Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Despre depolitizarea managementului unităților de învățământ

Declarațiile dnei Oana Badea, secretar de stat

Despre depolitizarea managementului unităților de învățământ

28 februarie 2011
Declarația de presă de astăzi se referă strict la subiectul Depolitizarea managementului unităților de învățământ din învățământul preuniversitar.

Întâi de toate, aș spune foarte tranșant că Legea Educației Naționale nu mai permite politizarea școlilor. Începând de astăzi putem spune, de asemenea, că se infirmă minciuna atât de mult fluturată în timpul dezbaterilor cu privire la deschiderile pe care Legea Educației Naționale le-ar oferi procesului de politizare. Această minciună este infirmată prin fapte. Astfel, din cei 9.506 directori și directori adjuncți ai unităților de învățământ, 355 dețineau funcții de președinte sau vicepreședinte de partid. Doar trei directori au ales funcția politică, 352 din aceștia optând pentru managementul la nivelul unității de învățământ. Legea Educației Naționale elimină orice tentație de politizare a structurilor manageriale din învățământul preuniversitar. Cine are curiozitatea să citească textul Legii Educației Naționale constată o viziune unitară legată de acest deziderat, adică ne propunem depolitizarea pentru că suntem conștienți de anumite derapaje care s-au produs în timp în zona învățământului preuniversitar. Așa cum știți, tentația politizării ar putea apărea acolo unde discutăm de resursele financiare, de alocarea acestora. În consecință, textul legii trebuia să elimine orice posibilitate de politizare în zona resursei sau a fluxurilor de bani. În acest moment, Legea Educației Naționale prevede la capitolul finanțare, mecanismul transparent de alocare a resurselor financiare, iar direcția fluxului de bani este de la bugetul de stat către unitatea de învățământ. Inspectoratele școlare județene au fost decuplate efectiv de fluxul financiar, rolul acestora devenind unul de asigurare a calității procesului instructiv - educativ, monitorizarea de proces, acesta este rolul inspectoratelor școlare. Repet, inspectoratele școlare au fost decuplate de la repartizarea fluxurilor financiare. În aceste condiții, textul de lege trebuia să securizeze funcția managerială la nivelul unității de învățământ, acolo unde resursele sunt alocate în mod transparent, prin mecanism, către unitatea de învățământ.  În final, mulțumesc directorilor și directorilor adjuncți din învățământul preuniversitar pentru că au aplicat legea, deci recunosc că avem o lege în vigoare și o aplică. În doar 15 zile au arătat că pentru ei primează școala înainte de toate. Și în concluzie cred că dascălii din preuniversitar sunt un exemplu care poate fi urmat. Mulțumesc!
Jurnalist: Știm din cei 355 de președinți și vicepreședinți o situație pe partide.
Secretar de stat Oana Badea: Ministerul Educației nu face urmărire politică. Pe noi ne interesează câți ne-au spus că au avut o funcție și optează către una sau alta. Ce partide aleg dânșii nu este problema noastră și nici nu ne-ar fi interesat un astfel de clasament.
Jurnalist: Dar pe cei trei care au ales funcția politică îi puteți spune?
Secretar de stat Oana Badea: Știm din ce județe sunt: Alba, Brașov și Tulcea.
Jurnalist: Și din Alba, Brașov și Tulcea de unde, că poate facem o poveste din asta.
Secretar de stat Oana Badea: Nu știu, va trebui să luați legătura cu județele respective. Chiar vă recomand să luați legătura cu inspectoratele școlare. Nu ne-a interesat opțiunea politică. Ne-a interesat strict renunțarea la funcția politică sau renunțarea la cea managerială, dacă aceasta era opțiunea lor.
Jurnalist: Spuneți-mi, vă rog, banii ați spus că vin de la buget către școli, dar prin bugetele locale...
Secretar de stat Oana Badea: Categoric, suntem într-o lege a finanțelor publice, despre care nu cred că e cazul să vorbim aici. În logica finanțelor publice vorbim despre cum curg banii către unitățile de învățământ. Încercam totuși să argumentez de ce securizarea trebuia făcută la nivelul managementului unităților de învățământ. Acolo era necesară prevederea legală.
Jurnalist: Și credeți că de acum încolo se vor aloca fonduri financiare în mod corect, fără să se facă partipri-uri? Se vor calcula preferențial sau nepreferențial?
Secretar de stat Oana Badea: Am convingerea că metodologiile care vor decurge prin legislația secundară, precum și textul Legii Educației Naționale, reglementează explicit cum anume și ce anume cuprinde fiecare tip de finanțare de bază, complementară și suplimentară. De asemenea, rolurile pe care le au diferitele autorități publice, fie că sunt locale sau centrale, sunt atât de bine definite, încât nu pot să mai apară disfuncționalități.
Jurnalist: Dar autoritățile publice au funcții politice, deci sunt implicate politic.
Secretar de stat Oana Badea: Asta nu reglementează Legea Educației Naționale, să ne înțelegem.
Jurnalist: De acord cu dumneavoastră, dar politicul este totuși implicat în finanțare.
Secretar de stat Oana Badea: Nu, politicul nu este! Vă rog citiți textul legii, cred că e foarte bine să-l citim, toți cei care formăm și suntem formatori de opinie, întrucât, faptul că niște bani... imaginați-vă o conductă care pleacă de la bugetul de stat și merge către autoritatea publică locală; faptul că acești bani merg prin autoritatea publică locală care are rol de ordonator de credit, este una, și faptul că ei sunt repartizați explicit pentru educație, cu destinații foarte clare, este alta.
Jurnalist: Practic au fost repartizați cu destinații foarte clare.
Secretar de stat Oana Badea: Dacă vă veți uita, noi de altfel când am fundamentat opțiunea în lege am făcut acest exercițiu, am așezat sarcinile și alocarea de resurse existente la nivelul autorităților publice locale, pentru că erau bani care curgeau de la bugetul de stat prin autorități locale, deci erau bani siguri veniți din bugetul de stat, și erau tot așa bani din cote, dar de la autorități publice locale. Vă rog să faceți diferența dintre bani prin autoritățile publice locale și bani de la autoritățile publice locale. Acest echilibru a fost reașezat în textul de lege, și dacă urmăriți, încă o dată, nu vreau să fiu nici tendențioasă, nici supărătoare, dacă urmăriți textul de lege veți vedea echilibrul care se dă sistemului de învățământ preuniversitar, în acest moment prin finanțare.
Jurnalist: Spuneți că și în situația în care o comunitate locală, autoritatea locală nu reușește să-și colecteze veniturile, banii pentru învățământ destinați de Ministerul Educației vor ajunge acolo.
Secretar de stat Oana Badea: Categoric, banii care au fost bugetați pentru educație vin așa cum prevede finanțarea de bază, finanțarea complementară și suplimentară.
Mulțumesc! (Biroul de presă)

Trimite email
joi, 13 martie 2025, 19:48:59 Ora standard a Europei de Est