Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Pot să afirm că Universitatea se mândrește cu acest departament!”

15 ani de la înființarea DPPPD Oradea

„Pot să afirm că Universitatea se mândrește cu acest departament!”

La aniversarea a 15 ani de la înființare, Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic al Universității din Oradea a organizat, sâmbătă (1 octombrie 2011), în Aula Magna, workshop-ul internațional „Formarea personalului didactic, încotro?”

„Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic al Universității din Oradea are o vastă experiență în derularea unor programe de formare inițială și continuă a personalului interesat în domeniu, experiență conturată în cei 15 ani de existență. De-a lungul timpului, ne-am confruntat cu numeroase provocări generate de schimbările legislative și ale curriculum-ului pentru formarea profesorilor. Mai mult, aderarea România la procesul Bologna (an universitar 2005/2006) a produs schimbări majore și în domeniul pregătirii cadrelor didactice, fapt ce a obligat DPPPD să-și adapteze oferta educațională la noile condiții. Cea mai recentă provocare căreia suntem invitați să îi facem față este generată de prevederile Legii Educației Naționale (nr.1/2011), care, pe de o parte, pune un mare accent pe formarea unui corp didactic bine pregătit, iar pe de altă parte, schimbă radical sistemul formării inițiale și continue a dascălilor din România. În aceste condiții, se ridică o serie de interogații, atât pentru DPPPD Oradea, cât și pentru alți colegi de la instituții similare din țară: Care sunt, de fapt, necesitățile formării inițiale și continue a profesorilor din România? Care va fi locul și rolul DPPPD în contextul reformei actuale în sistem prevăzute de LEN (Legea Educației Naționale)? Ce statut vor avea DPPPD în cadrul universităților? Care va fi curriculum-ul după care se va realiza formarea inițială și continuă a personalului didactic?...”
L-am citat pe directorul DPPPD Oradea, prof. univ. dr. Vasile Marcu.
În cuvântul său, rectorul Universității din Oradea, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Antal, înainte să facă referiri la DPPPD, a vorbit despre ultimele repere, referințe pe care le-au dat și le-au făcut alții despre Universitatea orădeană, situarea Universității pe locul 19 între cele circa 100 de universități din țară, clasificare făcută de ministerul de resort (MECTS), fiind cotată în categoria universităților de educație și cercetare, iar Oradea situându-se între primele 10 centre universitare din România, chiar dacă Universitatea orădeană abia a ajuns la vârsta majoratului (la 21 de ani de la înființare). În urma restructurărilor de ultimă oră, din cele 18 facultăți au rămas 15, au dispărut cele 60 de catedre, iar în locul lor au rămas 47 de departamente, plus DPPPD.
„Azi se împlinesc 15 ani de la înființarea DPPPD. Îl cunosc pe întemeietorul, părintele și bunicul acestui departament (a adăugat rectorul, zâmbind și privind către dl Vasile Marcu), cunosc calitatea pregătirii acestui colectiv... Pot să afirm că Univesitatea se mândrește cu acest departament, iar workshop-ul îl consider deosebit de util... Când veți ajunge la 18 ani, veți putea viziona și altfel de filme”, a glumit rectorul, pentru a destinde atmosfera!
Identitatea, informația și relația
După prezentarea în power point a trecutului și prezentului DPPPD, au vorbit distinșii invitați, între care prof. univ. dr. Steliana Toma (de la Universitatea Tehnică de Construcții, București) și prof. univ. dr. Liliana Ezechil (de la Universitatea din Pitești)...
Abordând strategiile de pregătire a personalului didactic, dna Steliana Toma a fost cea dintâi care a dat răspuns întrebării din titlul workshopu-lui. „De ce încotro? Mergem mai departe. Avem ce face. Am să-l citez pe Nichita Stănescu „Suntem (tot) adolescent pe valuri în picioare!” Aceasta înseamnă supraviețuire, înseamnă excelență, de a face față provocărilor, altele decât înainte. Deci, mergem mai departe. Avem ce face. Activitatea de fiecare zi a contat. Trei lucruri mi se par importante: identitatea, informația și relația (Cine suntem? Ce oferim? Pentru cine lucrăm?). Și în acest sens, Departamentul de la Oradea este un exemplu. Ce dăm noi universităților? Bani. Nu le cerem, le aducem bani...”
„Nu toți profesorii sunt și buni educatori!”
În intervenția sa, doamna prof. univ. dr. Liliana Ezechil s-a referit la „Activitățile de mentorat în profesionalizarea pentru cariera didactică”. Domnia sa a identificat trei tipuri de mentorat: academic, didactic și profesional. Pentru dumneaei, orice cadru didactic este un model de profesor, dar depinde dacă modelul este pozitiv sau negativ, în percepția elevilor (studenților) săi. „Poți să ai ocupația de profesor, dar să nu ai și calificarea de profesor. Nu toți profesorii sunt și buni educatori! Misiunea de a educa este cea mai grea misiune din viață. Este cel mai vulnerabil domeniu. A fi mentor este egal cu a fi model pentru cel pe care îl formezi. Pot să fiu un specialist foarte bun, dar să nu fiu mentor foarte bun...”
Inspectorul general adjunct, dl prof. Nicolae Ungur, s-a referit la cele două proiecte naționale ale Inspectoratului Școlar Județean Bihor, care (ambele) se referă tocmai la formarea educatorilor în societatea cunoașterii – „Educatori pentru societatea cunoașterii – oportunități pentru formarea continuă a personalului didactic”. În continuare, prof. univ. dr. Anca Dragu și lector univ. dr. Daniela Căprioara (de la Universitatea „Ovidius” din Constanța) au abordat „Competențele didactice - repere în elaborarea planului de învățământ al masteratului didactic”.
Tot sâmbătă (după-amiază) în cabinetul E 307, s-au desfășurat lucrările pe secțiuni, iar seara, reuniunea pe secțiuni s-a mutat în Complexul Studențesc „Gaudeamus” de la Stâna de Vale. Duminică, tot în Complexul de la Stâna de Vale, s-a ținut masa rotundă „Managementul calității în formarea personalului didactic”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Pot să afirm că Universitatea se mândrește cu acest departament!”

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:09:29 Ora standard a Europei de Est