Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Se învață în cele mai bune condiții!

La grădinițele din Sântandrei

Se învață în cele mai bune condiții!

În ultimii ani, au început să dispară tot mai mult diferențele dintre școlile și grădinițele de la sat și oraș în ceea ce privește condițiile de lucru și dotarea cu material didactic și mijloace de învățământ. Un exemplu de acest gen l-am găsit, ieri (miercuri, 26 septembrie ), la grădinițele cu program normal, și program prelungit din Sântandrei, care funcționează în același corp de clădire, situat în „curtea” Școlii cu clasele I-VIII.

Privită din stradă sau din curtea școlii, clădirea nu arată rău, după renovare, dar nu te lasă să intuiești ceea ce se ascunde în interior: curățenie ca în farmacie, peste tot, ambient de lux, dotare, atmosferă de lucru, copii mulți și frumoși, și dascăli de calitate. Cu adevărat spectaculos! Condițiile sunt comparabile cu cele de la oraș, la standardele cele mai înalte.
Despre curte, nu vorbim pentru că aici nu s-a făcut mai nimic, și e mare păcat! Poate se sesizează domnul primar, căruia i se datorează condițiile admirabile din interior, și pentru care merită o notă de zece sau un FB cu felicitări!
Proiecte, teste de evaluare inițială…
În curtea săracă de la intrare, copiii se dau pe tobogan intră prin „tunel” sau se cațără pe el, tunelul fiind format din anvelope mari de tractor. La joacă sunt copiii din grupa mijlocie de la grădinița cu program normal, împreună cu educatoarea lor, Eugenia Torjoc. Eugenia e la Grădinița din Sântandrei de circa 27 de ani, de când s-a dat în folosință clădirea. „Aș putea spune că eu am „deschis” grădinița, iar anul trecut, s-a mansardat o parte din clădire.”
După revenirea în sala de grupă, am povestit despre proiectele „Eco-grădinița”, cu tema „Să învățăm despre pădure” și „Pipo”- cărticele speciale cu teme și subiecte din toate domeniile, și cu concursuri tentante, un proiect care merge bine de vreo șase ani. Cu „învățătura” au ajuns la testele de evaluare inițială „Familia mea”.
Doamna profesoară Elena Duma, „ghidul” nostru, ne tot îndemna să vedem și să notăm tot, pentru că avem „marfă” serioasă. Așa este, stimată doamnă profesoară!
La grupa mică a grădiniței cu program prelungit, am aruncat o privire doar, și am prins două imagini, activitatea fiind la capitolul moment organizatoric, în grupa educatoarei Tatiana Pop urmând să revenim. Tot învârtindu-ne după deget prin labirint, de la parter la etaj, am nimerit la grupa mare a grădiniței cu program prelungit, la activitatea artistico-plastică „Zmeul” (nu cel fioros cu 100 de capete, ci cel pașnic, pe hârtie și din hârtie, care chiar se poate înălța dacă e bine „desenat” și construit. Maria Moldovan, puțin emoționată de vizita noastră, le explica micilor artiști procedeul de lucru, prezentându-le modelul, după care fiecare a trecut la fapte. Se picta pe fundal muzical (Cântece pentru copii), se mai recita global și individual, dar fără a le distrage atenția de la lucrul cu pensula și acuarelele. Depășind granițele lecției, și vorbind despre portofolii și caiete speciale, ajungem la cazul Anemona Ceh, o fetiță absolventă, care, mergând la școală la oraș, a impresionat-o pe doamna învățătoare cu portofoliul său (cu lucrări și fișe). Cu alte cuvinte, Anemona venea cu portofoliu de la o grădiniță „amărâtă” din provincie, iar colegii săi, orășenii, se uitau la ea ca la dentist, pentru faptul că a „cutezat” să le dea o „lecție” profesionistă! Mai mult, colega lor din Sântandrei era deținătoare a unui premiu internațional la concursul „Pământul – comoara noastră”,
