Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Noutăți privind proiectul „Școala, șansa mea”

Bilanț, activități, perspective

Noutăți privind proiectul „Școala, șansa mea”

Universitatea din Oradea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, implementează, în perioada 1 iulie 2010 – 30 iunie 2012, proiectul cu titlul „Școala, șansa mea” (cofinanțat din Fondul social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltare Resurse Umane, Axa prioritară 2 „Corelarea învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii” Domeniul major de intervenție 2.2. „Prevenirea și corectarea părăsirii timpurii a școlii”).

Obiectivul general al proiectului este prevenirea și corectarea abandonului școlar în localitățile unde locuiesc elevii vizați în cadrul grupului-țintă, prin facilitarea accesului la educație a grupurilor vulnerabile, cu risc de părăsire timpurie a școlii.
Grupul-țintă al proiectului este alcătuit din 100 de elevi cu risc de părăsire prematură a școlii, părinți ai acestora și cadre didactice din cinci localități din județul Bihor: Avram Iancu (20 elevi), Bogei (20 elevi), Cărăsău (15 elevi), Leș (15 elevi), respectiv Șuncuiuș (30 elevi). Criteriile de selecție a elevilor din grupul-țintă au fost în acord cu principiile generale ale POSDRU privind egalitatea de șanse și nediscrimininarea: elevul este înmatriculat în în ciclul școlar gimnazial, elevul provine dintr-un mediu familial și socio-economic defavorizat, nu a mai beneficiat de alte proiecte / programe de sprijin, are rezultate școlare modeste, prezentând astfel risc de eșec școlar, elevul și familia acestuia doresc să participe la implementarea programului de terapie cognitivă A și B.
Proiectul se află în luna a 13-a de implementare. Principalele activități desfășurate în ultimele șase luni au fost următoarele:
Activitatea 5 - Desfășurarea campaniei de informare și conștientizare a elevilor privind importanța prevenirii părăsirii timpurii a școlii, precum și efectele pe termen lung ale abandonului școlar în viața individului adult – martie-aprilie 2011. Activitatea a presupus editarea și tipărirea a 2.700 de pliante și 40 de afișe conținând informații despre proiect și importanța participării elevilor la educația formale. Materialele promoționale au fost postate la sediul Beneficiarului și al Partenerului 1, respectiv distribuite în cele cinci școli și comunități locale care constituie grupul-țintă al proiectului (Avram Iancu, Bogei, Cărăsău, Leș, respectiv Șuncuiuș) cu scopul informării și conștientizării elevilor privind efectele abandonului școlar, precum și impactul acestuia pe termen lung în viața individului adult. Rezultatele au fost reprezentate de cele 2.700 pliante, 40 afișe, respectiv de numărul de elevi / părinți / profesori sensibilizați asupra problematicii în cauză.
Activitatea 9 - Editarea și lansarea unui „Ghid de consiliere pentru profesori” adresat celor care lucrează cu elevii având risc de părăsire timpurie a școlii. Activitatea a fost reluată în lunile martie și aprilie 2011. Astfel, după editarea variantei electronice a Ghidului, aceasta a fost tipărită în 300 exemplare. Pentru a oferi posibilitatea unui public cât mai larg să fie informat referitor la conținutul acestui material, echipa de management a proiectului a decis organizarea unui număr mai mare de lansări, fiind organizate asemenea evenimente cu prilejul cursurilor de formare, respectiv ale conferințelor științifice organizate de către DPPPD din cadrul Universității din Oradea, precum și de către Inspectoratul Școlar Județean Bihor prin Centrul pentru Educație Incluzivă nr. 1. Pe de altă parte, fiecărei școli incluse în proiect, Editurii și Bibliotecii Universității din Oradea, respectiv Bibliotecii Casei Corpului Didactic Bihor le-au fost distribuite un număr important de exemplare ale Ghidului. Rezultatele activității au fost reprezentate de cele 300 de exemplare ale Ghidului de consiliere pentru profesori, respectiv de evenimentele de lansare.
Activitatea 11 - Implementarea programului de terapii cognitive A și B adresat elevilor ce prezintă risc ridicat de părăsire timpurie a școlii – ianuarie-iunie 2011. În prima lună, la nivelul fiecărei școli au fost stabilite spațiile în care se vor desfășura activitățile programului de Terapie cognitivă A și B, sălile de clasă fiind identificate vizual prin lipirea unor afișe / pliante cu logo-ul proiectului. Începând cu prima zi a semestrului II a anului școlar 2010/ 2011 au demarat activitățile specifice de Terapie cognitivă A și B după un orar și la o serie de discipline stabilite punctual de fiecare școală în parte. Astfel, programul s-a desfășurat de luni până joi, după terminarea orelor de curs obligatorii, iar materiile de învățământ vizate au fost: la Școala din Avram Iancu – limba engleză și matematică; la Școala din Bogei – limba română și limba engleză; la Școala din Cărăsău – limba română și matematică; la Școala din Leș – limba română și matematică; la Grupul Școlar Industrial Șuncuiuș – limba engleză și istorie. În ansamblu, activitățile au presupus efectuarea temelor de casă ale elevilor pentru ziua următoare, respectiv desfășurarea unor activități de consolidare a cunoștințelor și deprinderilor achiziționate la materiile respective. La începutul, mijlocul și finalul primului an de implementare a programului, elevii din grupul-țintă au fost evaluați pentru a se determina nivelul achizițiilor de cunoștințe pentru fiecare disciplină de învățământ. Programul de terapii cognitive A și B s-a desfășurat în paralel cu servirea de către elevii din grupul-țintă a unor produse alimentare servite de o firmă de catering selectată pe baza cererii de ofertă depusă la Beneficiar. Rezultatele activității au fost reprezentate de cei 100 de elevi asistați prin programul de terapii cognitive A și B.
