Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

În lumea Waldorf e multă ecologie, natura este regină, iar copilul – rege!

Miercuri - bazar, iar joi - carnaval la Grădinița „Luceafărul”

În lumea Waldorf e multă ecologie, natura este regină, iar copilul – rege!

În minunata lume Waldorf e multă ecologie, liniște și armonie. Natura este regină, iar copilul – rege!

Am conștientizat aceste adevăruri participând (miercuri, 23 februarie 2011) la primul bazar al grupelor Waldorf de la Grădinița nr. 36 – „Luceafărul” din Oradea și joi (3 martie), la carnaval.
Copii de vârste diferite nu se încurcă, ci mai degrabă se ajută și se imită. Părinții nu sunt spectatori, ci lucrători, în două schimburi, mai exact în schimbul doi, în timp ce copiii își trag sufletul și învață de la cei mari aceleași bune rânduieli, ordine și armonie. Doamna educatoare Eugenia Drăgoi are autoritate, nu prin forță și dictat, strigând și bătând din palme ori din picioare, amenintând ori blamând, ci acționând cu înțelepciune, tact și răbdare, cu voce înceată și moale, fără asprime, cu privire pătrunzătoare, dar caldă. E o pedagogie a naturii și a firii umane care simte și cultivă armonia în lucruri și fenomene. Totul este natural, nimic artificial în comportament și atitudini, în vorbe și fapte, pentru că omul s-a născut bun și trebuie să rămână ca atare, dar trebuie tratat și educat astfel. Pedagogul și omul sunt una și aceeași persoană, care acționează cu omenie și respect, cu iubire și înțelepciune.
Carnavalul meseriilor
Grupa Waldorf a mânuțelor harnice și-a invitat familia la carnavalul meseriilor, dar nu la costum și la patru ace, pentru că aici părinții nu sunt tratați ca niște spectatori, ci ca lucrători. Nu vii să privești, ci să înțelegi și să acționezi. Iar aceste lucruri nu sunt noutăți pentru cei ai familiei pentru că s-au încetățenit în timp, la nenumăratele șezători ale părinților. Ca și la șezători și la serbări, ritmul și armonia sunt cele ale anotimpurilor anului. După patru săptămâni, epoca minunată a carnavalului ia sfârșit și se va intra în epoca de Paște. Bazarul și carnavalul au fost două momente de evaluare și bilanț din epoca teribil de îndrăgită a carnavalului; perioadă în care copiii au pictat, au lucrat mult lucru manual, alături de părinți, în principal mărțișoare, jucării ecologice și ghirlande. La ora adevărului, pe scenă am văzut, aidoma realității, tâmplar, brutar, poștaș, doctor, fierar, pantofar, călăreț, cofetar... Ei au comunicat prin jocuri, dansuri și ghicitori. Fiecare catren vesel era însoțit de un cântecel sau un joc în cerc, cu multe mișcări (chiar haioase). Când copiii erau trimiși pe banca de rezervă să se odihnească, în scenă și în centrul atenției intrau părinții. Implicarea părinților e totală. Cei mai mulți au venit la carnaval costumați, spre bucuria și mândria odraslelor lor. Tradiția și mâncarea tradițională sunt și în acest caz respectate și promovate. Și de ce n-ar fi buni și sănătoși gogoșii de carnaval umpluți cu gem sau ciocolată? Ritmul, elementul primordial și specific pedagogiei Waldorf, este dat prin percuție de fiecare copil cu ajutorul unor instrumente naturale și ecologice, linguri și castroane din lemn. Rostul gălăgiei produse e să alunge iarna și spiritele rele. De luni, intrând într-o altă epocă, vor folosi simbolurile pascale. Ca în orice etapă, se va începe cu pregătirea afectivă a copilului, precum se întâmplă ca la fiecare început de activitate să se apeleze la jocul degetelor, însoțit de o zicere, chiar și înaintea micului dejun, pentru o schimbare de ritm și ocupație. Așa s-a întâmplat și joi, la activitatea doamnelor educatoare Mihaela Simai și Eugenia Drăgoi, iar doamna director, profesor Lidia Petrica, a fost al treilea educator  (din umbră) și al 19 părinte... de „sacrificiu”.
Carnaval de alungare a iernii
După aceleași principii și reguli s-a acționat și la secția Waldorf maghiară a educatoarelor Farago Emese și Szabo Csilla. În lumea carnavalului, nu e loc pentru intruși; părinți și copii, cu toții au fost costumați: pitic, pirat, prinți ori vrăjitoare, Cenușăreasa, Scufița roșie, ofițer sau îngeraș... Emese și Csilla au fost completate în chip magistral de un actor-artist, instructorul Benedek Arpad (un fel de Florin Piersic al nostru), însoțit de membrii trupei sale Csillagocska – muzicieni. Ca instructor, Arpad are cerc de cântece și dansuri, atât pentru copii, cât și pentru adulți. E mare meseriaș! L-am urmărit cu mare atenție și admirație. E un mare actor, un artist de carieră. A făcut spectacol și tot ce a vrut cu copiii, dar și cu părinții. Are metode, putere de captare și de convingere, cucerește și domină totul cu armele vorbirii și mișcării. Cu zgomot, folosind ustensile de lemn și coajă de nucă, micuții au alungat iarna, au cântat și s-au jucat, precum am văzut anterior și la grupa doamnelor Mihaela și Eugenia, iar răsplata de final au fost tot tradiționalii gogoși, dar și pogăcile pe care le-au făcut copiii la activitățile gospodărești din ziua precedentă. Frați și surioare, părinți și domnișoare, cu toții s-au prins în carnaval. „Până marți, se pot ține asemenea acțiuni. Marți, vom arde păpușa și odată cu ea vor dispărea toate obiceiurile urâte și comportamentele rele...”, ne-a declarat Farago Emese.
Și în cazul grupei maghiare, doamna director, prof. Lidia Petrica, a intat în horă și a jucat ca orice părinte și copil.
E de admirat stilul și pedagogia Waldorf, fără momente de plictiseală și dădăceală, mereu în „priză”, cu schimbare de ritm și registru, ești mereu în acțiune, prins și luat de val, captat și dominat, subiect și obiect, în centrul atenției și acțiunii, participant activ și neobosit... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: În lumea Waldorf e multă ecologie, natura este regină, iar copilul – rege!

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:45:21 Ora standard a Europei de Est