dar pe asta n-o mai știau.
„Ecogrănicerii” teribili ai dnei educatoare Pușcaș
Intrând în sala de grupă a dnei educatoare Ana Pușcaș, am rămas și noi ca la dentist, privind în jur și la acei frumoși „ecogrăniceri” din grupa mare pregătitoare, care învățau parcă într-un muzeu, cu secții de artă, construcții, știință, matematică, bibliotecă… și cu o casă fermecată în mijlocul sălii. Dna educatoare are 30 de ani de apostolat în învățământ, și toți la Sântandrei. Despre perioada de evaluare inițială, am vorbit cu caietele speciale în față, nu mai puțin de cinci („Educație pentru societate”, Caiet de educare a limbajului …), pe baza cărora, „copiii învață să denumească membrii familiei, ocupația părinților, să coloreze copiii harnici din fișa de lucru, decupează bulina autocolant (roșie sau neagră) pe care o plasează acolo unde observă un copil care își face ordine în camera sa.”
Chestia cu bulinele roșii ar trebui preluată și transferată (zicem noi) și în familie, dar și la locul de muncă, ce spuneți, oameni mari?!
Problema cu opționalele este la fel de serioasă și pe fază. Micii ecologiști fac o treabă excelentă: plantează pomi ornamentali în curtea grădiniței, iar în vacanțe, alții (nici într-un caz preșcolari) le rup viața. Celălalt opțional se traduce în limba lui Shakespeare.  
Ionela spune tot! Nu vrea să plece acasă!
Văzând pe geam că unii au ieșit în curte, gata să plece acasă, ne înființăm și noi la locul faptei pentru a surprinde reacții la cald la predarea ștachetei. Ionela, din grupa mică, de la grădinița cu program normal (grupa celeilalte educatoare Eugenia Torjoc), nu voia să plece acasă nici în ruptul capului. Mămica o trăgea de mână, iar ea, nu și nu, se ținea de tobogan și plângea. A fost cireașa de pe tort sau picătura care a umplut paharul! Genial gestul tău, Ionela! Așa vei ajunge la „Poza zilei” și vei intra în istorie (firește, în istoria grădiniței, nu în cea națională, că încă nu ai ajuns ca Andrea Esca! Dar mai știi ce-ți rezervă viitorul?). Și uite-așa, cu Ionela. Dna educatoare nu poate fi decât super încântată că are asemenea copii. Dar, se întâmplă ca adevăratul „circ” să fie dimineața, când cei mai mici preșcolari se desprind cu lacrimi în ochi de fusta mamei. Se spune că show-ul ține câteva minute bune. ”Numai atunci realizezi cât de grea e despărțirea! exclamă educatoarea. Mama îl ține de o mână, noi de cealaltă! Leo, Maria și Diana îmi spun că mă iubesc, și mă mângâie, dar eu știu că mângâierea e pentru mămica lor!”
Maria, Daciana și Paraschiva le-au pus masa!
Când revenim din curte, îi găsim pe „artiști” la masă, cu nasul în farfurie. Între timp, dna Maria Marchiș, „șefa” bucătăreasă (e „șefă” pentru că e singură la bucătărie, ea comandă și tot ea execută), a pus mâncarea în farfurii, iar îngrijitoarele (Daciana-Nicoleta Torjoc și Paraschiva Sfârlea) sunt cu ochii pe ei. „Se mănâncă bine pentru că administratorul (Florica  Hălbac) e ca o mămică grijulie și darnică, după cum ne spune educatoarea Maria Torjoc, colega de grupă a Tatianei Pop. În grupele grădiniței cu program prelungit, avem și copii din Palota, Girișul de Criș și Tărian. După cum ați văzut, fiind în perioada de acomodare, copiii fac cunoștință și se joacă cu lego, plastilină, cuburi…”
Văzând și auzind atâtea lucruri, am uitat de școlari. Cu ei vom avea un alt episod, cu altă ocazie. Cerem scuze doamnei profesoare Elena Duma! Ovi DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Se învață în cele mai bune condiții!

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:18:05 Ora standard a Europei de Est