Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Partenerii germani trag tare la renovare!

În campusul școlar de la Tămășeu

Partenerii germani trag tare la renovare!

Partenerii de proiect din Germania (14 elevi și șase profesori, de la Colegiul Nymphenburg din Munchen) au sosit la Tămășeu duminică seara (10 aprilie 2011), așa după cum au promis!

Luni, a fost zi de acomodare, socializare și asistență la câteva ore (la biologie și educație tehnologică, la lecțiile susținute de prof. Annamaria Bucurean, respectiv prof. Popovici Magdolna – directorul școlii; la lecții de matematică și engleză, susținute de prof. Viorica Purdea – directorul adjunct, respectiv prof. Szasz – Butiri Mihaela, iar prof. Racz Imola a organizat jocuri dramatice. După-masă, profesorul de sport Gheorghe Oneț i-a bine dispus cu jocuri sportive. Seara, după cină, s-a lăsat cu o oră de discotecă, urmată de prezentarea unui rezumat al zilei (ilustrat cu poze) din partea gazdelor și de o prezentare specială din partea oaspeților, cu ajutorul unui filmuleț, prin vocea autorizată a coordonatorului de proiect, dl Christian Sautier.
Pe șantier, la târnăcop... și roabă!
Astăzi (marți), la ora vizitei noastre, echipele de proiect erau pe baricade, pe șantier, muncind la renovarea clădirii care va adăposti sala multifuncțională, în atelierul de reparat biciclete, în curte, la reparat băncuțe și cuptor, respectiv în sala media...
Scopul principal al proiectului vizează renovarea clădirii și amenajarea sălii multifuncționale unde activitatea instructiv-educativă se va desfășura la alți parametri de calitate și eficiență, folosindu-se mijloace și metode moderne de predare-învățare. Renovarea nu înseamnă doar ceea ce se vede în aceste imagini. Renovarea a început cu descoperirea clădirii, refacerea acoperișului care sta să se prăbușească, înlocuirea unor coarne și grinzi și a țiglelor sparte. Alături de echipa de proiect germană acționează și echipa gazdă, alcătuită din 16 elevi din clasele VI-VII. Programul riguros alcătuit de conducerea școlii (director – prof. Popovici Magdolna, director adjunct – prof. Viorica Purdea) și coordonatorul de proiect – prof. Szasz – Butiri Mihaela a fost apreciat ca excelent de partenerii de proiect, coordonați de dl Christian Sautier. Ei l-au adaptat și completat, l-au afișat pe zile, cu responsabilități precise, pe ateliere de lucru. Aminteam mai devreme faptul că activitatea se desfășoară pe ateliere, chiar dacă centrul de greutate, concentarea de forțe și polarizarea înseamnă renovarea clădirii. Există și funcționează cu bune rezultate un atelier de reparat biciclete,biciclete aduse de partenerii germani în cadrul primului proiect din anii trecuți. Reparate, bicicletele sunt testate imediat. Ele vor rămâne în folosința gazdelor. În cadrul atelierului din curte, se repară băncuțe și cuptorul făcut tot de germani în ediția anterioară. Sala media funcționează în clădirea sălii festive. Aici, reporterii și fotoreporterii pregătesc materialele de peste zi care sunt prezentate și vizionate în fiecare seară, sub îndrumarea dlui Konstantin Sautier (fratele lui Christian), un rezumat al zilei în imagini (fotografii, dar și filmuleț), interviuri și comentarii realizare în ziua respectivă. Așadar, un program „nemțesc”, bine organizat, cu elevi disciplinați, de ambele părți, serioși, responsabili și pasionați, care acționează în echipă, dar fiecare știe ce are de făcut. De remarcat echipa germană alcătuită din 10 fete și doar patru băieți, fete care dau la târnăcop și cară moloz cu roaba, care nu se eschivează și nu plasează responsabilitățile colegilor. La colegiu, elevii germani (de clasa a X-a) fac multă practică, multe aplicații... Ei chiar s-au angajat, s-au oferit să vină să renoveze această clădire în cadrul proiectului. Din echipa germană mai fac parte: Peter Nieder – responsabil cu elementele de lemnărie în cadrul echipei de renovare și de reparare a cuptorului, Alfred Burghard – șoferul, care ajută și el la renovare, precum și dna Martina Holler – profesor de muzică.
Din programul zilei de marți aveam să mai surprindem momentul în care au sosit căruțele să-i ducă în vizită. Ca și în ediția trecută, elevii și profesorii din Munchen au ținut să viziteze localitatea... cu căruța, urcați în căruțe. Pentru unii, caii înseamnă o curiozitate și o plăcută surpriză..., să-i poată atinge, admira și mângâia, în premieră. După această vizită, vor da fuga până la Oradea, la Real (la cumpărături), dar nu cu căruța!  
Hansel și Gretel – în variantă modernă  
