Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Alimentația școlarului

Sfatul medicului

Alimentația școlarului

Ne răspunde doamna doctor Carmen Băloiu - medic pediatru la Spitalul Clinic Municipal „dr. Gavril Curteanu” din Oradea.

Ajuns la vârsta frecventării școlii, copilul devine din ce în ce mai independent de stilul lui de a mânca. Activitatea socială mai largă constând din activitățile școlare, joaca și practicarea sporturilor, lipsa de-acasă a copilului sau a părinților la orele unor mese principale pot dăuna alimentației echilibrate a copilului. Astfel, micul dejun, care trebuie să fie întotdeauna substanțial, poate fi luat în fugă în absența părinților sau poate fi omis. La orele când foamea este mai accentuată, copilul poate fi la școală, la joacă sau în alte activități și atunci poate „mânca ce va găsi” (cel mai adesea gustări ce se pot procura cu ușurință, cum sunt fast-food-ul, chipsurile etc). Adesea copilul uită de masă fiind prea preocupat de activitățile lui sociale. Sau, sosind acasă flămând, nu are răbdare până la ora mesei și gustă ceva, de obicei un aliment cu valoare nutritivă slabă, pentru ca apoi să nu mai aibă apetit la masă. Învățatul în ture (și activitatea profesională în ture a părinților) poate face ca, la unele mese principale, copilul să fie singur acasă și să nu dorească să își încălzească mâncarea, preferând să-și astâmpere foamea cu ce găsește la îndemână.
Părinții trebuie averizați că în timpul eforturilor școlare, copilul trebuie să aibă o alimentație echilibrată, și că de ei depinde dacă copilul este sau nu bine nutrit pentru că ei cumpără alimentele din casă.
Rația alimentară
Rația alimentară a școlarului exprimată în produse alimentare, ca rație zilnică medie este următoarea la grupa de vârstă:
7-12 ani: carne =130g, lapte =500g, brânză =30g, ouă =50g, unt =30g, pâine =225g, derivate de cereale =50g, legume uscate =10g, cartofi =200g, alte legume =300g, fructe =250g, zahăr și zaharoase =55g.
13-18 ani: carne =225g, lapte= 500g, brânză =50g, ouă =50g, unt =30g, pâine =450g, derivate de cereale =60g, legume uscate =20g, cartofi =300g, alte legume =450g, fructe =350g, zahăr și zaharoase =70g.
Proporția factorilor nutritivi principali va fi aproximativ următoarea:  proteinele în proporție de 55-60%, reprezentate prin carne, lapte, brânzeturi, ouă; proporția de grăsimi animale va fi de 50% din grăsimile totale din dietă; glucidele vor proveni din pâine, legume, cartofi, paste fainoase, orez, dulciuri. Fructele trebuie consumate zilnic; de asemenea salatele de sezon și salatele de crudități trebuie consumate zilnic. Se vor prepara meniuri cât mai variate, evitându-se condimentarea exagerată și prăjelile.
Copiii vor fi învățați să respecte regulile de igienă ale alimentației și să aibă o ținută corectă, civilizată la masă. În timpul mesei se vor evita discuțiile neplăcute.
Copilul școlar va avea 3 mese principale și 1-2 gustări pe zi. Se vor evita gustările nenutritive (tip fast-food, chipsuri etc, așa-zisele calorii „goale”). Pentru gustări se vor prefera alimente cu calități nutriționale crescute (morcov crud, suc de roșii, portocale, țelină, caise, piersici, lapte degresat, iaurt simplu, cașcaval, pui fără piele, banane, înghețată, floricele de porumb, fursecuri etc). Mesele principale vor avea la micul dejun lapte cu tartine cu unt, brânză sau carne și gem, miere. La prânz: supă, ciorbă sau o salată îmbogățită cu carne sau pește, ou, cartofi; un fel de mâncare cu carne și legume, salată verde, de roșii sau crudități; desert. Seara: două feluri de mâncare, unul cu carne, brânză sau ouă plus salată și un desert ușor sau lapte.
Patologia nutrițională la vârsta școlară, legată de dietele neechilibrate, poate cuprinde deficiențe de vitamine, anemie, hipotrofia ponderală, obezitatea.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:35:23 Ora standard a Europei de Est