Activitatea 12 - Desfășurarea unor activități specifice pentru promovarea și îmbunătățirea abilităților sociale ale elevilor cu risc ridicat de abandon școlar – martie-iunie 2011.. În luna martie 2011, la nivelul fiecărei unități școlare a fost stabilit un plan de implementare al activității de promovare și dezvoltare ale abilităților sociale ale elevilor din grupul-țintă, în funcție de specificul local, dar și de posibilitățile fiecărei instituții. În perioada aprilie – iunie 2011 au fost implementate o serie de acțiuni de ecologizare a unor zone insalubre din cele cinci localități, ajutorarea unor familii aflate în dificultate, au fost organizate concursuri tematice de desen, precum și jocuri și concursuri sportive. În fiecare școală a fost sărbătorită la 1 Iunie Ziua Internațională a Copilului, prilej cu care au fost organizate numeroase jocuri și concursuri la care au participat, deopotrivă, elevi incluși în grupul-țintă dar și alți colegi din școală. La sfârșitul ultimului an de implementare al proiectului va fi editat un Buletin informativ conținând date relevante și modele de bună practică pentru prevenirea abandonului școlar. Rezultatele sunt reprezentate de cei 100 elevi având abilități sociale și comunicare superior dezvoltate.
Activitatea 13 - Conferință științifică pe problematica părăsirii timpurie a școlii. Cu prilejul acestei conferințe ne-am propus informarea și conștientizarea publicului larg cu privire la importanța rămânerii elevilor în sistemul educației formale, respectiv la efectele nocive ale părăsirii timpurie a școlii, iar pe de altă parte, diseminarea rezultatelor parțiale ale proiectului, la finalul primului an de implementare. La conferință s-au înscris peste 45 de specialiști interesați să-și prezinte diferite comunicări științifice pe probleme ale prevenirii abandonului școlar. Evenimentul a avut loc luni, 20 iunie 2011, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, la aceasta luând parte 45 de specialiști în științele educației de la Universitatea din Oradea, I.S.J. Bihor, Casa Crpului Didactic Bihor, școlile implicate în proiect, Penitenciarul Oradea, Direcția de Sănătate Publică Bihor, alte școli din municipiul Oradea și județul Bihor. Au fost dezbătute probleme privind cauzele, efectele și modalitățile de preîntâmpinare a părăsirii premature a școlii (indiferent că aceasta este definitivă sau temporară), precum și modele de bună practică în acest ultim sens. Rezultatele activității au fost prezentate de cei 45 de specialiști care și-au împărtășit experiența în domeniul prevenirii abandonului școlar.
Activități preconizate a se desfășura în următoarele trei luni în cadrul proiectului:
Activitatea 7 - Masa rotundă cu tema „Școală – Comunitate – Părinți”. Raportat la prevederile graficului de implementare al proiectului, data calendaristică a organizării acestei activități va fi luna octombrie 2011. Cu prilejul acestei mese rotunde ne propunem să invităm specialiști în științele educației din cadrul Universității din Oradea, Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Casei Corpului Didactic Bihor, Direcției pentru Asistența și Protecția Copilului Bihor, Direcției de Sănătate Publică Bihor. Temele pe care intenționăm să le dezbatem se referă la factorii ce pot genera riscul părăsirii premature a școlii de către elevii aparținând grupurilor vulnerabile, efectele acestui fenomen asupra individului și a societății, formele aflate la îndemâna școlii prin care poate fi prevenit și corectat fenomenul, modele de bună practică în acest sens, măsura în care proiectul de față a contribuit, după primul an de implementare, la menținerea elevilor cu risc de abandon școlar în sistemul educației formale. Numărul specialiștilor participanți, precum și calitatea luărilor de cuvânt și a ideilor vehiculate vor fi principalii indicatori care vor marca reușita activității.
Activitatea 11 - Implementarea programului de terapii cognitive A și B adresat elevilor ce prezintă risc ridicat de părăsire timpurie a școlii – iulie-decembrie 2011. Pe perioada vacanței de vară a elevilor, profesorii responsabili cu implementarea acestui program, sub îndrumarea experților coordonatori școlari vor întocmi rapoarte privind progresul elevilor, atât din punct de vedere cantitativ (în funcție de mediile școlare obținute de elevi la materiile de învățământ la care se pregătesc în cadrul programului la începutul semestrului II, an școlar 2010 / 2011 – momentul începerii activităților, respectiv la terminarea acestui semestru și, implicit a intrării în vacanța de vară), cât și calitativ (în funcție de observațiile consemnate de cadrele didactice implicate în realizarea programului). În funcție de aceste rezultate, profesorii vor decide asupra curriculum-ului personalizat adaptat specificului fiecărui elev, pe care acesta îl va parcurge în anul școlar 2011 / 2012. Programul de terapii cognitive A și B este preconizat să se reia în a doua jumătate a lunii septembrie, odată cu reînceperea anului școlar viitor. (Valentin Cosmin Blândul)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:12:20 Ora standard a Europei de Est