Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Îmi doresc ca brandul Universității să fie dat de departamente puternice...”

La conferința de presă a rectorului

„Îmi doresc ca brandul Universității să fie dat de departamente puternice...”

Două au fost punctele importante pe ordinea de zi a conferinței de presă de miercuri (19 octombrie 2011) a rectorului Universității, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Antal: validarea de către Senatul Universității a alegerilor pentru funcția de director de departament și constituirea unei societăți comerciale la Universitatea din Oradea.

Pe lângă aceste probleme, dl rector a punctat și altele (Carta Universității, inventarierea patrimoniului, redenumirea campusurilor și clasamentul SCIMAGO), precum și un posibil nume dat instituției, chestiune adusă în discuție de un jurnalist.
A fost readoptată Carta Universității (Legea internă fundamentală a instituției) și inventariat patrimoniul.
„Luni (17 octombrie), am reușit să obținem statutul de proprietar pe clădirile din Campusul central. Celelalte clădiri sunt proprietatea statului..., cu excepția clădirii Facultății de Medicină și Farmacie la care proprietară este Universitatea”.
Tot luni, Senatul a validat alegerile care au avut loc la nivelul departamentelor („Nu se validează persoane, ci respectarea procedurilor”). Astfel, din cele 47 de departamente, au fost validate alegerile la 46, la un departament s-a constatat un viciu de procedură, iar alegerile vor fi reluate. În Cartă, la articolul nr. 6, se spune, explicit, că au câștig de cauză „persoanele care au obținut majoritatea simplă a voturilor din numărul total al membrilor cu drept de vot prezenți”.
Având în vedere că de-acum departamentele sunt mai importante decât facultățile, ele (departamentele) fiind structura (celula) de bază, bătălia s-a dat pentru șefia departamentelor, așa încât foștii decani ai facultăților au renunțat la facultăți și s-au luptat să obțină funcția de director de departament. În validarea directorilor a fost invocată incompatibilitatea (o chestiune nouă, pe care nu o găsim nicăieri în România, după cum a ținut să ne asigure dl rector), în sensul că o persoană nu poate deține două funcții de conducere. Așa încât, ajungând directori de departamente, respectivii au renunțat la funcția deținută până atunci, aceea de decani, prodecani sau prorectori. Foștii decani Aurora Mancea – Facultatea de Arhitectură și Construcții, Anca Dodescu – Științe Economice și Floare Chipea – Științe Socio-Umane, ajungând directori de departamente, au renunțat la funcțiile de decani. În locul lor au fost numiți, decani interimari, până la organizarea concursului (după alegerea rectorului): Ramona Novicov, Alina Bădulescu și Adrian Hatos. În numirea decanilor interimari, dl rector a ținut cont de propunerile făcute de foștii decani. Dna prorector Elena Bonchiș, fiind aleasă director al Departamentului de Psihologie a renunțat la funcția de prorector (în relații cu studenții), iar postul de prorector a rămas vacant (până vor fi consultați studenții). Prodecanii de la  Drept și Litere, Cristian Miheș, respectiv Teodor Mateoc, ajungând directori de departamente, au renunțat la șefia de prodecani. La Litere, a fost numit prodecan interimar, lector univ. dr. Florin Cioban, celălalt post de prodecan rămânând vacant.
Tot incompatibilități sunt și cele referitoare la gradul de rudenie... a celor aflați în structurile de conducere. Astfel, nu au fost validați 11 membri în consiliile departamentelor, urmând să aibă loc alegeri parțiale.
Departamentul de Medicină Dentară are societate comercială
Dl rector a adus în discuție apoi „o problemă care trenează de foarte mult timp...”
Articolul 129 din Legea Educației Naționale (nr.1 din 2011) dă dreptul universităților să înființeze singure sau prin asociere societăți comerciale (SRL-uri) pentru a realiza venituri extrabugetare. Iar Departamentul de Medicină Dentară a înființat un asemenea SRL, dispunând și de dotări la nivel european, cum aprecia dl rector. „Nu ne-am propus să obținem profit, doar să-și poată plăti cheltuielile cu consumabilele din medicina dentară”. Prin această implicare, cei care lucrează în SRL, profesorii (împreună cu studenții facultății), nu vor avea salarii în plus, ține să sublinieze dl rector Cornel Antal. Iar doamna conf. univ. dr. Daniela Zapodeanu, șeful Catedrei de Finanțe-Contabilitate a Facultății de Științe Economice, prezentă la conferința de presă, s-a arătat încântată de ceea ce a aflat. Dumneaei a arătat că și colectivul Facultății de Științe Economice are în vedere „un asemenea proiect pe finanțe-contabilitate, după modelul colegilor din Debrețin, care au mai multe societăți comerciale. Noi ne propunem să angajăm absolvenți de-ai noștri, care vor fi coordonați de un cadru didactic”, a precizat Daniela Zapodeanu.    
Ce nume s-ar potrivi cel mai bine Universității orădene?
Se pare că până la încheierea mandatului actualului rector, Universitatea din Oradea va  purta un nume. În acest sens, va avea loc o dezbatere publică internă, iar Senatul va decide care este numele care i se potrivește cel mai bine Universității din Oradea. S-au propus: Emanuil Gojdu, Nicolaus Olahus, Aurel Lazăr, Crișana..., dar de ce nu și Teodor Maghiar (?!) – propunem noi, ținând cont de faptul că adevăratul ctitor al actualei universități a fost rectorul de-atunci Teodor Maghiar. În acele vremuri de nebuloasă, după Revoluție, și în anii care au urmat Domnia sa a fost cel care s-a bătut și s-a zbătut, dar a și reușit să dezvolte la Oradea o universitate cu 18 facultăți, Oradea devenind (fiind cotat astăzi ca) cel de-al 10-lea centru universitar din țară!
Universitatea – locul 11 ( respectiv 9)
Privită prin prisma clasamentului SCIMAGO (SIR) al universităților și institutelor de cercetare din lume, bazat pe publicațiile științifice din baza de date SCOPUS, Universitatea din Oradea ocupă locul 11 în România între cele 19 instituții din România (17 universități, plus Academia Română și Institutul de Fizică Atomică), respectiv locul 9 (doar între universități), locul 101 în Europa de Est și locul 2.537 în lume, din zeci de mii de universități și institute de cercetare.
Constantin Tulai – Doctor Honoris Causa
Dna conf. univ. dr. Daniela Zapodeanu, șeful Catedrei de Finanțe-Contabilitate, a venit la conferința de presă cu un scop precis, acela de a invita reprezentanții presei să participe joi, în Aula Magna, la conferirea titlului de Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea domnului profesor universitar doctor Constantin Tulai de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
În câteva cuvinte, dna Daniela Zapodeanu a creionat portretul științific al distinsului profesor universitar clujean – ca un creator de școală de finanțe, cu 17 cărți publicate, care a stat în slujba școlii de finanțe peste cinci decenii, ocupând numeroase funcții, șef de catedră, decan, prorector...
Domnia sa a scris despre finanțe o adevărată poveste sau a descris finanțele ca pe o poveste de care se poate îndrăgosti, lesne, oricine..., a ținut să ne asigure șeful de catedră, dna Daniela Zapodeanu.  (Ovidiu DAN)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:13:26 Ora standard a Europei de Est