Doamna director Magdolna și Mihaela (coordonatorul de proiect) ne-au prezentat în esență întreg programul celor 10 zile de proiect, care cuprinde multe alte activități interesante. Miercuri după-masă, urma să fie pusă în scenă Hansel și Gretel, o adaptare în variantă modernă după Frații Grimm (în trei limbi, germană, română și maghiară), iar formația „Onix”, formația școlii, condusă de prof. de muzică Þigani Ștefan, a pregătit un recital din repertoriul clasic german. Pentru joi după-masă, a fost programată amenajarea unui spațiu verde în curtea campusului, în fața clădirii principale. Pământul și pietrele (de codru) erau pregătite. Grădinița cu flori va însemna o oază de frumusețe care va atrage toate privirile și albinele... Vineri (după-amiază), partenerii germani vor fi invitați în vizită la copiii din Tămășeu care fac parte din echipa de proiect. Pentru sâmbătă dimineața, a fost programată o excursie la Oradea, cu vizitarea unor obiective culturale din municipiu. După-masă, în sala festivă a școlii, o formație de muzică populară și instructorii de dans vor pregăti atmosfera pentru o petrecere folclorică tradițională; artiști îmbrăcați în straie populare tradiționale (maghiare, românești și germane) vor prezenta dansuri populare. S-a nimerit ca tot sâmbătă, la biserica reformată din localitate, să fie planificată o cununie religioasă, prilej pentru oaspeți de a asista la această cununie. Seara, la cina festivă de la școală, vor fi invitați și reprezentanți ai Primăriei Tămășeu, în frunte cu primarul, dl Szucs Ferenc și viceprimarul, dl Matyi Miklos.
Excursie la Sibiu
Duminică, echipele de proiect vor porni  spre Sibiu (îmbarcați în autocarul germanilor), pentru a cunoaște zona locuită de sași. Noaptea se vor caza la tabăra de la Cisnădioara. Luni, vor vizita „capitala europeană”. Cu toții trag speranță să fie primiți de însuși primarul Sibiului, Klaus Werner Iohannis. După-amiază vor pleca spre Arad. Noaptea vor fi cazați la internatul Colegiului „Csiky Gergely” din Arad. Marți dimineața, germanii vor pleca spre casă, iar echipa din Tămășeu se va întoarce acasă cu trenul. Toate acestea se vor putea întâmpla cu sprijinul sponsorilor de proiect, Fundația KIRU din Germania, care sprijină copiii nevoiași din România și Asociația Careing din Tămășeu, care sprijină școala.
„La noi nu există școli cu predare în limba minorităților”
Christian Sautier (coordonatorul de proiect german) este o persoană sociabilă și amabilă și un interlocutor agreabil. A venit în România (la Timișoara), pentru prima oară în 1981, în vizită la un profesor de muzică, de loc din Banat, pe când era student, preocupat fiind de mișcarea pacifistă. Dorea să se convingă cum e în comunism, dacă se trăia în România așa cum se vorbea. În paranteză fiind spus și președintele Fundației KIRU din Germania, doamna Sabine Frei, a avut firmă de confecții în Oradea și atunci și-a propus ca parte din banii câștigați în România să se întoarcă în România, prin aceste ajutoare pe care le acordă copiilor din Tămășeu și Mișca (începând din 2004). Frumos și nobil gest, doamnă Sabine Frei!
În 2008, dna Sabine i-a propus lui Christian acel proiect derulat în parteneriat cu Școala din Tămășeu. Coordonatorul de proiect e impresionat de școala, dascălii și elevii din Tămășeu, apreciind felul în care se muncește și se învață în România, chiar dacă condițiile și dotarea materială sunt departe de cele din Germania. Faptul că o ducem greu nu ne împiedică să fim creativi. La colegiul lor, care este unul particular, de elită, programul zilnic este de la 8 la 16,30, dar nu cu școală după școală, ci cu multe activități extracurriculare, cu multe ateliere, inclusiv de ceramică și olărit, de tâmplărie și electronică, design, cu mult sport și teatru; la baschet, elevii colegiului sunt campioni; în clasa a IX-a se face practică în domeniul economic, iar în a X-a, practică socială. După Revoluția din România, după imaginea deformată pe care ne-au creat-o conaționalii noștri care au ieșit peste hotare, dar nu ca turiști pașnici, însetați de cunoaștere, ci dornici de înavuțire rapidă, nu prin muncă, ci prin cerșit, furt și pe alte căi murdare, am ajuns să fim percepuți în afară ca fiind foarte periculoși! Mulți vin și acum în România cu frica în sân. Apropo de școala din România, Christian se miră că la noi sunt școli în limba minorităților naționale (liceu german, școli în limba maghiară și slovacă...); faptul că în școala românească e mai multă disciplină..., nu ne împiedică să fim creativi...
Una peste alta, Christian și ceilalți colegi, dar și copiii din Germania se simt bine la Tămășeu. Întorși acasă, ei se vor strădui să-i convingă și pe alții că nu e deloc riscant să vii în România, pentru că aici e liniște și pace, oamenii sunt buni, pașnici și ospitalieri. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (133 de poze), accesați Galeria foto: Partenerii germani trag tare la renovare!

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:44:41 Ora standard a Europei de Est