Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Tusea

Sfatul medicului

Tusea

Ne răspunde doamna doctor Carmen Băloiu - medic pediatru la Spitalul Clinic Municipal „dr. Gavril Curteanu” din Oradea.

Tusea cronică este un simptom frecvent observat la cabinetele medicale; diverse statistici apreciază această frecvență între 10 și 20%.
Tusea persistentă/recurentă este definită ca o tuse care prezintă cel puțin două episoade, fiecare cu o durată de cel puțin două săptămâni care evoluează în ultimele 12 luni. De cele mai multe ori, părinții aduc copilul la medicul pediatru în prima sau a doua săptămână de când acesta tușește. În cazul în care examenul fizic este aproape normal, diagnosticul este de „viroză respiratorie”, iar pacientul este tratat cu un sedativ al tusei sau fluidificant al secrețiilor bronșice sau eventual cu un antibiotic. Cum de cele mai multe ori, tusea persistă (fără altă simptomatologie supraadăugată) se „încearcă” alt antibiotic, apoi altul. Întrucât nu se obține eliminarea tusei, se fac câteva investigații, și în cele din urmă, copilul este îndrumat către un medic specialist. Evaluarea unui astfel de caz trebuie să aibă întotdeauna ca punct de pornire datele clinice, care pot ajuta mult la orientarea diagnosticului. Astfel, tusea productivă va sugera o infecție a căilor respiratorii superioare, tusea „metalică” traduce de obicei o traheită. Caracterul „lătrător” sugerează coexistența unei inflamații laringiene, tusea cu caracter paroxistic va sugera o tuse convulsivă, un corp străin, în timp ce o tuse de tip bizar, trebuie să sugereze caracterul său psihogen. Condițiile în care apare tusea sau momentul zilei când tusea se exacerbează sunt de asemenea elemente importante de orientare a diagnosticului. Tusea nocturnă, de exemplu, sugerează un astm bronșic sau o sinuzită. Tusea indusă de efort sugerează, de exemplu, tot un astm bronșic. Pe de altă parte, tusea care dispare în timpul somnului va pune în discuție eventual o tuse psihogenă.
Statistic, s-a constatat că prima cauză de tuse cronică persistentă la copil o reprezintă hiperreactivitatea tranzitorie a receptorilor tusei, secundară infecțiilor respiratorii recurente și/sau persistente, urmată imediat de hiperreactivitatea permanentă a căilor aeriene - astmul și „bronșita astmatică”. Pentru determinarea altor cauze de tuse cronică, este necesară prezentarea la medicului specialist pediatru, în vederea investigațiilor suplimentare pentru stabilirea exactă a cauzei de persistență a tusei.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:48:03 Ora standard a Europei de Est