și de dna profesor Florica Ungur, fiind sprijinită, secvențial, de dna Lucia Babău, care a ținut să-i avertizeze pe elevi să nu confunde folclorul, cântecele populare, cu manelele...
Oana s-a prezenatat la „ora de folclor” îmbrăcată corespunzător, într-unul din cele zece costume populare originale pe care le deține. „Este un costum de pe Crișul Negru, al unei femei tinere, în culorile albastru și maro, alcătuit din poale, zaghie și spătoi, mai are și cârpă din păr, dar nu am luat-o, iar în picioare opinci, din Nimăiești, făcute din roți de căruță; ciorapii se cheamă în limbaj popular ștrinfi. Acest costum are circa o sută de ani, fiind tors din fir de cânepă și țesut în război, cu cipcă în partea de jos...”
În timp ce descria costumul, atât Oana, cât și dna Babău traduceau unele cuvinte, spre a fi corect înțelese, pentru că în clasa a VIII-a A pe lângă români învață și copii din Liban (Farran Rachil), Israel (Sandy Mah’d)...
„Toarce furcă, adună fus!”
Interpretând un cântec de șezătoare, Oana i-a provocat pe colegi la o discuție despre șezătoare, obiceiuri și tradiții de nuntă, botez și înmormântare. Torsul cu furca și fusul, dar și furatul fusului și răsplata primită de fecior de la stăpâna fusului. Ascultând-o vorbind și cântând, chiar și doamna profesor de educație fizică și sport, dirigintele clasei, avea să se minuneze și să intervină cu aprecieri: „Doamne, Oana, cât de frumos mai știi să cânți! De unde vocea aceasta, dintr-o ființă atât de plăpândă?! Cum puteam eu intui în urmă cu patru ani, că tu vei fi astăzi aici, împreună cu dna Lucia Babău, vorbind despre folclor?! Ești extraordinară!
Din vorbă în vorbă s-a ajuns și la obiceiuri de nuntă, la colind și la mersul cu turca, iar spre final s-a lansat provocarea de a cânta cu toții și a juca pe „șlagărul orădenilor” – „Bate vânt de la Orade”. Răzvan Florea și alți pasionați ca și el de dansurile populare au prins a juca...
Să mai spunem că Oana a impresionat întreg județul atunci când a organizat un spectacol caritabil la Casa de Cultură a Sindicatelor pentru a aduna fonduri în ideea de a o sprijini la vremea aceea pe dna Florica Ungur, să facă un tratament special.
„Nu e o rușine să-ți placă să joci!”
La finalul activității, stând de vorbă cu dirigintele clasei, doamna profesor Ana Iosa, profesor de educație fizică și sport, aveam să aflăm despre una despre alta...
„Am dorit să ofer elevilor mei o „oră specială de folclor”, dar și o lecție de orientare școlară spre un colegiu național renumit, cum este liceul „Mihai Eminescu”. Am dorit ca la final să-i determin să joace și ei alături de Oana. Nu e o rușine să-ți placă să joci. În studenție, eu am jucat în ansamblul „Doina” al studenților din București!”
Să mai spunem că dna profesor Ana Iosa este un formator de campioni la baschet feminin. Nu mai departe de joi (3 noiembrie 2011), la „Oltea Doamna” se va da startul Campionatului de baschet pentru gimnaziu – fete, la care s-au înscris șapte echipe. De vreo 10 ani, baschetbalistele gimnaziste de la „Oltea Doamna” dau lecții colegilor din municipiu și județ. „Tot joi, am să-mi scot elevii la teatru, să vadă „Romeo și Julieta, la „Regina Maria”. (Ovidiu DAN)
P.S .Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Folclorul înseamnă creație permanentă!”

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:19:25 Ora standard a Europei de Est